Aviseringar
Rensa alla

Sprit beslagtagen, minderårig, kallad till förhör


Ämnesstartare

För att göra lång historia kort, så blev min sprit beslagtagen igår av polisen. Hade en hel vodka och 3 öl. Dom tog mina uppgifter, namn etc och sa att de var dumt och att jag kommer bli kallad till förhör.

Dom försökte också luska ur langarens namn, ljög och sa att han bor på en viss adress och de var första gången jag köpte av han så vet ej vad han heter. Så sa dom: - Men du blir kallad på förhör, och förhoppningsvis så vet du namnet då, också lät dom mig gå.

Jag personligen tror inte förhöret blir av. Dom har för mycket att göra än att ta in en 17 årig kille som hade lite sprit, men man vet aldrig.
Så vad händer egentligen om jag blir kallad? Blir de böter? Vad händer om jag håller mig vid falska langarens gata och inte säger hans namn?

Vilka fler konsekvenser blir de? Tacksam för svar.


   
Citera

Det är böter som gäller om du har otur. De kommer även att kontakta dina föräldrar då du är under 18 år. Detta hände en kompis till mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då är de lungt. Hörde av någon att körkortet skulle bli uppskjutit i 2 år, alltså att jag får ta körkort när jag är 20.

Hur stor är bötern på då? Vet du de?


   
SvaraCitera

ChosenByDestiny:

Blir de böter

Det blir minst 15 år fängelse [n]


   
SvaraCitera

ChosenByDestiny:

Hur stor är bötern på då? Vet du de?

Minns inte. Men jag antar att det blir över tusen spänn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du skämtar? Att dom fan orkar bry sig över sånt här. Fy fan vad jag blir irriterad.

Edit: Kan inte posta mer nu fören 24 timmar, men Oväntad, svar på din fråga är att han är riktigt schysst kille. Känt han över 1 år och han litar på mig till max.


   
SvaraCitera

Du har ingen skyldighet att berätta vem du fick spriten ifrån. Gör inte det. Om det inte är ett litet svin som brukar köpa ut åt trettonåringar alltså. Om du berättar vem det var så kommer du snabbare därifrån, men sätt inte dit någon sjysst person.


   
SvaraCitera

ChosenByDestiny:

Så vad händer egentligen om jag blir kallad? Blir de böter? Vad händer om jag håller mig vid falska langarens gata och inte säger hans namn?

Jag tror inte att du kommer bli kallad, troligare att de ringer dig och ställer några frågor över telefon...om du gick och drack på en allmänplats där man inte får dricka så blir det runt 700 spänn i böter om de är oschyssta. Men summan varierar lite på vilken kommun det är.

Om du inte drack så har du inte gjort något olagligt.


   
SvaraCitera

Du kommer nog inte att bli straffad på något sätt. Det är ju inte olagligt att dricka alkohol om man är under 18, det som är olagligt är att sälja alkohol till minderåriga och att köpa ut till minderåriga. Har hört att om man inte säger vem man fått spriten av, så får föräldrarna automatiskt skulden, men det har jag svårt att tänka mig.


   
SvaraCitera
loita

de hände några tejejr som kom på fest hos mig för kanske ett halvår sen fast detta var verkligen stört!
de tog deras uppgifter och hällde ut deras sprit, hade tydligen hört att de skulle fixa med, så de kom hem till ena tjeje sen och hällde ur spriten igen :S:S asså vette fan varför dessa inte har bättre saker för sig, särskillt här i tälje[tired] dock inget förhör, böter vette fan


   
SvaraCitera

civilpoliser hällde ut min alkohol på arvikafestivalen förra året. det var fail. men ofta man får böta.seegt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men asså det dom är mest intresserad av är nog ve, langaren är. men jag tror nog inte det är så smart å säga vem det är, han kan ha massa kontakter och sånt. säg inget. men hur gammal var langaren då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är inte rädd för han, men vill inte avslöja vem de är. Snuskigt snäll person är han. Han är väl runt 20 till 25.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChosenByDestiny:

Jag är inte rädd för han, men vill inte avslöja vem de är. Snuskigt snäll person är han. Han är väl runt 20 till 25.

men säg inte vem det är då. skulle inte jag gjort iaf. men har du sagt att du gick hem till han?


   
SvaraCitera
fegis

Är man lite begåvad så säger man att man hittade spriten...


   
SvaraCitera