Aviseringar
Rensa alla

Sprucken skärm på laptop, vad göra?


Ämnesstartare

Hej!
Min hp's skärm har gått sönder, såg jag imorse. Den har legat ihopfälld på golvet och jag antar att jag har råkat kliva på den omedvetet. [blush]
Det ser ut som den har fått ett slag eller liknande i skärmens mitt, men sprickorna har spridit sig över nästan hela skärmen.
Det är inget problem egentligen bortsett från några små fläckar, datorn fungerar normalt.
Men nu undrar jag vad man ska göra, för som det är just nu så är det inget jätteproblem men sprickorna kanske kommer sprida sig så att jag tillslut inte kan se själva bilden, eller?
Jag har hört att det är väldans dyrt att köpa en ny skärm och vill inte lägga en alltför stor summa på det om det är som nu, att datorn fungerar normalt.
Men vad kan man göra själv, är det någon som har tips och råd?

Tack på förhand


   
Citera

coolgirl15:

Det ser ut som den har fått ett slag eller liknande i skärmens mitt, men sprickorna har spridit sig över nästan hela skärmen.

[confused][confused][confused] sprickor i skärmen[confused][confused][confused] bör väl vara helt slut då.[shake] Vad har du för skärm?


   
SvaraCitera

är det garanti på den, lämna in den, om inte så kan du byta ut panelen, det är inget större jobb som jag förstått det. en ny sådan behöver inte vara särskilt dyr. vad är det för storlek på den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har en HP 620. [smile]
Det här var infon som jag hittade om skärmen:
Bildskärmstyp: LED
Bildskärmsyta: Matte
Skärmstorlek: 15.6 tum
Skärmupplösning: 1366x768


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

är det garanti på den, lämna in den, om inte så kan du byta ut panelen

Dessvärre är det ingen garanti på den.
Byta ut panelen säger du, hur gör man det?


   
SvaraCitera

köp ny


   
SvaraCitera

coolgirl15:

Dessvärre är det ingen garanti på den.
Byta ut panelen säger du, hur gör man det?

du köper en ny panel som passar (själva skärmdelen, i princip), sen monterar du bort den gamla skärmen, och monterar den nya. det är en del skruvande och pillande, men det är inga överdrivet svåra grejer på de flesta laptops. för ny panel så rekommenderar jag ebay eller liknande.


   
SvaraCitera

Tror att du tjänar på att köpa en helt ny dator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

du köper en ny panel som passar (själva skärmdelen, i princip), sen monterar du bort den gamla skärmen, och monterar den nya. det är en del skruvande och pillande, men det är inga överdrivet svåra grejer på de flesta laptops. för ny panel så rekommenderar jag ebay eller liknande.

Tack, det låter som att det är värt ett försök iallafall.

Macktorsken:

Tror att du tjänar på att köpa en helt ny dator.

Jo, det tråkiga är bara att denna dator bara är c:a 6 veckor gammal.

Men tror ni att sprickorna kommer att bli värre även om jag är försiktig nu?


   
SvaraCitera

coolgirl15:

Jo, det tråkiga är bara att denna dator bara är c:a 6 veckor gammal.

Sprickorna bör inte bli fler om du är extremt försiktig. Men det är en laptop och du kommer flytta runt den osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

för ny panel så rekommenderar jag ebay eller liknande.

Jag tittade runt lite på ebay, är det ungefär en sånhär du menar? http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-LCD-HP-COMPAQ-620-LED-156-HD-SCREEN-LEFT/3902636...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För övrigt så har jag tejpat för sprickorna, vet inte varför egentligen men det kändes bättre för stunden, som om det håller bättre. [crazy]
Tejpen skyddar inte någonting, eller?
Haha, jag fick bara en konstig impuls.


   
SvaraCitera

coolgirl15:

Jag tittade runt lite på ebay, är det ungefär en sånhär du menar? http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-LCD-HP-COMPAQ-620-LED-156-HD-SCREEN-LEFT/3902636...

kan inte öppna länk, men ja, det verkar rätt.

räkna på vad det skulle kosta att köpa en ny, inklusive frakt och eventuellt tull (brukar vara rätt små summor för mindre inköp), förmodligen så är det inte outhärdligt mycket. men innan du gör det så kan du kolla med hp hur mycket det skulle kosta att få det fixat helt och hållet, utan att behöva skruva själv. det är som sagt inte överdrivet svårt, men det är ändå en del jobb och pilligheter, det kan vara värt att betala lite för att få någon annan att fixa det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Återkommer när jag har kontaktat hp.
Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sprickorna har tyvärr blivit värre, nu är det rätt stora blåa "fläckar" på skärmen. 🙁


   
SvaraCitera