Aviseringar
Rensa alla

SSRI (setralin) Hjälp?


Sagitta: Ska läsa den och kritiskt granska den först. Att den är 7 år gammal gör inte saken bättre. Rullar ögonen

Det är inte den enda studien som säger samma sak. Här har du en från 2010, samma slutsats. http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=185157

Här även kommentarer till studien av en doktor: http://www.greenmedinfo.com/blog/antidepressants-no-better-placebo-jama-study


   
SvaraCitera

allestädesnärvaro: SSRI är inte placebo utan påverkar hjärnans funktion, men det presterar inte bättre än placebo som behandling av depression för de allra flesta som tar det.

Medicinen är inte till för att ta bort allt som i ett trollslag, det är som en krycka när du brutit benet. Medicin + terapi är oerhört viktigt för att bli frisk, för vissa enbart terapi, men det är inte placebo.

allestädesnärvaro: Nej, det kallas abstinens.

Om du kallar det abstinens så hjälper antideppen uppenbarligen mer än att vara utan den.


   
SvaraCitera

Doop snogg: Medicinen är inte till för att ta bort allt som i ett trollslag, det är som en krycka när du brutit benet. Medicin + terapi är oerhört viktigt för att bli frisk, för vissa enbart terapi, men det är inte placebo.

Jag vet att många upplever sig hjälpta. Jag vet att många läkare rekommenderar det. Men jag kan inte se att det finns vetenskapligt stöd för att de faktiskt fungerar. 

Doop snogg: Om du kallar det abstinens så hjälper antideppen uppenbarligen mer än att vara utan den.

Så kan man resonera om alla droger. 


   
SvaraCitera

allestädesnärvaro: Jag vet att många upplever sig hjälpta. Jag vet att många läkare rekommenderar det. Men jag kan inte se att det finns vetenskapligt stöd för att de faktiskt fungerar.

Vart söker du upp informationen? Hur formulerar du sökningen om du gör den online?
Visst finns det vetenskapligt stöd, genom att bara läsa om vad medicinens aktiva ämnen gör så är det ett vetenskapligt stöd. 

allestädesnärvaro: Så kan man resonera om alla droger.

Ja, och droger är inte till för alla. De hjälper dock när någonting i hjärnan/kroppen inte är som det borde.


   
SvaraCitera

d1rts4: känner mig konstant tömd på energi, värmevällningar, alltid orolig, mycket problem med dagsljuset och lite ofrivilliga ryckningar.

grattis du har för symptom på serotonergt syndrom, prata med din läkare och försök förklara att det är farligt, jag blir sådan efter en månad eller två av alla ssri jag provat, var gång har det slutat på akuten där jag blivit instruerad att sluta med dem omedelbart


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Razor:

Hur pålitliga är dessa sidor? Källkritik?


   
SvaraCitera

Att SSRI presterar marginellt bättre än placebo har varit känt länge så vitt jag vet.


   
SvaraCitera

Doop snogg: Hur pålitliga är dessa sidor? Källkritik?

Rapporterna verkar trovärdiga, men för att se det måste man läsa de vilket du inte verkar ha bemödat dig att göra.


   
SvaraCitera

Razor:

Rapporterna verkar trovärdiga, men för att se det måste man läsa de vilket du inte verkar ha bemödat dig att göra.

Utifrån det jag såg så verkade inte hemsidorna särskilt seriösa. Vem som helst kan skapa en hemsida och skriva information utifrån sina egna åsikter.


   
SvaraCitera

Doop snogg: Utifrån det jag såg så verkade inte hemsidorna särskilt seriösa. Vem som helst kan skapa en hemsida och skriva information utifrån sina egna åsikter.

Skitsnack. Dessa forskningsrapporter är välkända och finns överallt på Internet och diskuteras av doktorer, forskare m.fl. men visst, vill du vara ignorant var det.


   
SvaraCitera