Aviseringar
Rensa alla

ssu har en tidning som heter frihet?


Ämnesstartare

Gentlernen:

Du är medveten om att KPML(r) och SSU inte riktigt är samma sak va?

Givetvis, notera att jag skrev "t.ex"
Att frihet/SSU/sossarna i sin tur visade stöd för diverse kvasidemokratiska länder är ju även det uppenbart.

Hampie:

Föreningar får bidrag oberoende av sina åsikter.

Hoppsan​


   
SvaraCitera

stentuff:

Hoppsan​

Så dumt. Skattepengar bör ges oberoende av folks åsikter.


   
SvaraCitera

stentuff:

Att frihet/SSU/sossarna i sin tur visade stöd för diverse kvasidemokratiska länder är ju även det uppenbart.

Jag tror du har svårt att hitta någon med helt rena händer där; se t ex LUF:s suspekta vänner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Jag

Haha, kan inte påstå att jag litar på källan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SSU gillar väl kollektiv frihet till skillnad från liberaler som gillar några privilegierade fås frihet. Kanske därför du ogillar den?


   
SvaraCitera

stentuff:

Haha, kan inte påstå att jag litar på källan.

Jag misstänkte nästan att du skulle svara på det viset; tro vad du vill, om du är intresserad av att veta mer kommer du knappast att ha särskilt svårt att hitta information om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Är det ett skämt eller? Blir illa berörd, hela tidningen är ju full med halvsanningar. [shake]

Prenumerar på den [wink]


   
SvaraCitera

Bajwa:

Prenumerar på den

jag med, ingick i årsavgiften. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Varför skulle SSU ha mindre rätt till begreppet Frihet än ex. MUF eller CUF eller Ung Vänster?

Är ju bara luf som har rätt till ordet jue. [crazy]

Rödingajävel:

SSU gillar väl kollektiv frihet till skillnad från liberaler som gillar några privilegierade fås frihet. Kanske därför du ogillar den?

sluta tro att du kan nåt. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

sluta tro att du kan nåt. [zzz]

Det samma. Börjar på allvar fundera på om liberalism är ett förståndshandikapp då alla liberaler på UM är helt oförmögna att argumentera logiskt och sammanhängande utan hela tiden faller tillbaka på känsloargument om vad de som ointressanta individer "tycker" är frihet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Börjar på allvar fundera på om liberalism är ett förståndshandikapp då alla liberaler på UM är helt oförmögna att argumentera logiskt och sammanhängande utan hela tiden faller tillbaka på känsloargument om vad de som ointressanta individer "tycker" är frihet.

http://www.ne.se/frihet det finns inte kollektiv frihet. Värderar inte om ssu eller dina kollektiva lösningar är bättre eller sämre. Det är dock inte frihet per definition.


   
SvaraCitera

Asha:

http://www.ne.se/frihet

Spela inte dum; det han menar är att i en värld där "individen" själv får bestämma blir slutresultatet ofrånkomligt att den starke är fri att göra som han vill, medan den svage bara är fri i den utsträckning den starke tillåter det. Att inskränka den starkes möjlighet att förtrycka den svage ökar således den totala mängden frihet i samhället.


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

Gentlernen:

Spela inte dum; det han menar är att i en värld där "individen" själv får bestämma blir slutresultatet ofrånkomligt att den starke är fri att göra som han vill, medan den svage bara är fri i den utsträckning den starke tillåter det. Att inskränka den starkes möjlighet att förtrycka den svage ökar således den totala mängden frihet i samhället.

Var får du din visdom ifrån?
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

http://www.ne.se/frihet

Frihet är att ha möjlighet att göra vad man vill. I ett samhälle med kollektiv frihet har alla samma möjligheter, medan i ett samhälle med individuell frihet har enstaka individer möjlighet på bekostnad av andra. I ett liberalt samhälle har du mer möjligheter ju mer pengar du har, och mindre ju mindre du har. I ett kommunistiskt samhälle har vi alla frihet och inte bara de rika.

Om vi tar exemplet kollektivtrafik; Idag jag kan inte resa hur jag vill eftersom min inkomst är för låg, min rörelsefrihet är alltså begränsad. En rik person har inte det problemet utan har full rörelsefrihet. Om kollektivtrafiken däremot varit gratis hade alla haft full rörelsefrihet oavsett inkomst. Där ligger skillnaden mellan individuell och kollektiv frihet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns väl knappast något parti som inte använder det ordet i sin billiga valreklam.


   
SvaraCitera