Aviseringar
Rensa alla

Ställt till det totalt, arg mamma


t00tsi3:

tänker ringa min chef imorgon för att berätta varför jag egentligen var hemma idag.

hahaha fyfan vad elakt


   
SvaraCitera

Isotop:

t00tsi3 det är bara att acceptera att hela samhället och speciellt din mamma och isola inte ser dig som en människa utan mer en sorts husdjur.

Sluta resonera som en unge som kommer att växa upp och strunta i sina barn. Man gör inte sina ungar en tjänst om man låter dem bete sig som de vill. Att vara förälder innebär att sätta gränser och förbereda ungen för livet som vuxen. Har du ett jobb så sköter du det, annars blir du av med det. I nuläget gör det ts ingenting då hen är omyndig och bor hemma, men i framtiden kommer det att svida. Att det sedan finns risker med att dricka som ung och ragla runt på stan ensam som liten full brud har ingen ens tagit upp, vilket mamman borde ha gjort.
Jag kan också tycka att det är onödigt av ts mamma att ringa arbetsgivaren, men på detta sätt kanske ts låter bli att dricka och missköta sitt jobb. Herregud vilken kass mamma ts morsa vore om hon inte reagerade alls.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Var i Finland bor du om du bara behövde göra ett omdömestest för att få sälja tobak och sprit?!

mamman är ju chef


   
SvaraCitera
time
 time

isola:

mamman är ju chef

Nej, det är hon ju inte. Annars menar ju TS att mamman skulle ringa sig själv och berätta varför TS var borta från jobbet.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Nej, det är hon ju inte. Annars menar ju TS att mamman skulle ringa sig själv och berätta varför TS var borta från jobbet.

Hon är väl chef på en annan avd? Ska läsa igen.

t00tsi3:

och min mamma är chef över en butik i samma kedja så därför har hon rätt stor makt över mitt jobb osv..

ah typ samma


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Nej, det är hon ju inte. Annars menar ju TS att mamman skulle ringa sig själv och berätta varför TS var borta från jobbet.

HAHAH[love]


   
SvaraCitera

Isotop:

Varför är arbetsmoral bra?

Om en arbetsgivare är bra och känner en moralisk förpliktelse gentemot sina anställda måste man visa att man faktiskt känner en viss förpliktelse tillbaka. Nu säger jag inte att man ska vara en dum löneslav men egentligen bygger ju arbetarnas välmående på att de när de får deras krav uppfyllda i gengäld fullföljer sin del av kontraktet och kollektivt försöker förändra. Om alla skulle säga nej nu går jag hem och lägger mig istället efter halva passet hade inte arbetsgivarna lyssnat ett skit på arbetarna för att de vet att de inte är något att lyssna på.

Isotop:

Varför är det viktigt att vara ärlig? Och varför är det viktigt att vara ärlig mot sin chef?

Man får vara lite manipulativ ibland och då lönar det sig att säga det man förväntas säga, att göra revolt kan man vänta med.


   
SvaraCitera
time
 time

isola:

Hon är väl chef på en annan avd? Ska läsa igen.

Men det är ändå underligt att fjortonåringar får sitta i kassan. Finlands arbetslagar för minderåriga är ändå rätt strikta, oavsett vem som är chef för vad.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Men det är ändå underligt att fjortonåringar får sitta i kassan. Finlands arbetslagar för minderåriga är ändå rätt strikta, oavsett vem som är chef för vad.

Mamman har väl gått i god för ungen och en massa regler har kringgåtts.


   
SvaraCitera

Kan inte visa någon form av medlidande, då det där var helt självförvållat. Tänka efter före nästa gång kanske.


   
SvaraCitera

isola:

Sluta resonera som en unge som kommer att växa upp och strunta i sina barn

[shake] Sluta resonera som en psykopat som kommer att få självmordsbenägna ungar - skulle jag kunna skriva nu.. [crazy]

isola:

Man gör inte sina ungar en tjänst om man låter dem bete sig som de vill. Att vara förälder innebär att sätta gränser och förbereda ungen för livet som vuxen.

Att vara förälder innebär att förbereda sitt barn för livet, ja. Det gör man verkligen inte enbart genom att sätta gränser.

isola:

I nuläget gör det ts ingenting då hen är omyndig och bor hemma, men i framtiden kommer det att svida. Att det sedan finns risker med att dricka som ung och ragla runt på stan ensam som liten full brud har ingen ens tagit upp, vilket mamman borde ha gjort.

Varför skulle en massa irrationella regler leda till annat än revolt?!?! Ett barn är en individ om en en ung sådan och har man ett barn som accepterar en massa regler och gränser bara för att, DÅ har man misslyckats som förälder och skapat ännu en liten robot. Konsekvenserna för agerandet drabbar barnet själv, det ska räcka att prata om det. Om inte det hjälper hjälper inget.

Att förbjuda sitt barn att träffa sin kille eller till och med göra sig besvär för att förstöra ännu mer för barnet är helt jävla sinnessjukt.

isola:

Jag kan också tycka att det är onödigt av ts mamma att ringa arbetsgivaren, men på detta sätt kanske ts låter bli att dricka och missköta sitt jobb. Herregud vilken kass mamma ts morsa vore om hon inte reagerade alls.

Vem har sagt att hon inte ska reagera alls, är allt svart eller vitt i din värld? Morsan är en värdelös jävla idiot av infon vi fått här i tråden.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Man får vara lite manipulativ ibland och då lönar det sig att säga det man förväntas säga, att göra revolt kan man vänta med.

Självklart ska man vara manipulativ gentemot systemet, det är väl nästan en förutsättning för överlevnad om man inte gillar att bli rövknullad, bildligt talat.

Dan_the_ironman:

Om en arbetsgivare är bra och känner en moralisk förpliktelse gentemot sina anställda måste man visa att man faktiskt känner en viss förpliktelse tillbaka.

Vilken arbetsgivare anställer dig för att hen känner en moralisk föpliktelse gentemot dig? vilken värld lever du i?!?!+ Du jobbar där för att företaget tjänar pengar på att du jobbar där.

EDIT: Och kom inte dragande med något vackert litet exempel om Karin som driver eget kaffe och har en anställd, i så fall är du 200år bakåt i tiden. Pengar styr världen.

Dan_the_ironman:

Om alla skulle säga nej nu går jag hem och lägger mig istället efter halva passet hade inte arbetsgivarna lyssnat ett skit på arbetarna för att de vet att de inte är något att lyssna på.

hur kan du sitta på din stol, tänk om alla skulle göra det, då skulle den gå sönder. [crazy]

Pliktetik = bajs


   
SvaraCitera

Isotop:

ja. Det gör man verkligen inte enbart genom att sätta gränser.

Det påstod jag inte heller.

Isotop:

Vem har sagt att hon inte ska reagera alls, är allt svart eller vitt i din värld? Morsan är en värdelös jävla idiot av infon vi fått här i tråden.

Hur skulle hon ha reagerat, enligt dig?

Isotop:

och har man ett barn som accepterar en massa regler och gränser bara för att, DÅ har man misslyckats som förälder och skapat ännu en liten robot.

Lite mer cred än så måste man ge sitt barn. Det går inte att dra slutsatsen att Anna lyder sin mamma jämt, nu kommer hon bli sexuellt utnyttjad eftersom hon inte kan säga nej till alkisarna på tågstationen.

Isotop:

Att förbjuda sitt barn att träffa sin kille eller till och med göra sig besvär för att förstöra ännu mer för barnet är helt jävla sinnessjukt.

Är ett rätt passande straff. Gör du fel så förlorar du rätten att ha roligt ett tag. Självklart måste man prata om det med sin unge också, men förstår inte ungen så är det straffet hen kommer ihåg och kommer därför inte göra det igen.
På samma nivå som att neka sin unge veckopeng när den misskött sig.
Sen finns ju risken att ungen är ute och super och sedan sover utomhus/hos någon som vill hen illa bara för att slippa komma hem och visa sig full och bli straffad, men det får man väl försöka motverka genom att tala om för hen att det är dåligt att göra såhär och såhär pga det och det, men vad som än händer så är det bäst att du kommer hem.


   
SvaraCitera

Isotop:

Vilken arbetsgivare anställer dig för att hen känner en moralisk föpliktelse gentemot dig?

Man kan vända på det att den lever upp till dina krav i rädsla för att du ska dra hem efter halva dagen och skit i allt, om du då gör det konstant har du spelat bort ditt starkaste kort.

Isotop:

Du jobbar där för att företaget tjänar pengar på att du jobbar där.

Jag har varit med om arbetsgivare som varit sjukt bra, de tjänade bra och därför fick vi en del av kakan. Att bli rövknullad är väl iofs vanligare men man måste vara en bra arbetare för att kunna bli en dålig. Om du är dålig från början har arbetsgivaren inget att förlora.


   
SvaraCitera

isola:

Hur skulle hon ha reagerat, enligt dig?

Pratat med barnet om saken och säga att det inte får hända igen, händer det ännu en gång skulle jag nog ha sagt att hon inte får den fina skotern hon så gärna vill ha.

isola:

Det påstod jag inte heller.

Sätta gränser är ungefär 2.6% av att uppfostra ett barn.

isola:

Lite mer cred än så måste man ge sitt barn. Det går inte att dra slutsatsen att Anna lyder sin mamma jämt, nu kommer hon bli sexuellt utnyttjad eftersom hon inte kan säga nej till alkisarna på tågstationen.

Hur kan du vara så enkelspårig? Om något inte syns, finns det inte då? Bara konkreta händelser spelar roll? Antingen blir ungen våldtagen eller så blir den inte det. Blir den inte det har man lyckats som förälder men blir den det har man failat? Det handlar om saker som inre mående och vilja/förmåga att uppfylla sina drömmar/ha kul. Istället för att låta barnet utvecklas hjärntvättar du och dina gelikar dem att bli precis som ni vill, så som ska vara bra, så som man ska vara.

isola:

Sen finns ju risken att ungen är ute och super och sedan sover utomhus/hos någon som vill hen illa bara för att slippa komma hem och visa sig full och bli straffad, men det får man väl försöka motverka genom att tala om för hen att det är dåligt att göra såhär och såhär pga det och det, men vad som än händer så är det bäst att du kommer hem.

Det här borde ju vara tillräckligt för att du ska förstå hur jävla korkat ditt och hennes mors förhållningssätt är, men tydligen inte. Å ena sidan menar ni att ungar inte klarar av något själva och ta ansvar osv utan måste STRAFFAS (så jävla sjukt) när de gör fel. Men samtidigt så är barnet tydligen vettigt nog att inte försöka undvika ert straff genom att göra något som endast ni anser är farligt/dåligt.

Du är så jävla enkelspårig och simpel i ditt resonemang att jag antagligen inte kommer bemöda mig med att svara dig efter det här (om det fortsätter i samma stil dvs.)


   
SvaraCitera