Aviseringar
Rensa alla

Stämbandspares


Ämnesstartare

Är det någon som har detta? Lider ni av det? Vad har det gett er för problem? Hur har ni fått det?

Jag har själv ett förlamat stämband (pågrund av en operation jag genomgick som liten), men det har lyckligtvis inte gett mig några större problem. Min röst är helt normal och jag har aldrig haft problem med mat eller så, vilket jag läst att man kan få.
(Det verkar förresten skumt, var befinner sig matstrupen i förhållande till stämbanden?)

Men jag har vissa andningsproblem, speciellt när jag var yngre.
Jag kan bli väldigt anfådd väldigt lätt, och har under hela min uppväxt haft problem med gymnastik och allt för ansträngande aktiviteter. Skrattar jag för mycket så börjar jag tjuta som en åsna och får knappt luft.
Så jag undrar om det kan bero på mitt stämband?

Jag har alltid skyllt på det i skolan (gymnastik har aldrig varit mitt favoritämne), men aldrig faktiskt trott på att det hade någon inverkan på min andning.
Dock hävdar min mor bestämt att det visst påverkar, och har berättat att jag som liten hade betydligt större problem pågrund av detta, jag kunde inte gå kortare bitar utan att få svårt att andas och stanna och vila, men jag tycker det känns vettigare att det skulle bero på att jag var hjärtsjuk under mina 5 första levnadsår.

Jag har läst litegrann och inte hittat något som säger "Ett förlamat stämband kan ha betydande inverkan på andningen", och eftersom jag inte hittat det i sådan klartext så vänder jag mig till er.
Jag är för trött för att leta noggrannare, men är ändå hemskt nyfiken.

Skulle uppskatta allt ni har att berätta om ämnet. Det är ju trots allt kul att lära sig nya saker. [smile]

Dold text: Vill inte ha något trams i min seriösa tråd.


   
Citera

jag råkar vara expert på det här ämnet, och jag kan intyga att andningsproblem även kan uppkomma av andra föremål i halsen än stämband. om jag vore du så skulle jag dubbelkolla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

jag råkar vara expert på det här ämnet, och jag kan intyga att andningsproblem även kan uppkomma av andra föremål i halsen än stämband. om jag vore du så skulle jag dubbelkolla.

Jag anar en viss spydighet. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För övrigt vill kanske någon läsa mer om det, det går då att göra ​här.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera