Aviseringar
Rensa alla

Stål eller nylon??


Ämnesstartare

Jag ska köpa en gitarr, min första. Men kan inte bestämmma mig om jag vill ha nylon eller stål. Nylon tycker jag är mycket skönare att spela på men stål låter ju helt klart bättre ( tycker jag) Men vad tycker ni är mest praktiskt? Jag kan spela så jag är inte helt nybörjare, men jag vill ha en som HÅLLEr länge och så...

VAD TYCKER NI? 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Nylon


   
SvaraCitera

Tjejer kan få valkar av stål [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni kan även ge förslag på bra märken 🙂


   
SvaraCitera

decemberbarn:

VAD TYCKER NI? 🙂

Beror lite på spelstil. Skall du köra mycket fingerpick och dylikt skulle jag rekommendera att börja med en nylon i alla fall. Skall du bara spela ackord rakt upp och ned kvittar det egentligen, då är det mer en smaksak vad det gäller ljudet.


   
SvaraCitera

Tycker att stål låter jävligt monotont, är mer "liv" i nylon


   
SvaraCitera

Nylon.


   
SvaraCitera

Föredrar stål. Oftast smidigare hals på dem än på de spanska nylonsträngade. Gillar ljudet bättre dessutom.


   
SvaraCitera

decemberbarn:

VAD TYCKER NI? 🙂

Jag föredrar stålsträngat. Det tar ett tag för fingertopparna att bli härdade, men när de vant sig är det enligt mig mycket skönare! [smile] framför allt när man spelar ackord. Då blir det en vacker klang. Speciellt om gitarren är stämd också. [bigcheers]

/Rickard


   
SvaraCitera

Jag tror jag gillar nylon bättre. [y]


   
SvaraCitera

EL!

😀


   
SvaraCitera

Stål, all the way.

Men när det gäller billiga gitarrer så brukar stål låta skit. Då är det högre standard på nylonguror. Faktiskt.


   
SvaraCitera

Stål, för helvete.


   
SvaraCitera