Aviseringar
Rensa alla

Står inte ut längre


hur gammal är du?


   
SvaraCitera

flower:

och eftersom jag är 18 så måste jag hjälpa till hemma med pengar..

mjaa.. på sätt och vis ja, beror väl mest på hur föräldern/föräldrarna är. Men om du nu skulle få flytta hemifrån så är din mamma ändå försörjningspliktig så länge du läser på gymnasienivå och är upp till 21 år gammal. Om hon inte kan hjälpa till med att betala din hyra osv så får soc hjälpa till.

Samtidigt ser jag inte direkt hur 500kr är så mycket att betala hemma egentligen. Visst det är halva studiebidraget men beroende på vad man gör annars på sin fritid så är det en okej summa.

Men om hon inte vill ha hjälp från soc så är det hennes problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lazertits:

Om du verkligen vill ha något så kan du alltid spara ihop till det eller extrajobba med något litet

Ja, jag hade ett extra jobb med mamma, men hon tog jobbet ifrån mig när vi tjafsade.. annars letar jag efter jobb..

Nintendos BFF:

hur gammal är du?

18

Knarko:

försörjningspliktig så länge du läser på gymnasienivå och är upp till 21 år gammal.

ja, det vet jag.. jag pratade med min lärare idag och han sa att jag kunde fråga kuratorn ifall jag kunde tacka nej till försörjningsplikten som mamma har liksom.. för då skulle jag kunna flytta ut och ansöka om försörjning stöd osv..


   
SvaraCitera
time
 time

flower:

för då skulle jag kunna flytta ut och ansöka om försörjning stöd osv..

Alltså. Inser du på fullt allvar vilken liten uppoffring 500 kr i månaden för boende är? Visst är det tråkigt när det är ens föräldrar som kräver pengarna, men att välja att betala betydligt mycket mera och dessutom riskera att gå hungrig i slutet på månaden (för det ÄR dyrt innan man verkligen lärt sig göra en ordentlig budget och planerar man inte ordentligt så är man helt enkelt körd) är ju bara dumt.

Vad betalar du hellre i månaden, 500 eller 5000?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Vad betalar du hellre, 500 kr för tak över huvudet och mat alla dagar i månaden, eller säg 5000 i månaden för alla dina levnadskostnader?

MEN det är där är inte bara problemet.. jag och mamma har haft 10000 andra problem.. jag mår dåligt av att ha henne nära mig, hon gör så att mina syskon går emot mig, hon gör så att vuxna går emot mig, jag har inte rätt till att säga det jag tycker.. hon tjafsar med mig när hon har lust, hon respekterar inte mig OCH ALLA DESSA PROBLEM PÅVERKAR MIG I SKOLAN OCH PSYKISKT.. vad skulle du vilja betala 500 kr o bo i ett helvete eller betala 5000 kr och må bra utan att ngn söker upp dig för att tjafsa?


   
SvaraCitera
time
 time

flower:

vad skulle du vilja betala 500 kr o bo i ett helvete eller betala 5000 kr och må bra utan att ngn söker upp dig för att tjafsa?

Det sistnämnda. Jag stack hemifrån när jag var 15 första gången. Jag säger ändå inte att det alltid är det klokare valet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Jag stack hemifrån när jag var 15 första gången. Jag säger ändå inte att det alltid är det klokare valet

jag och min mor har haft problem sen jag var 15, hon är personen som har rätt till allt hemma vi barnen har inte rätt till något.. om vi tycker att något är orättvist så får vi bara ta och bita ihop och jag står inte ut med det längre. :/

annars är det inga problem att betala lite...


   
SvaraCitera