Aviseringar
Rensa alla

Starta en högerinriktad ungdomsrörelse?


Ämnesstartare

Chratiska Unionen är en högerinriktad ungdomsrörelse för barn och ungdomar.
Rörelsen är fristående och oberoende men sympatiserar främst med högerpartier som Moderaterna men som också uttryckt sympati med Sverigedemokraterna.

Chratiska Unionen driver främst frågor som rör barn och unga, främst då skolfrågor och familjefrågor.
Rörelsen har dock blivit mest känd för deras högljudda krav på återinförandet av dödsstraffet och ganska radikalt höjda straff i allmänhet.

De vill även se att förbud av cigaretter och alkohol, då rörelsen menar att det är skadligt för folkhälsan. Samtidigt vill de att barn ska få ett mycket större inflytande i skolorna men också i hemmet.

Chratiska Unionen grundades den första januari 2012. De har även distinkta svarta uniformer som medlemmarna förväntas att bära under demostrationer och andra händelser, då detta nästan blivit en symbol för Chratiska Unionen.

Den senaste mätningen gjord den första augusti 2012 visar att ökningen av antalet medlemmar ökat stort sen starten och är nu uppe i 50.000.

Låter det flummigt? Kanske det.
Men detta hoppas jag ska stå på Wikipedia/NE någongång i framtiden.
Detta är en sak jag funderat ganska länge på, att starta eller gå med i en rörelse som har ovanstående som politiska mål.

Tror ni att en sådan rörelse skulle ha någon chans att påverka svensk politik över huvudtaget och skulle det vara attraktivt för ungdomar att stödja? Finns det något som kan förbättras med ovanstående och finns det något som skulle dramtiskt försämra rörelsens chans att få medlemmar? Vad tycker ni?

Endast seriösa och välformulerade svar.

Image


   
Citera

ChratiskaUnionen:

Tror ni att en sådan rörelse skulle ha någon chans att påverka svensk politik över huvudtaget och skulle det vara attraktivt för ungdomar att stödja?

Förhoppningsvis inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChratiskaUnionen:

Tror ni att en sådan rörelse skulle ha någon chans att påverka svensk politik över huvudtaget

Om den blir tillräckligt stor så antagligen.

ChratiskaUnionen:

högljudda krav på återinförandet av dödsstraffet

Dock tror jag inte det här är så populärt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför har du en bild på Ungerska Gardet?


   
SvaraCitera

Du vill alltså starta ett fascistparti? Kör på, men jag har hört att man i Sverige får ganska ont av att vara organiserad i såna.

Edit: Varför ska ni ha ett så töntigt namn btw?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rådjuret:

Dock tror jag inte det här är så populärt...

Noterat. [smile]

Blitzen:

Varför har du en bild på Ungerska Gardet?

Var det enda jag kunde hitta där uniformen var någorlunda lik en svart uniform [sad]


   
SvaraCitera

ChratiskaUnionen:

där uniformen var någorlunda lik en svart uniform [sad]

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Du vill alltså starta ett fascistparti?

Det skall icke vara ett parti.
Meningen är att det ska vara en så kallad "gaturörelse" där medlemmarna protesterar mot/för det dom vill.


   
SvaraCitera

"Svartskjortor (Italien: camicie nere, alt. squadristi) kallades de paramilitära fascistiska grupperna i Italien tiden efter första världskriget fram till slutet av andra världskriget. Namnet syftar på att medlemmarna av det fascistiska partiets kamporganisationer som partiuniform bar svarta skjortor."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartskjorta


   
SvaraCitera

ChratiskaUnionen:

Det skall icke vara ett parti.
Meningen är att det ska vara en så kallad "gaturörelse" där medlemmarna protesterar mot/för det dom vill.

Som sagt:

Rödingajäveln:

Kör på, men jag har hört att man i Sverige får ganska ont av att vara organiserad i såna.


   
SvaraCitera

ChratiskaUnionen:

De vill även se att förbud av cigaretter och alkohol, då rörelsen menar att det är skadligt för folkhälsan.

No arguments there.


   
SvaraCitera

Det låter ganska så förjävligt det där, tror dock dom vanliga partierna kommer att föra Sverige i den där riktningen som du beskriver ändå sakta men säkert, även utan ditt förtjusande lilla förbund.


   
SvaraCitera

ChratiskaUnionen:

Rörelsen har dock blivit mest känd

Öh, nej. Chratiska Unionen är inte känd. Det enda som kom upp på google när man söker på "Chratis" är Darth Chratis och om det är din inspiration för en nazi-liknande högerrörelse så tror jag knappast att du kommer få många följare.

ChratiskaUnionen:

skadligt för folkhälsan

Du försöker verkligen låta nazi, eller hur?

ChratiskaUnionen:

Chratiska Unionen grundades den första januari 2012

[confused]

ChratiskaUnionen:

Den senaste mätningen gjord den första augusti 2012 visar att ökningen av antalet medlemmar ökat stort sen starten och är nu uppe i 50.000.

[confused]

ChratiskaUnionen:

Detta är en sak jag funderat ganska länge på, att starta eller gå med i en rörelse som har ovanstående som politiska mål.

Good for you. Sieg Heil. [party]

ChratiskaUnionen:

Tror ni att en sådan rörelse skulle ha någon chans att påverka svensk politik över huvudtaget och skulle det vara attraktivt för ungdomar att stödja?

Vad tror du själv? Ungdomar i svarta uniformer som skriker ut högerextrema slagord. Tror inte Europa går på den igen.

ChratiskaUnionen:

inns det något som kan förbättras med ovanstående

Ja. Glöm bort hela idén.

ChratiskaUnionen:

finns det något som skulle dramtiskt försämra rörelsens chans att få medlemmar?

Förhoppningsvis svenska folkets förstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Öh, nej. Chratiska Unionen är inte känd.

Venfort:

[confused]

Venfort:

[confused]

Ta och läs hela inlägget först.

ChratiskaUnionen:

Men detta hoppas jag ska stå på Wikipedia/NE någongång i framtiden.

Venfort:

Vad tror du själv? Ungdomar i svarta uniformer som skriker ut högerextrema slagord. Tror inte Europa går på den igen.

Vilka högerextrema slagord?
Att en rörelse arbetar för barns ökade inflytande och högre straff i allmänhet tycker jag knappast är högerextremt.

Sen behöver det inte vara svarta uniformer, men en gemensam liknande klädsel skall dock finnas.


   
SvaraCitera

ChratiskaUnionen:

Ta och läs hela inlägget först.

Jag gjorde det, och jag vill ha mina fem minuter tillbaka. Erkänn namnet kommer från Darth Chratis?


   
SvaraCitera