Aviseringar
Rensa alla

Starta företag?


Ämnesstartare

Låter det rimligt att starta företag med 1 bekant med bra förutsättningar (miljö, läge, etc) och samtidigt försöka läsa färdigt gymnasiet på distans?

Eller är jag för ung och naiv. Är arton och hennes företagsidé är helt i linje med vad jag ALLTID velat göra som vuxen.


   
Citera
Åtta

Att starta företag i största allmänhet är varken svårt eller dyrt. Däremot att driva en verksamhet kan ju vara fruktansvärt utmattande. Vad exakt är det ni tänkt göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kör hårt! det värsta som kan hända är att ni inser att det inte går.

-= Postis Corp AB =-

CEO: Postis

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

självklart är det männen med ciggar som svarar först [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

äremot att driva en verksamhet kan ju vara fruktansvärt utmattande.

jo, det är där jag tvekar lite och funderar på om jag verkligen vill vara delägare i företaget eller endast vara anställd.

Åtta:

Vad exakt är det ni tänkt göra?

1 hästföretag, inridning och utbildning av hästar, försäljning och tävling.


   
SvaraCitera

Låter jobbigt att försöka läsa gymnasiet på distans samtidigt. Försök driva företaget på deltid tills du gått klart gymnasiet?


   
SvaraCitera
Åtta

Postorderhoran:

funderar på om jag verkligen vill vara delägare i företaget eller endast vara anställd.

Vet inte hur bra koll du/ni har på företagsformer, skatter, avgifter o.s.v. Men Arbetsförmedlingen brukar ha rätt bra information och hjälp till de som vill starta företag, så hör efter med dem så kan de säkert sätta er i kontakt med någon som har koll på sånt där; jag har en känsla av att det kan påverka beslutet gällande delägarskap/anställd rätt mycket.


   
SvaraCitera

Enligt min erfarenhet (jag känner ganska många entreprenörer - dock inom IT-sektorn, men ändå) så är de flesta (om inte alla) typer av entreprenörskap sjukt tidskrävande om du inte har nåt nästintill magiskt system där du i princip genererar passiv inkomst (t.ex. om du driver webbsidor som du redan jobbat upp en kundbas till som tjänar pengar varje månad utan nån större arbetsinsats).

Är du dessutom delägare kan du också få jobba långt mer än heltid, speciellt under uppstartsfasen. Jag skulle således tro att det är aningen optimistiskt att samtidigt försöka läsa gymnasiet på distans.

Vill inte krossa dina drömmar, tror du på det och är beredd att slita hårt för din dröm så tycker jag absolut du ska köra. Men tänk igenom det både en och två gånger, för det kan bli mer än du pallar med.

Det bästa hade väl egentligen varit om du kunde läsa färdigt gymnasiet först och sen köra stenhårt på detta. Hur många terminer har du kvar?


   
SvaraCitera

Jag skulle inte gjort detta om jag vore dig förns du har läst klart gymnasiet.
Det är mer lönt att satsa på studierna 100% och sedan ta ett år där du kan komma underfund med vad du vill göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

1 hästföretag, inridning och utbildning av hästar, försäljning och tävling.

Låter ganska dyrt, något ni har råd med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mkenzie:

Jag skulle inte gjort detta om jag vore dig förns du har läst klart gymnasiet

jag kommer läsa gymnasiet på distans hur eller som, detta är min sista termin i klassrum.

Penstrokes:

Jag skulle således tro att det är aningen optimistiskt att samtidigt försöka läsa gymnasiet på distans.

jo. det är där jag tvekar till det hela.

Penstrokes:

Det bästa hade väl egentligen varit om du kunde läsa färdigt gymnasiet först och sen köra stenhårt på detta. Hur många terminer har du kvar?

efter denna termin har jag läst 1200 poäng. bör således ha ca tre terminer kvar.

Mkenzie:

Det är mer lönt att satsa på studierna 100% och sedan ta ett år där du kan komma underfund med vad du vill göra.

alla är inte stöpta i samma form. normen säger "gör gymnasiet först, sen annat" men det passar inte mig. Jag ska efter gymnasiet läsa en utbildning som kräver vissa grejer, som denna möjlighet kan ge mig.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

jag kommer läsa gymnasiet på distans hur eller som, detta är min sista termin i klassrum.

för att du inte trivs i den linjen som du går i just nu? ja.

Postorderhoran:

Jag ska efter gymnasiet läsa en utbildning som kräver vissa grejer, som denna möjlighet kan ge mig.

du går en omväg ifall du gör det på detta sätt.
varför inte bara utnyttja gymnasietiden till fullo?
men det är ju som sagt ditt val


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mkenzie:

för att du inte trivs i den linjen som du går i just nu? ja.

för att skola i vanlig form inte passar mig.

Mkenzie:

du går en omväg ifall du gör det på detta sätt.
varför inte bara utnyttja gymnasietiden till fullo?

ser ej hur detta blir en omväg, förklara gärna


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

jo. det är där jag tvekar till det hela.

Fullt förståeligt.

Postorderhoran:

efter denna termin har jag läst 1200 poäng. bör således ha ca tre terminer kvar.

Ah, okej. Förstår om det känns som lång tid att vänta. Men å andra sidan så drar du på dig en hel massa ansvar om du går in i det här och då finns det risk att det går före skolan. Att fucka upp gymnasiet är inget enkelt misstag att reparera idag tyvärr och det tar förbannad tid (om du måste läsa om, läsa upp etc.). Så det är inget jag skulle rekommendera.

Om du verkligen tror att du pallar trycket så satsa järnet, men tänk efter, som sagt. Det kommer garanterat bli mer jobb än du kan föreställa dig nu.


   
SvaraCitera