Aviseringar
Rensa alla

Starta forum


Ämnesstartare

Vill starta forum, har dock inte lika mycket erfarenhet som jag skulle önska. Har ett problem, det får inte kosta pengar.
Vill ha det enkelt, lätt att hitta på forumet, och möjlighet med egen design. Tips någon? [smile]


   
Citera

Forum och forumdesign finns lätt att få tag på nätet. Det svåra är att hitta en server (eller "host") som du kan låta allt detta ligga på.

I alla fall i min erfarenhet.


   
SvaraCitera

Just det, glömde säga! Det finns gratis forum på nätet också. Men de har massa reklam.

Alltså, forummallar och sånt...


   
SvaraCitera
Åtta

Om det inte får kosta något alls så kan det bli kämpigt. Att få tag på gratis forummjukvara är inget problem. Det finns dussintals gratis forumimplementationer du kan ladda hem. Några av de större (som är enklast att hitta host till) är: PHPBB, SMF, Vanilla (denna skulle jag nog rekommendera), Phorum, BBPress (en Wordpress-plugin som lägger till forumkapabilitet till din Wordpress-blogg) och FluxBB.

Det som blir svårare är att hitta hosting. Jag skulle rekommendera att du pungar ut de hundralapparna per år det kostar med shared hosting hos Binero. Det är väldigt billigt i förhållande till vad du får ut av det hela. Det finns billigare alternativ, speciellt om du tittar utomlands, men jag har hittills inte hittat något lika bra.


   
SvaraCitera

Kan också rekommendera Binero som webbhotell. Skönt gäng som aldrig ställt till några problem när jag använt dem.

Ang. forummjukvara så avråder jag från SMF. Jag själv använde det till ett webbforum jag och några till från UM back in the days startade (kärlekochrespekt.org), och det är sjukt dåligt uppbyggt. Mycket att underhålla där. Vanilla eller PhpBB skulle jag använda, beroende på vad du är ute efter.


   
SvaraCitera