Aviseringar
Rensa alla

Staten vs. Religiösa grupper


Ämnesstartare

I tråden ang. homoäktenskap samt adoptioner skriver flera att de är för detta men inte anser att staten skall kunna tvinga ex. SvK till att godkänna homoäktenskap. Ni som tycker så, varför inte? Uppenbarligen behövs det i somliga religiösa grupper, eller åtminstone en typ av press åt rätt riktning.

Är ni oroliga för att sådant tvång eller press skulle knyta staten närmare religionen eller är det av "respekt för religionen" som ni tycker som ni gör?

Jag vill uppmärksamma att inom kristendomen är det Jesus ord som väger tyngst, absolut tyngre än GT. Jesus sa bland annat "some people are born eunuchs", eunuchs är ett ålderdomligt uttryck för homosexuella män. I den svenska översättningen står det oftast "Jesus sade: somliga föds utan kön" vilket man ju kan tolka på många sätt men ser man till sammanhangen är det lätt att koppla det till homosexualitet. Jesus menar att "born eunuchs" är en gåva från Gud och dessa behöver inte följa de äktenskapliga regler som annars finns. Citatet är från Matteusevangeliet.

Om en religiös grupp ansåg att det var Guds ord att bara pappor och döttrar, mammor och söner fick gifta sig - ska staten då stå och titta på och tänka "nä, men vi ska inte blanda oss i. Den här kyrkan får sköta sig själv, inte ska vi lägga oss i!" eller hur tycker ni att staten i så fall skall agera? Du som just nu tänker "jag ska skriva att det där var ett helt ologiskt jämförande" kan ta sig en tankeställare extra och denna gång använda tankeballongen där inne i huvudet.

Det handlar om att leda i rätt riktning. Visst, jag kan hålla med om att ett tvång är att ta i, men att sätta press på? Hur ser ni på det?

Vet ni ens varför så många präster, pålästa präster, är mot homoäktenskap? Det handlar ytterst sällan om homofobi eller att de skulle vara emot homokärlek.

Så, ge mig era tankar nu.
Troll undanbedes, speciellt tråkiga sådana.. Om ni ändå känner för att störa här inne kan ni väl vara lite roliga åtminstone.


   
Citera

Luna Lovegood:

Är ni oroliga för att sådant tvång eller press skulle knyta staten närmare religionen eller är det av "respekt för religionen" som ni tycker som ni gör?

Då staten inte ska vara en del utav kyrkan, om man ska gå efter hur folket vill, så känns det dumt att de ska hålla på och pressa och trycka på saker de anser att kyrkan står för men som staten inte står för.

Folk tycker och tänker olika, låt dem göra det. (Ja jag låter vissa i SvK tycka och tänka vad de vill i denna frågan men känns dubbelmoraliskt då bibeln säger motsatsen).

Luna Lovegood:

Jag vill uppmärksamma att inom kristendomen är det Jesus ord som väger tyngst, absolut tyngre än GT

Absolut [y]

Men tar vi Romarbrevet som kommer efter att Jesus återvänt till himlen där en av dem som sägs ha sett honom och pratat med honom skriver som han skriver i Rom 1:18-32, så känns det som att han borde ha haft koll på vad Jesus tyckte och tänkte om homosexualitet.

Syftar främst på dessa verser:
(26) Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga.
(27) På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse.
(28) Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.

(Ja jag saxar detta från pingstvännernas egna bibel :))

Luna Lovegood:

Det handlar om att leda i rätt riktning

Det som är rätt riktning enligt dig är inte rätt riktning enligt någon annan. Majoriteten har inte alltid rätt.


   
SvaraCitera

Svenska kyrkan är en enskild förening (sedan år 2000) och staten har inte att göra med vilka typer av äktenskap de förrättar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Syftar främst på dessa verser:

På vilket sätt ska det där väga tyngre än Jesus ord? Om man nu ska utgå från att Jesus sagt det som står borde man också utgå från att där det står "Jesus sade" är mer "rätt" än något som någon som kanske träffade Jesus skrivit.

Knarko:

(Ja jag saxar detta från pingstvännernas egna bibel :))

[rolleyes]

Knarko:

Det som är rätt riktning enligt dig är inte rätt riktning enligt någon annan. Majoriteten har inte alltid rätt.

Sverigedemokraterna vill ha ut bland annat dig ur Sverige, majoriteten av svenska befolkningen vill det inte. Men vi borde kanske göra som SD tycker då? För majoriteten har inte alltid rätt!
...eller så gör vi på ett sådant sätt att så få människor som möjligt, helst inga, blir förtryckta eller illa behandlade. Säg nu inte att "kyrkan" skulle bli illa behandlad av att få lite press på sig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Svenska kyrkan är en enskild förening (sedan år 2000) och staten har inte att göra med vilka typer av äktenskap de förrättar.

Så du tycker att det är helt OK för diverse religiösa grupper att utesluta, förtrycka och behandla människor illa lite hur som helst utan att staten reagerar alls? 🙂


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Så du tycker att det är helt OK för diverse religiösa grupper att utesluta, förtrycka och behandla människor illa lite hur som helst utan att staten reagerar alls? 🙂

Så länge det är inom lagens ramar: Ja. Man är inte lite pantad om man försöker ansluta sig till en religiös grupp där det ingår i trossatsen att man ska bli förtryckt.


   
SvaraCitera

Image

Luna Lovegood:

SvK till att godkänna homoäktenskap. Ni som tycker så, varför inte?

Eftersom svenska kyrkan är en frivillig församling och äktenskapet är en religiös ceremoni (partnerskap är juridiskt sett likvärdigt) så kan man ifrågasätta om det är en angelägenhet för staten. Men det finns såklart många nyanser i frågan.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

På vilket sätt ska det där väga tyngre än Jesus ord?

De har direktkontakt med Jesus via den helige anden?
Så då borde de förmedla det gud/jesus sa till dem?

Luna Lovegood:

Sverigedemokraterna vill ha ut bland annat dig ur Sverige, majoriteten av svenska befolkningen vill det inte. Men vi borde kanske göra som SD tycker då? För majoriteten har inte alltid rätt!

OT och fel, du får nog läsa på mer om deras "politik".

Och som sagt "inte alltid rätt"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Så länge det är inom lagens ramar: Ja. Man är inte lite pantad om man försöker ansluta sig till en religiös grupp där det ingår i trossatsen att man ska bli förtryckt.

Man är sällan medvetet om förtrycket innan det sker, vet du.

Spartakus:

Eftersom svenska kyrkan är en frivillig församling och äktenskapet är en religiös ceremoni (partnerskap är juridiskt sett likvärdigt) så kan man ifrågasätta om det är en angelägenhet för staten. Men det finns såklart många nyanser i frågan.

Ja, alltså det är ju de olika nyanserna jag vill veta mer om. Jag är mest chockad över att folk har en sådan slapp syn på hur man skall sköta förtryck. Själv är jag religiös men inte tycker jag att olika religiösa grupper ska få te sig hur som helst bara för att någon för flera hundra eller tvåtusen år sedan skrev någonting som var anpassat för samhället då. Jag är egentligen mest nyfiken.

Knarko:

Så då borde de förmedla det gud/jesus sa till dem?

Endast Jesus kan förmedla Guds ord, vill jag minnas att det faktiskt står i Bibeln? Eller? Kan vara någon prälle som sagt det någon gång, minns faktiskt inte helt hur det är där.

Men, som sagt: ska man tro på Bibeln bör man anta att Jesus sagt vad som står att han sagt. Jesus är ju såklart då en primärkälla på vad han själv sagt, så då får man utgå från att det HAN säger är enligt HONOM rätt. Att någon annan senare säger något helt annat och menar att "så tyckte Jesus" säger i ett sådant perspektiv inget alls egentligen. Jesus egna ord väger mer.

Knarko:

OT

Nej lilla vän, det var en jämförelse.

Knarko:

fel, du får nog läsa på mer om deras "politik".

Jasså du. Vad bra att du har sådan koll. Det där, däremot, var helt och hållet OT.

Knarko:

Och som sagt "inte alltid rätt"

Okej, då vet jag att du tycker att religiösa grupper ska få förtrycka utan minsta press från staten. Bra. Då vet jag.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Uppenbarligen behövs det i somliga religiösa grupper, eller åtminstone en typ av press åt rätt riktning.

Men herregud, vi är människor och har olika värderingar. Svenska Kyrkan skall så klart ha rätt att bestämma själva. Det är ju helt ologiskt att staten skal gå in och förtrycka mina värderingar som kristen genom att ta över makt inom kyrkan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Apropå KG Hammars uttalande om att kvinnor skall tiga, det är ganska intressant/rolig fakta tycket jag. I gamla testamentet står det typ "i församlingen skall kvinnan vara tyst", faktum är att församlingarna på den tiden ofta endast bestod av kvinnor, männen arbetade. Det ansågs onödigt att skriva "skall man vara tyst" eftersom det ändå bara var kvinnor där. Så anser åtminstone flera Bibelforskare. Ganska roligt hur tydligt Bibeln kan missbrukas beroende på hur man tolkar.

Och nej, det erkänner jag. Inget i Bibeln stöder homoäktenskap, däremot homosexualitet och allas lika värde. I Bibeln anses äktenskapet vara mellan man och kvinna, för att avla barn - så är det inte längre, därför bör man gå vidare och anpassa sig efter idag. Allas lika värde är värdefullt, helt enkelt. Även om somliga inte tycker det.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Endast Jesus kan förmedla Guds ord, vill jag minnas att det faktiskt står i Bibeln?

Kyrkan predikar om treenigheten?
Vet att vissa SvK gör det.
Då är gud fadern, gud sonen och gud den heliga ande i ett, alltså säger de alla samma sak oavsett vem man frågar av dem. Då människan har kontakten med d.h.a först för att sedan förmedla budskapet från gud så förmedlar d.h.a samma sak som jesus skulle ha gjort om han varit vid liv på jorden.
Du kanske inte tror på treenigheten, då kvittar detta.

Luna Lovegood:

Nej lilla vän, det var en jämförelse.

Väldigt fin sådan då den inte stämmer helt 🙂

Luna Lovegood:

Okej, då vet jag att du tycker att religiösa grupper ska få förtrycka utan minsta press från staten. Bra. Då vet jag.

Snabb på att döma där, tro vad du vill så vet jag vad jag tycker.

Kan du definiera "förtrycka"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Men herregud, vi är människor och har olika värderingar. Svenska Kyrkan skall så klart ha rätt att bestämma själva. Det är ju helt ologiskt att staten skal gå in och förtrycka mina värderingar som kristen genom att ta över makt inom kyrkan.

Jag är själv troende kan jag börja med att säga, någorlunda aktiv inom SvK till och med. Och att staten skulle "förtrycka dina värderingar som kristen" anser jag är oerhört överdrivet, men du får väl tycka så om du vill. Men jag har en fråga till dig personligen, vad är viktigast:
-anti homosexualitet
-allas lika värde
?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Kyrkan predikar om treenigheten?

Vart vill du komma med den texten?

Knarko:

Vet att vissa SvK gör det.

Vissa?[rolleyes]

Knarko:

Väldigt fin sådan då den inte stämmer helt 🙂

På vilket sätt stämmer den inte då, SD-experteN.

Knarko:

Snabb på att döma där, tro vad du vill så vet jag vad jag tycker.

Kan du definiera "förtrycka"?

Jag dömer inte, jag tror utifrån vad du skriver. Skriv tydligare om du inte vill bli missförstådd.

Mja. Förtryck är egentligen inte helt rätt ord, men jag har inget bättre. Personligen anser jag att det är, ungefär, ett förtryck att gå emot kärleksbudskapet och allas lika värde genom att säga att "nej, ni får inte gifta er - för ni älskar fel kön".


   
SvaraCitera
Exner

Luna Lovegood:

Så du tycker att det är helt OK för diverse religiösa grupper att utesluta, förtrycka och behandla människor illa lite hur som helst utan att staten reagerar alls? 🙂

En förening ska givetvis kunna ha vilka medlemskriteria som helst - annars är det inte en medlemmarnas, utan en Av Statens Nåde förening.


   
SvaraCitera