Aviseringar
Rensa alla

Staten vs. Religiösa grupper


Ämnesstartare

Exner:

En förening ska givetvis kunna ha vilka medlemskriteria som helst - annars är det inte en medlemmarnas, utan en Av Statens Nåde förening.

Om det skulle gå mot lagen då? Nu har vi ju ändå en stat och då borde den ju göra något vettigt i alla fall, tycker jag.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

vad är viktigast:

Jag tror på alla människors lika värde. Jag tror på att vilsna människor kan hitta hem igen och att äktenskapet är mellan man och kvinna. Jag skulle inte se mig som anti-homosexuella, utan snarare att jag stöttar och ber för dem.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Vart vill du komma med den texten?

Luna Lovegood:

Endast Jesus kan förmedla Guds ord

3 in 1
Alla förmedlar det Jesus/gud säger oavsett vem av dem det handlar om.

Luna Lovegood:

Vissa?[rolleyes]

Alla i SvK tror inte på treenigheten

Luna Lovegood:

På vilket sätt stämmer den inte då, SD-experteN.

OT [wink]

Luna Lovegood:

Jag dömer inte, jag tror utifrån vad du skriver. Skriv tydligare om du inte vill bli missförstådd.

Har inte någonstans sagt att jag stöder förtrycket någonstans så någonstans måste du ha läst detta mellan raderna utan att jag sa ett skvatt om det?

Luna Lovegood:

ett förtryck att gå emot kärleksbudskapet och allas lika värde genom att säga att "nej, ni får inte gifta er - för ni älskar fel kön".

Du som är den troende av oss två

Om du nu så gärna vill att jag ska vara tydligare:
Kyrkan får göra och tro vad de vill då de inte är underställda staten.
Och jag är inte för något förtryck så om kyrkan skulle förtrycka är jag emot det, de får själva stå för konsekvenserna utav sitt förtryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Jag tror på alla människors lika värde. Jag tror på att vilsna människor kan hitta hem igen och att äktenskapet är mellan man och kvinna. Jag skulle inte se mig som anti-homosexuella, utan snarare att jag stöttar och ber för dem.

Okej. Tack. Trodde du skulle komma med något, enligt mig, jättehemskt svar men det var det inte.[crazy]


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Ni som tycker så, varför inte?

för att jag är för demokrati och frihet =) tycker självklart att alla ska vara fria att gifta sig med vem den vill, samtidigt som alla ska vara fria att inte tvingas hålla en religiös cermoni för dom, även om det är på idiotiska grunder[cute]


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Okej. Tack. Trodde du skulle komma med något, enligt mig, jättehemskt svar men det var det inte.

Vad bra! [smile]


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

I gamla testamentet står det typ "i församlingen skall kvinnan vara tyst"

Står i nya testamentet där Paulus skriver (och säger) det.
Minns inte om det stod i GT.
Har du läst hela bibeln btw?


   
SvaraCitera

Har om jag ska vara ärlig svårt att se varför man skulle tvinga ett religiöst samfund att viga människor av samma kön men jag har överhuvudtaget svårt att ge den religiösa vigseln något som helst juridisk betydelse. Tycker den viktigare frågan är varför homosexuella vill äkta sig i och stödja en institution som förtryckt dem i tusentals år. Tycker överlag det hela är lite av en icke-fråga då svenska kyrkan är en sån sossifierad organisation att jag ändå bara tror det hade varit en tidsfråga tills en allmän policy vuxit fram organiskt.


   
SvaraCitera
Exner

Luna Lovegood:

Om det skulle gå mot lagen då?

Lagen är förstås flytande, eftersom lagarna ändras - men bortsett från ekonomisk eller kroppslig skada av andra - och några fal till - ser jag inget problem för deras frihet.

Luna Lovegood:

Nu har vi ju ändå en stat och då borde den ju göra något vettigt i alla fall, tycker jag.

Själv är jag monarkist - alla föreningar bör åläggas att sjunga Kungssången vid varje möte.

Nu har vi ju ändå en stat och då borde den ju göra något vettigt i alla fall, tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

3 in 1
Alla förmedlar det Jesus/gud säger oavsett vem av dem det handlar om.

...fast... wait whut. Jag hajar vad du säger... Men HUR kom du in på det här när det jag ifrågasatte var hur någon annans ord kunde vara starkare än Jesus ord (när man utgår från att Jesus ord är Jesus egna ord)?
Alltså om jag kunde föra över mina tankar till någon annan skulle mina egna ord vara mycket mer trovärdiga, och väga mer, än den andra personen även om hon/han sa exakt vad mina överförda tankar sagt. Eftersom jag är primärkällan. Hajar du?

Knarko:

Alla i SvK tror inte på treenigheten

Hmpf.

Knarko:

OT [wink]

Jasså du.[rolleyes]

Knarko:

Har inte någonstans sagt att jag stöder förtrycket någonstans så någonstans måste du ha läst detta mellan raderna utan att jag sa ett skvatt om det?

Jag läser och tolkar vad du skriver, som en normal människa gör. Man läser och man tolkar det man läser utifrån hur den personen som skriver har uttryckt sig.

Knarko:

Kyrkan får göra och tro vad de vill då de inte är underställda staten.
Och jag är inte för något förtryck så om kyrkan skulle förtrycka är jag emot det, de får själva stå för konsekvenserna utav sitt förtryck.

Och konsekvenserna skulle exempelvis kunna vara..?
Skulle statens agerande (genom att sätta press åt ett visst håll exempelvis) vara en OK konsekvens?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

för att jag är för demokrati och frihet =) tycker självklart att alla ska vara fria att gifta sig med vem den vill, samtidigt som alla ska vara fria att inte tvingas hålla en religiös cermoni för dom, även om det är på idiotiska grunder[cute]

Okej.

Knarko:

Står i nya testamentet där Paulus skriver (och säger) det.
Minns inte om det stod i GT.
Har du läst hela bibeln btw?

Paulus skrev ganska mycket... spännande.. Det är väl Paulus som skrev Korinthierbreven? (kan tänka mig att det är där det står om tigande kvinnor... :P)
Ska jag vara ärlig så tror jag inte det. Inte i ett enda svep i alla fall. Har läst mycket, men bara plockat ut lite och läst då och då. Men jag skulle bli ganska förvånad om jag hade läst hela faktiskt. Hela nya har jag nog läst dock. Men längesen. Läser sällan Bibeln nu för tiden av massvis av olika anledningar, mest tristess.

kosjka:

.

Tack för din åsikt!
Dold text: Det var faktiskt mest den här typen av inlägg jag var ute efter, är mest nyfiken och inte helt bestämd på min egen tanke. :3 (vet att det låter som att jag har vääärsta åsikten, men det är bara för att skapa diskussion osv)

Exner:

ser jag inget problem för deras frihet.

Okej[smile]

Exner:

Själv är jag monarkist - alla föreningar bör åläggas att sjunga Kungssången vid varje möte.

Nu har vi ju ändå en stat och då borde den ju göra något vettigt i alla fall, tycker jag.

[rolleyes] Dold text: lite kärlek på detta dock


   
SvaraCitera

kosjka:

Har om jag ska vara ärlig svårt att se varför man skulle tvinga ett religiöst samfund att viga människor av samma kön men jag har överhuvudtaget svårt att ge den religiösa vigseln något som helst juridisk betydelse. Tycker den viktigare frågan är varför homosexuella vill äkta sig i och stödja en institution som förtryckt dem i tusentals år. Tycker överlag det hela är lite av en icke-fråga då svenska kyrkan är en sån sossifierad organisation att jag ändå bara tror det hade varit en tidsfråga tills en allmän policy vuxit fram organiskt.

Bra skrivet.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Alltså om jag kunde föra över mina tankar till någon annan skulle mina egna ord vara mycket mer trovärdiga, och väga mer, än den andra personen även om hon/han sa exakt vad mina överförda tankar sagt

Ser inte skillnaden då det handlar om samma sak.
Du kan inte i någon utav fallen bevisa/motbevisa att personen har direktkontakt med dig.
Samma sak med treenigheten.

Luna Lovegood:

Och konsekvenserna skulle exempelvis kunna vara..?

Har ingen koll på vad straffet för förtryck är så vet ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Ser inte skillnaden då det handlar om samma sak.
Du kan inte i någon utav fallen bevisa/motbevisa att personen har direktkontakt med dig.
Samma sak med treenigheten.

[rolleyes][tard][zzz]


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Det är väl Paulus som skrev Korinthierbreven?

Yes

Luna Lovegood:

Ska jag vara ärlig så tror jag inte det

tror inte på vad?


   
SvaraCitera