Aviseringar
Rensa alla

Statist


Ämnesstartare

Hejsan!
Jag har hittat lite olika sidor för statister, stagepool, statist.se och statistarkivet och jag undrar om ni vet vilken av dem som är bäst, om ni hört något om dem eller själva har erfarenheter! Ge gärna tips på hur man lättare får statistjobb m.m. Är redan medlem på filmcafe.se och det går lite segt...

Tack på förhand [y]


   
Citera
Ämnesstartare

Flygfä:

statistjobb

Det brukar vara lättast på sommaren. Då spelar man in massa utomhusscener, i serier o filmer. Dessutom så spelas en det tyska serier in på sommaren i sverige, eftersom de tycker så mkt om vår matur [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han_som_missa:

tyska serier in på sommaren i sverige,

jag vet att dem lägger ut annonser i tidningar o så. sen tjänar man typ 100-150 spänn i timmen.


   
SvaraCitera

Ja, det skulle vara kul och få va statist.. [rolleyes]

Man kanske skulle söka sig nått sånt


   
SvaraCitera

Flygfä:

Ge gärna tips på hur man lättare får statistjobb m.m.

Var aktiv på hemsidorna. Ansök om statist jobb. Lär känna folk i branschen. Vi brukar alltid kolla våra kontaker först, innan vi börjar leta efter folk på hemsidor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flygfä:

jag undrar om ni vet vilken av dem som är bäst,

Jag är medlem på stagepool och filmcafe. Hittills har jag inte fått något på stagepool (vart medlem i lite mer än ett år) och det känns som att det bara kostar pengar. På filmcafe har jag fått typ tre statistjobb på några månader och det är ju gratis så det är min favorit. Har en kompis som är med i statist.se och har fått några jobb och tycker att det är bra. Lycka till!


   
SvaraCitera
cyber

Jonnybravo91:

Var aktiv på hemsidorna. Ansök om statist jobb. Lär känna folk i branschen. Vi brukar alltid kolla våra kontaker först, innan vi börjar leta efter folk på hemsidor.

Vilken branch jobbar du i? [smile]


   
SvaraCitera

cyber:

Vilken branch jobbar du i? [smile]

Filmbranschen? Vad annars har man statister till? [shake]


   
SvaraCitera
cyber

Jonnybravo91:

Filmbranschen? Vad annars har man statister till?

Ok. Var jobbar du och vad jobbar du med inom filmbranschen? [smile]


   
SvaraCitera

cyber:

Var jobbar du och vad jobbar du med inom filmbranschen? [smile]

Just nu har jag uppehåll, men annars regissör. [smile]


   
SvaraCitera

Jag har statistat ett tiotal gånger. Dessa statistroller fick jag via kontakter. Men jag föreslår att du kontaktar bolagen osv direkt. Skaffar kontakter osv.

Börja med SVT [y]


   
SvaraCitera
cyber

Jonnybravo91:

Just nu har jag uppehåll, men annars regissör.

19 år och regissör? Kul! Men då antar jag att du jobbar mest med egna projekt och med mindre företag eller? [smile]


   
SvaraCitera

cyber:

Men då antar jag att du jobbar mest med egna projekt och med mindre företag eller? [smile]

Bingo!

Givetvis är jag inte någon etablerad regissör, det vore bara sjukt. ^^


   
SvaraCitera
cyber

Jonnybravo91:

Bingo!

Givetvis är jag inte någon etablerad regissör, det vore bara sjukt. ^^

Ja, men så är det ju. Det finns nog inte en enda regissör som inte började som du, med egna små projekt och idéer. Sen gäller det att bli bättre, skaffa sig erfarenheter och jobba sig uppåt!

I kombination med mina studier (gymnasiet) så frilansar jag endel som skådespelare, vilket är vad jag verkligen brinner för. Tar på mig alla möjliga sorters jobb, både små och stora och har en hel del erfarenhet inom "mediabranschen" i stort. Så om du behöver en 18 skådespelare någon gång så hör av dig 😉


   
SvaraCitera

cyber:

Det finns nog inte en enda regissör som inte började som du, med egna små projekt och idéer. Sen gäller det att bli bättre, skaffa sig erfarenheter och jobba sig uppåt!

Det finns ju alltid de som åkt räkmacka efter deras släktingars tidigare framgångar i branschen, men dessa blir ju heller sällan särskilt stora. ^^

cyber:

Så om du behöver en 18 skådespelare någon gång så hör av dig 😉

Tja.. Var bor du och hur lätt är du att få till en annan ort if needed?

Vi kan iofs ta detta över PM. [smile]


   
SvaraCitera