Aviseringar
Rensa alla

Statistik om sex


Mario
Ämnesstartare

Eftersom trådar som "Jag är 8 år och oskuld, vad ska jag göra?" och "Jag är 12 år och har aldrig haft en partner" ständigt återkommer letade jag upp lite statistik:

PDF med en studie från Statens folkhälsoinstitut.
En sammanfattning finns hos RFSU.

Utdrag:

Samlagsdebut (median)
Män: 16,9 år
Kvinnor: 16,1 år

ungefär en tredjedel av ungomarna har samlagsdebuterat när de går ut årskurs 9 och ungefär två tredjedelar har gjort det i gymnasiets årskurs III

Partner
vi kan inledningsvis konstatera att i stort sett alla ungdomar i gymnasiet någon gång varit förälskade. Runt tre fjärdedelar har också erfarenhet av att vara ihop med någon. Här finns emellertid skillnader mellan könen och flickor uppger i något högre utsträkning än pojkar att de är eller varit ihop med någon.

Antal vaginala samlag senaste året
Tittar man bara på de som är samlagsaktiva blir medeltalet 78,6 samlag per/år.

Abort
I åldersgruppen kvinnor 18-24 år har 49% av de som varit gravida gjort abort.

ÄNDRAT 2007-05-27 14:35
RFSU:s sammanfattning verkar vara äldre, från -96..

Rapporten är i alla fall här (den ovanstående länken fungerar inte): http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/r200618Undomarochsex0605.pdf


   
Citera

Mario:

åldersgruppen kvinnor 18-24 år har 49% av de som varit gravida gjort abort

Vad hemskt egentligen [chocked]
Jag är inte emot abort, men tänk hur många fler barn det skulle ha funnit i sverige?
Man får sig en tankeställare


   
SvaraCitera

Tänk hur överbefolkat sverige skulle vara ^^


   
SvaraCitera

Mario:

I åldersgruppen kvinnor 18-24 år har 49% av de som varit gravida gjort abort.

Å andra sidan så ska man inte behöva föda ett barn man inte är redo att ta hand om. Kan man inte ta hand om sig själv, så är det väldigt svårt att ta hand om en liten bebis som kräver 100% uppmärksamhet.
Visst tänker man på saken i efterhand att man hade haft en liten ettårig parvel krypandes på golvet, men samtidigt så har jag fått börja gymnasiet och hittat kompisar. Ångrar inte mitt beslut, även om det va jobbigt första året.


   
SvaraCitera

Själv tror jag inte att jag nånsin får göra det med tanke på finnarna jag har i pannan och på hakan [sad]


   
SvaraCitera

kattälskaren:

Själv tror jag inte att jag nånsin får göra det med tanke på finnarna jag har i pannan och på hakan [sad]

Ja, fifan.


   
SvaraCitera

kattälskaren:

Själv tror jag inte att jag nånsin får göra det med tanke på finnarna jag har i pannan och på hakan

Kasse över huvudet[smile]


   
SvaraCitera

Ingen dum idé, eller ansiktsmask som jag tillverkat själv, fast mumiemetoden känns ändå lättare och mer lockande


   
SvaraCitera

kattälskaren:

Själv tror jag inte att jag nånsin får göra det med tanke på finnarna jag har i pannan och på hakan

Har du ingen finnkräm?


   
SvaraCitera

Giinny:

Vad hemskt egentligen
Jag är inte emot abort, men tänk hur många fler barn det skulle ha funnit i sverige?
Man får sig en tankeställare

Sant. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Som om finnkräm hjälper, har kört det i många många månader, säkert ett bast men fortfarande försvinner de inte...en tröst är ju att många ser värre ut än mina men deras försvinner med tiden, när mina försvinner kommer det nya sen!


   
SvaraCitera

Mario:

PDF med en studie från Statens folkhälsoinstitut.

Synd att länken inte funkar. 🙁


   
SvaraCitera
Mario
Ämnesstartare

Muschipower:

Synd att länken inte funkar. 🙁

Vilken tur att jag klippte in en fungerande adress då.


   
SvaraCitera

Mario:

Rapporten är i alla fall här (den ovanstående länken fungerar inte): http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/r200618Undomarochsex0605.pdf

det här intressant läsning, tack mario[bigsmile]


   
SvaraCitera

Giinny:

Jag är inte emot abort, men tänk hur många fler barn det skulle ha funnit i sverige?

SKulle det vara bättre? 😐


   
SvaraCitera