Aviseringar
Rensa alla

Stavfel i böcker


Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Böcker är tro det eller ej, skapade av människor och människor felar

Menar du det? Det trodde jag inte.
Men, kontrolläses de inte va någon? Eller en dator, snarare troligt. Kan inte tänka mig att en bok blir utgiven utan att några har läst den innan.

Capture:

Men det är oftast bara att bokstäver slängts om lite eller att de gjort mellanslag mitt i ordet.

Jo, sådant tror jag är vanligare. Men ibland är det ju rena stavfel, eller att det saknas någon bokstav.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Dom brukar lyckas med alla typer av misshandel av svenska språket

Ja. Ibland är det nästan roligt, men mest sorgligt när journalister som borde vara välutbildade våldtar svenska språket.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Böcker är tro det eller ej, skapade av människor och människor felar [rolleyes]

Som en stor tänkare en gång sade:

"Det är feligt att mänskla".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Böcker är tro det eller ej, skapade av människor och människor felar

Men.. Böckerna rättas ju typ tusen gånger innan de trycks och säljs! [no-no]


   
SvaraCitera

tizian:

Men, kontrolläses de inte va någon? Eller en dator, snarare troligt. Kan inte tänka mig att en bok blir utgiven utan att några har läst den innan.

Barnbidrag:

Men.. Böckerna rättas ju typ tusen gånger innan de trycks och säljs! [no-no]

Inte nödvändigtvis [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Inte nödvändigtvis

Menar du att släpper en bok som det kan finnas fel i medvetet i stället för att kontrolläsa?
Och, jag skulle vilja påstå att det var färre fel förr. Så de kanske bara är lata numera?


   
SvaraCitera

Jag har knappt läst en bok som åtminstonde inte innehållit något eller några stavfel. Även de mest populära och lästa böckerna, typ harry potter, har ju sina språkliga missar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det förstör boken så otroligt! Om man inte kan stava så bör man använda sig av rättstavning.


   
SvaraCitera

Hittar stavfel ibland, blir arg då. Men är jag tillräckligt inne i boken så stör jag mig inte.
Den boken jag läser nu är ganska störande dock, eftersom när folk talar med varandra så är det skrivet i talspråk.


   
SvaraCitera

tizian:

Så de kanske bara är lata numera?

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tizian:

Men, kontrolläses de inte va någon? Eller en dator, snarare troligt. Kan inte tänka mig att en bok blir utgiven utan att några har läst den innan.

Jo, det kallas korrekturläsare. Men ibland missar även korrekturläsarna saker... Och ja, stör mig väldigt på sådant.


   
SvaraCitera

Jag har hittat flera särskrivningar i boken jag läser nu. Brukar hitta lite fel och sådant, det är jobbigt om det är många, men annars är det överkomligt om det är en bra bok i övrigt. Alla gör fel. [party]


   
SvaraCitera

Lite stvafel här och där har ingen dött av


   
SvaraCitera

Nästan alla böcker jag läst har det varit minst ett stavfel/slarvfel.


   
SvaraCitera

Sjukt irriterande ja.


   
SvaraCitera