Aviseringar
Rensa alla

Stavningsfråga


Ämnesstartare

question_cat.jpg

Hej!

Nu kanske det är jag (och google) som är dum. Hur stavar man namnet som uttalas Aliis (lis som lis:et i Lisa alltså)? "Som du nyss skrev höhö" behöver du nu inte skriva. Är det med accent? Det finns ej enl ratsit i alla fall. Accenter funkar väl ej med i:n eller?? Hörde det på någon serie och kanske är det ett franskt uttal? (ELLER SÅ KANSKE JAG HÖRDE FEL PÅ ALICE OCH NU KOMMIT PÅ ETT HELT NYTT NAMN!!)

MVH

PS det ligger ej någon bulle på jäsning i min ugn DS


   
Citera

Accenter på i finns nog veterligen i vissa språk. Hen kanske har ursprung/släkt någon annanstans ifrån?


   
SvaraCitera
seasaw

lol

vonKissekatt:
question_cat.jpg

aliiis vet jag inget om. hörde du allis eller aliitsia kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

seasaw:
lol

aliiis vet jag inget om. hörde du allis eller aliitsia kanske?

Nä det var A+lis som i lisa. Är nästan hundra på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Accenter på i finns nog veterligen i vissa språk. Hen kanske har ursprung/släkt någon annanstans ifrån?

Det var i en serie som sagt så jag vet inte. Undrar hur det ska skrivas på datorn isf. Men det kanske räcker med en accent då och inte behövs någon prick.


   
SvaraCitera

För det första, vilket språk talade de på i serien?
För det andra, vilken serie var det? Och vilket avsnitt? Och vid vilken tidpunkt i avsnittet? (så vi kan göra en egen bedömning)


   
SvaraCitera
penja

Är det detta namn mån tro? Armeniskt. 
  http://www.thenamemeaning.com/alis/


   
SvaraCitera

Tänkte för en sekund att vkk inte visste hur man stavar till "Alice" Rullar ögonen


   
SvaraCitera
penja

Har jag engelskt tangentbord påslaget på mobilen så tycker det att jag skriver rätt när jag skriver Alís. Borde inte uttalet bli så då? 


   
SvaraCitera
seasaw

a-liss uttalades det alltså? det har jag hört om


   
SvaraCitera