Aviseringar
Rensa alla

Stilett kniv?


Ämnesstartare

Hej. Jag är 14 år gammal och har ADHD, Asperger och ODD, och när jag blir rastlös så mår jag inte bra. Jag gillar stilett knivar, och jag vill ha en, men inte för att ska någon. Jag vill ha en hemma och pilla på den medan jag tittar på YouTube, Netflix osv. Jag undrar ifall de är olagliga och ifall det inte är olagligt för det jag vill använda den till så vill jag veta var man kan köpa en för ett billigt pris.


   
Citera

Det är olagligt att ha kniv om det inte är kökskniv morakniv eller  arbetskniv


   
SvaraCitera

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål(Knivlagen)

DepartementJustitiedepartementet L4Utfärdad1988-05-05Ändring infördSFS 1988:254 i lydelse enligt SFS 2000:148Ikraft1988-06-01KällaRegeringskansliets rättsdatabaserSenast hämtad2018-08-19Kommentar
Huvudförfattare Alexander Ankerstedt

Lagstiftningens ändamål är att stävja sådant innehav som typiskt sett ökar risken för användning av våld (jfr prop. 1989/90:129 s. 12).

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
[S2>Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
[S3>Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:
Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål(Knivlagen)

DepartementJustitiedepartementet L4Utfärdad1988-05-05Ändring infördSFS 1988:254 i lydelse enligt SFS 2000:148Ikraft1988-06-01KällaRegeringskansliets rättsdatabaserSenast hämtad2018-08-19Kommentar
Huvudförfattare Alexander Ankerstedt

Lagstiftningens ändamål är att stävja sådant innehav som typiskt sett ökar risken för användning av våld (jfr prop. 1989/90:129 s. 12).

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
[S2>Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
[S3>Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

Så man får inte ha den hemma ifall man är 14 år? Får man ha en buttefly tränings kniv?


   
SvaraCitera

Balajdovd: Hej. Jag är 14 år gammal och har ADHD, Asperger och ODD, och när jag blir rastlös så mår jag inte bra.

Vad har det med knivar att göra?

Balajdovd: för det jag vill använda den till

Vad vill du använda den till?


   
SvaraCitera

123fendas:

Vad har det med knivar att göra?

Vad vill du använda den till?

Bra frågor 🙂


   
SvaraCitera

123fendas: Vad har det med knivar att göra?

Det är förmodligen ännu mindre lämpligt att ge någon med adhd en kniv


   
SvaraCitera

Inte Jung:

Det är förmodligen ännu mindre lämpligt att ge någon med adhd en kniv

Ja, kanske det, vilket får mig att undra varför Balajdovd medgav det om Balajdovd vill få veta var man kan köpa en för ett billigt pris.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Balajdovd: Jag gillar stilett knivar, och jag vill ha en

Balajdovd: Så man får inte ha den hemma ifall man är 14 år? Får man ha en buttefly tränings kniv?

Nej, det är 21-årsgräns att äga såna knivar.

Om någon skulle sälja eller överlåta en sån kniv till dig, då begår den personen ett brott.


   
SvaraCitera

Skaffa en AK-47 istället


   
SvaraCitera

butterflys dock är butterfly knivar farligare än vanliga jag vet för jag har en


   
SvaraCitera

Balajdovd:

Så man får inte ha den hemma ifall man är 14 år? Får man ha en buttefly tränings kniv?

21 års gräns men du får skaffa en butterflykniv utan själva bladet det är fullt lagligt om jag inte minns fel


   
SvaraCitera

Skaffa en sån här istället grabben: Image result for lightsaber


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:
Skaffa en AK-47 istället

Jag vet hur man gör det. Tro browser och dark web. 5xxqhn7qbtug7cag.onion


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:

21 års gräns men du får skaffa en butterflykniv utan själva bladet det är fullt lagligt om jag inte minns fel

Vart kan man hitta det?


   
SvaraCitera