Aviseringar
Rensa alla

Stockholmska är inte rikssvenska


stockholm lär väl ha störst andel som pratar neutral svenska. tycker det är en riktig besserwisser-åsikt att stockholmska inte är rikssvenska, det är det ju till typ 90%


   
SvaraCitera

Hur låter rikssvenska? 


   
SvaraCitera
Exner

Chibibbi:
Hur låter rikssvenska? 

Tänk nyhetsuppläsare


   
SvaraCitera
Exner

thl*kt N.:
stockholm lär väl ha störst andel som pratar neutral svenska. tycker det är en riktig besserwisser-åsikt att stockholmska inte är rikssvenska, det är det ju till typ 90%

Ti=besserwisser


   
SvaraCitera

Exner:

Tänk nyhetsuppläsare

Mm, måste säg att jag har svårt att skilja det från hur stockholmare brukar prata, men jag kanske inte lyssnar ordentligt.


   
SvaraCitera

Det är väll den tydligaste dialekten av alla. Så om det inte går att höra vad vi säger är det nog läge för hörapparat 😉


   
SvaraCitera
2002
 2002
Ämnesstartare

Chibibbi:
Så Stockholmska är inte rikssvenska för att du tycker att det låter fult? I'm not sure about that conclusion. 

Nej, stockholmska är inte rikssvenska därför att det innehåller dialekt. Göteborgska, skånska, värmländska, bohuslänska osv är inte heller rikssvenska, därför att det innehåller spår av olika dialekter. Rikssvenska är när man uttalar varje ord utan dialekt, samt betonar ALLA bokstäver i ordet. t. ex säger "Jag" istället för "Ja". 


   
SvaraCitera

2002: Rikssvenska är när man uttalar varje ord utan dialekt, samt betonar ALLA bokstäver i ordet

Vad jag vet så har vi i Svenska ingen uttalad standard för rikssvenska, men om jag har fel så får du gärna länka till den officiella standarden, det vore intressant att se.


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
Haha, varför skulle man inte kunna förstå vad vi säger? Om det är något man inte förstår är det norrländska. Hade en lärare med den dialekten och förstod inte ett piss.

Asså. Norrländska är enklare. När det kommer till din lärare så kan jag förstå. För mina lärare är lika. Dom säger skåparna. Och annat som är fel. Det kan vara något sånt som du har varit med om


   
SvaraCitera
time
 time

aristoteles:

Vem bestämmer vad som är dialekt eller ej?
För mig är rikssvenska det som åhöraren anser neutralt, men det innebär också att något som talas i Stockholm kan vara rikssvenska eftersom vi inte har en uttalad standard för Svenska språket som sådant.

Språkvetare som forskat i dialekter/fonetik. 


   
SvaraCitera

Well duh! Rikssvenska är när man inte pratar med mycket dialekt eller ingen överhuvudtaget. 


   
SvaraCitera

time:

Språkvetare som forskat i dialekter/fonetik. 

De kan säga vad de tycker men de har ingen makt att sätta några officiella standarder för Svenska språket. Men jag kan ha fel, och då får du gärna länka mig till den officiella standarden, den vore kul att läsa.Glad


   
SvaraCitera

Annievikstrom: Norrländska är enklare

Folk talar vitt och brett i norrland, norrland är en ganska stor del av Sverige. Att tro att all norrländska är samma sak är som att tro att alla sörlänningar talar likadant.


   
SvaraCitera
time
 time

aristoteles:

De kan säga vad de tycker men de har ingen makt att sätta några officiella standarder för Svenska språket. Men jag kan ha fel, och då får du gärna länka mig till den officiella standarden, den vore kul att läsa.Glad

Det handlar inte om makt - det handlar om forskning kring det svenska språket där man har kartlagt vad som är vad, baserat på olika dialekter och hur utspridda de är, var mixen börjar, var det neutrala sätter in, vad som avgör vad som är neutralt eller inte - allt möjligt. Jag läste nyligen en kurs i språksociologi, min professor har jobbat med detta i många år. Det finns inga regler, bara en överenskommelse om det svenska språkets formation och dess varianter. Standardspråket är neutralt och kan sägas följa en viss nivå på skriftspråket. Sen finns det regionalt talspråk också, förstås, men det är en annan femma som jag inte orkar gå in på nu. 


   
SvaraCitera

u don't sayyyyyy


   
SvaraCitera