Aviseringar
Rensa alla

Stökiga elever tar skydd av diagnos.


Ämnesstartare

Till att börja med vill jag bara tillägga att jag vet att de många där ute som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inte är som de i min klass , jag har INGET emot er. Det är så att kortfattat så går jag i en grupp där det är 98% elever från min klass och de resterande från parallellklassen. Jag har själv koncentrationssvårigheter och har i mitt åtgärdsprogram att jag ska få syssla med min musik då det inte är arbetsro(förekommer oftast). Idag hade jag en lektion med den gruppen och min lärare var sjuk så att vi fick en vikarie. Vissa i min klass: går i taket då vi får en vikarie. X och A kallar vi de som störde. X började skrika så pass mycket och högt att jag fick migränanfall och tårar i ögonen. Efter en kvart så säger jag till X att det räcker , att hen stör min koncentration. Då börjar De vi kallar för A att hoppa på mig , kränka mig eftersom att jag vill ha arbetsro i Klassrummet. Då jag säger åter till X så börjar X gå i taket nästan , hen springer ut , slår i dörren eftersom att hen är en som älskar uppmärksamhet. Då börjar alla A att hoppa på mig och min vän , de säger bl.a. Att X har en diagnos. Då säger jag att skolan har en likabehandlingsplan där alla behandlas likadant , då fräser A till att de med ADHD ska behandlas olika. Jag berättar då för de att de har fel i det de säger , då helt plötsligt hoppar en A som jag trodde var en nära kompis att jag mobbar X eftersom att jag behandlar hen  likadant som alla , och att H*n(a) vet det efter erfarenhet. Denna A har dyslexi och inget annat , då kommer X in igen och så ber de andra Hen om ursäkt å mig då jag inte ska be om ursäkt. Jag och mina killkompisar är kvar i klassrummet då kommer två st som försvarade X för hens handlingar och så påstår de att JAG är störande och ska anmälas för kränkning till kuratorn. Då säger jag ska ringa barn och ombudsmannen , skolinspektionen , Skolverket , samt tala med min mentor. Min mentor avfärdade mig och sa att de andra hade rätt. Jag sa då att jag aldrig kommer behandla någon speciellt oavsett diagnos , kön , etnicitet. Det är mitt moral som då talade. Jag sitter här med tårar i ögonen och undrar vad jag bör göra? Min skola har fått många anmälningar och de uppför sig som änglar då Skolinspektionen kommer. Efter det så är det rena helvetet för mig och mina klasskompisar. Jag talade med vissa lärare och sa att jag skulle ändra min placering oavsett deras godkännande. Jag har i plan att kontakta X:s mentor , en av mina lärare.


   
Citera

De fjantar sig, ja. Och ja, många som stökar (och de som tvingas stå ut med dem) skulle behöva stränga lärare som verkligen tog tag i undervisningen och agerade riktiga auktoriteter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
De fjantar sig, ja. Och ja, många som stökar (och de som tvingas stå ut med dem) skulle behöva stränga lärare som verkligen tog tag i undervisningen och agerade riktiga auktoriteter. 

Tyvärr så finns det inte ens i närheten av det våra lärare "gör". Jag funderar på om jag ska ta rättslig Aktion men då lär ju min förälder tycka att jag skämmer ut hen för en småsak.


   
SvaraCitera

Mrsbowie:

Tyvärr så finns det inte ens i närheten av det våra lärare "gör". Jag funderar på om jag ska ta rättslig Aktion men då lär ju min förälder tycka att jag skämmer ut hen för en småsak.

Det kommer nog inte hjälpa alls. Du kan ju däremot ta kontakt med rektorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det kommer nog inte hjälpa alls. Du kan ju däremot ta kontakt med rektorn.

Min rektor gör ingenting för oss elever , hon spenderar skolans pengar på dyra resor. Jag ska nog kontakta vår barn och ombudsman imorgon. Hoppas att han iaf kan ge mig stöd ang detta.


   
SvaraCitera

Mrsbowie:

Min rektor gör ingenting för oss elever , hon spenderar skolans pengar på dyra resor. Jag ska nog kontakta vår barn och ombudsman imorgon. Hoppas att han iaf kan ge mig stöd ang detta.

Lycka till! Bra att du engagerar dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Lycka till! Bra att du engagerar dig.

Bra men så länge jag inte har en diagnos uppmärksammar de inget. Vet du känslan av att bli avfärdad av ens mentor eftersom att den inte tycker att det är tillräckligt för en utredning?


   
SvaraCitera

Mrsbowie:

Bra men så länge jag inte har en diagnos uppmärksammar de inget. Vet du känslan av att bli avfärdad av ens mentor eftersom att den inte tycker att det är tillräckligt för en utredning?

Utan en diagnos får du inga extraresurser, nej. Så se till att få dina svårigheter utredda.
Men det är väl inte det du ska ta upp utan de andra elevernas agerande och lärarens ickeagerande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Utan en diagnos får du inga extraresurser, nej. Så se till att få dina svårigheter utredda.
Men det är väl inte det du ska ta upp utan de andra elevernas agerande och lärarens ickeagerande?

Nej jag vill inte ha extraresurser. Det jag menar är att man får inte rätten att bli hörd om man T.e.x inte har ADHD. Ja det är i princip det jag tänkte.


   
SvaraCitera

Mrsbowie:

Nej jag vill inte ha extraresurser. Det jag menar är att man får inte rätten att bli hörd om man T.e.x inte ADHD. Ja det är i princip det jag tänkte.

Du vill alltså ha rätt att skrika på lektionerna? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du vill alltså ha rätt att skrika på lektionerna? 

Nej! Rätten att kunna få mina problem utredda. Eftersom att du går inte i min skola(såvitt jag vet) och då vet du inte att i min skola om man har blivit kränkt , orättvist behandlad av någon med någon neuropsykiatrisk nedsättning så läggs fallet ner. Eftersom att skolan tycker att stackars de inte ska behöva stå med utredningen.


   
SvaraCitera

Det är väldigt tråkigt att du går i en skola som är oseriös och inte kan ta ansvar.

Du tar ditt ansvar det odet är tråkigt att du får ta skit från folk som inte borde få ge dig skiten.

Tråkigt att det inte blir någon skillnad och att de uppför sig just när skolinspektionen kommer för att sedan falla tillbaka i samma mönster.

Jag hoppas att du snart får byta skola eller hur det nu blir för dig. Låt dem inte vinna för de har inget att vinna från dig! (det kommande är lätt att säga) bry dig inte om dem, om du inte vill ha bråk så säg inget, försvara dig bara vid behov.

Du gör rätt för dig och jag hoppas att de sätts dit för eller senare för sitt fula beteende!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:
Det är väldigt tråkigt att du går i en skola som är oseriös och inte kan ta ansvar.

Du tar ditt ansvar det odet är tråkigt att du får ta skit från folk som inte borde få ge dig skiten.

Tråkigt att det inte blir någon skillnad och att de uppför sig just när skolinspektionen kommer för att sedan falla tillbaka i samma mönster.

Jag hoppas att du snart får byta skola eller hur det nu blir för dig. Låt dem inte vinna för de har inget att vinna från dig! (det kommande är lätt att säga) bry dig inte om dem, om du inte vill ha bråk så säg inget, försvara dig bara vid behov.

Du gör rätt för dig och jag hoppas att de sätts dit för eller senare för sitt fula beteende!

För det första tack! Jag vill inte byta skola, de ska byta skola! Jag har känt de flesta i nästan 8 år och gått med varandra sedan dess. Tror du att jag och några andra kan vända oss till och då hjälp eftersom att de både stör vår arbetsmiljö och samt kränker oss? 


   
SvaraCitera

Mrsbowie:

För det första tack! Jag vill inte byta skola, de ska byta skola! Jag har känt de flesta i nästan 8 år och gått med varandra sedan dess. Tror du att jag och några andra kan vända oss till och då hjälp eftersom att de både stör vår arbetsmiljö och samt kränker oss? 

Jag finns här om du behöver hjälp!

Aha jag förstår. Det går ju anmäla till polisen att du har blivit kränkt, ingen ska behöva bli kränkt! Du bör anmäla till skolinspektionen att skolan slösar pengar och hitta var problemen finns så att du kan sätt dit dem på specifika delar. Det vore bra om de kunde skicka dit en inspektör som uppgav sig för att vara en ja låt säga en besökare (det vore bra om de kunde skicka dit en yngre person) som du tittade till hur det ligger till på skolan. När personen har sett att det händer vissa saker så kan personen intyga att detta har hänt. Jag vet inte vad Skolinspektionen kan göra men de borde kunna ta till hårdare tag för elevens bästa.
Det tråkiga är att även om någon har kränkt en så är det svårt att sätta dit en person för att göra det.
Men det jag menade först är det bästa alternativet men du kan ju prata med dem och se vad de tycker! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Jag finns här om du behöver hjälp!

Aha jag förstår. Det går ju anmäla till polisen att du har blivit kränkt, ingen ska behöva bli kränkt! Du bör anmäla till skolinspektionen att skolan slösar pengar och hitta var problemen finns så att du kan sätt dit dem på specifika delar. Det vore bra om de kunde skicka dit en inspektör som uppgav sig för att vara en ja låt säga en besökare (det vore bra om de kunde skicka dit en yngre person) som du tittade till hur det ligger till på skolan. När personen har sett att det händer vissa saker så kan personen intyga att detta har hänt. Jag vet inte vad Skolinspektionen kan göra men de borde kunna ta till hårdare tag för elevens bästa.
Det tråkiga är att även om någon har kränkt en så är det svårt att sätta dit en person för att göra det.
Men det jag menade först är det bästa alternativet men du kan ju prata med dem och se vad de tycker! Glad

Fast grejen är ju att så fort någon auktoritär kommer in så är de änglar och då har vi fel!


   
SvaraCitera