Aviseringar
Rensa alla

Stor explosion vid (i?) regeringsbyggnad i Oslo.


Ämnesstartare

Ganthuc:

Fel tråd. Här diskuterar vi bombdådet i Oslo, inte skjutningarna på campingen utanför Oslo.

– Vi har stor grund till att tro att skjutningen har ett samband med explosionen i Oslo centrum tidigare i dag, säger Sem-Jackobsen till NRK.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Är tveksam till detta med tanke på den gripna gärningsmannen på ungdomslägret.

Man angav afghanistan interventionen, muhammed karikatyrerna samt något mer som den högst potentiella källan till dådet. Det är dock mycket troligt att det finns ett samband mellan dom båda fallen.


   
SvaraCitera

Ganthuc:

campingen utanför Oslo.

Har det varit skjutning på en camping också eller menar du ungdomslägret? [sad]


   
SvaraCitera

Förresten skriver expressen att "Helpers of the global jihad" har tagit på sig dådet. Har dock endast sett den uppgiften hos nämnd källa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Man angav afghanistan interventionen, muhammed karikatyrerna samt något mer som den högst potentiella källan till dådet. Det är dock mycket troligt att det finns ett samband mellan dom båda fallen.

Vad man angav är ju ingen fakta. Jag tycker det luktar som ett politiskt motiv med tanke på att attacken var mot regeringsbyggnaden och sen mot ungdomslägret där statsministern nyligen hade besökt/skulle besöka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

– Vi har stor grund till att tro att skjutningen har ett samband med explosionen i Oslo centrum tidigare i dag, säger Sem-Jackobsen till NRK

ja jag vet att den anhållna från campingen är vit och blond men man har inte gripit någon för bombdådet.

kanske värt att notera är att turerna kring den ökända mullah krekar har trappats upp (där han mordhotade en norsk politiker för ett tag sedan att vilja utvisa honom). Någon från hans krets må tro?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror de e 1 högerextremt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Bra proffs.

Norrmännen hanterar inte radikal islam med silkesvantar som vi gör här i sverige. Man diskuterar ur alla tänkbara synpunkter, och att utelämna islam ur sammanhanget vore inget annat än censur. Programledaren tog upp detta för 10-15 minuter sedan - "varför är man så rädd att nämna islam i sammananget, borde inte norska folket få veta" gick det något i stil med.

Luna Lovegood:

Har det varit skjutning på en camping också eller menar du ungdomslägret? [sad]

nej, ungdomslägret ska det vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spekuleras om 20-25 döda som ligger och flyter i vattnet på ungdomslägret. (obekräftat)

Många försökte fly genom att simma ifrån ön.

Liten ö...
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Vad man angav är ju ingen fakta. Jag tycker det luktar som ett politiskt motiv med tanke på att attacken var mot regeringsbyggnaden och sen mot ungdomslägret där statsministern nyligen hade besökt/skulle besöka.

platsen tyder nog mindre på att det vore ett muslimskt terrordåd. Inte för att jag tror att någon högerextrem grupp skulle stå bakom detta(om vi nu förutsätter högerextrema som vita nationalister). Har lite svårt att se vad som skulle utlöst en sådan grupp. Norge har ingen historia (som jag känner till) med nationalistisk extremism. Att statsministern skulle besöka stället hade jag faktiskt ingen aning om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh fyfan alltså. en sorgens dag för norge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Khaddafi har tydligen för bara 2 veckor sedan uttalat sig att han skulle inrikta sig på medlemmar i NATO. Kan det vara något sådant som ligger bakom?

Isåfall lär det nog få konsekvenser...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

friday, friday, gotta get down on friday

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Enligt ​PI kan al-qaida ligga bakom.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett komiskt inlägg från Flashback

Citat: Och för övrigt så undrar jag om det finns någon källa på att skjutaren vad finsk?

Svar: Din dumma jävel... han hade en finlandshette på huvet, rånarluva på norska.

Helt sjuk händelse iaf. Dådet på ön verkar vara mycket mer ödesdigert än bomben i Oslo.

Här är för övrigt en bild från flygplan/helikopter som visar liggande kroppar på stranden. Varning, klicka inte om du är känslig.


   
SvaraCitera