Aviseringar
Rensa alla

Stora ekonomiska skillnader


Ämnesstartare

Klart det är ganska orättvist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

miss2015: Dåligt/orättvist

Eller som jag skulle vilja uttrycka det: Skit.


   
SvaraCitera

miss2015: Dåligt/orättvist 

Jag tycker att det är helt absurt, men ekonomisk frihet är ju tydligen viktigare än ekonomisk rättvisa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Jag tycker att det är viktigt att det finns just den moroten och möjligheten till enorm framgång, då den kan motivera många personer. Dessutom får man ju också (oftast) mycket pengar på grund av hårt arbete. 

Mm helt rimligt att flera miljoner  svälter ihjäl varje år men de har iaf hilton som hopp. Kan hon bli rik kan de väl oxå

Nä det ligger mkt mer bakom rikedom än bara "hårt arbete". Drf alla som arbetar hårt inte är rika. Kapitalismen fungerar inte så där 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bryr mig inte om att någon har mer pengar än mig, bryr mig om att det finns folk som svälter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns folk som svälter för att det finns människor som har pengar mer än de behöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orättvist. Tycker att alla människor, oavsett var de föds, ska ha samma förutsättningar och möjligheter. De bör ha lika mycket rätt till mat, vård, utbildning etc. Man ska inte födas in i dåliga förhållanden, alla ska kunna ha en likvärdig grund att stå på. Är dock helt omöjligt med vårt nuvarande ekonomiska system.


   
SvaraCitera

lmaomynigga: Bryr mig inte om att någon har mer pengar än mig, bryr mig om att det finns folk som svälter. 

Att folk svälter beror på att världens resurser är så oerhört skevt fördelade. Om rika fick det sämre skulle fattiga få det bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ju äckligt att folk som anstränger sig mer både fysiskt och psykiskt tjänar mindre än fotbollsstjärnor som springer på en gräsplan i 90 minuter två ggr i veckan.


   
SvaraCitera

kakakaka:

Mm helt rimligt att flera miljoner  svälter ihjäl varje år men de har iaf hilton som hopp. Kan hon bli rik kan de väl oxå

Nä det ligger mkt mer bakom rikedom än bara "hårt arbete". Drf alla som arbetar hårt inte är rika. Kapitalismen fungerar inte så där 

Anledningen till att det ser ut som det gör i tredje världen är att rätt så komplex, så jag poängterade i inlägget att jag pratade om just hemmaplan. Att sedan ge stöd till fattiga länder anser jag givetvis vara bra, men det är en annan fråga. 

Ja, hårt arbete är bara en av många faktorer som kan bidra till rikedom. Däremot krävs det att andra personer är beredda att ge bort pengar till dessa rika personer, borde de då inte få ta emot pengarna? Oavsett så krävs det att man bidrar med någonting extraordinärt eller att man har extrem tur. 

Vad gäller fotbollsstjärnor, som verkar vara ett frekvent använt exempel, så skapar de underhållning åt miljontals människor, och det krävs antagligen både en hel del talang och träning för att bli det. 

Dessutom går ju enorma summor av vad de tjänar till just skatt, som därefter fördelas i samhället.


   
SvaraCitera

Proteus: Om rika fick det sämre skulle fattiga få det bättre. 

Och nej, det innebär inte att alla blir fattiga..................


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus:

Och nej, det innebär inte att alla blir fattiga..................

menar du att allt blir bra om alla rika skänker bort sina pengar?


   
SvaraCitera

lmaomynigga:

menar du att allt blir bra om alla rika skänker bort sina pengar? 

Vad jag menar är att om rika bara tjänade lite mindre än vad de gör i dag så skulle fattiga få det betydligt bättre, eftersom fler resurser då hade kunnat fördelas till dem. Hade de tjänat mycket mindre men ändå tillräckligt för att kunna leva i överflöd hade fattigdomen i stort sett försvunnit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"sånt är livet" men man kan ju begrunda sig över varför det är så otroligt stora skillnader, så, en kombination av tough shit och orättvisa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus:

Vad jag menar är att om rika bara tjänade lite mindre än vad de gör i dag så skulle fattiga få det betydligt bättre, eftersom fler resurser då hade kunnat fördelas till dem. Hade de tjänat mycket mindre men ändå tillräckligt för att kunna leva i överflöd hade fattigdomen i stort sett försvunnit.

så om dessa rika aldrig skulle ha fötts eller inte blivit lika framgångsrika (tex bill gates med microsoft) hade det gynnat fattiga?


   
SvaraCitera