Aviseringar
Rensa alla

Stora fodertråden!


Ämnesstartare

Efter som att det finns en hel djungel av djurfoder att välja på och alla säger att deras foder är "BÄST" så kan det bli väldigt svårt att hitta ett foder som är bra på riktigt. Därför tycker jag att man i den här tråden kan dela med sig av bra och dåliga erfarenheter av olika foder till olika djur. Tänk på att det är väldigt individuellt vilket foder som passar till vilken individ, därför kan ett foder som fungerar bra för någon fungera sämre för någon annan eller tvärt om.

Gör så här:

Djurslag: (Här skriver du vilket djur fodret används till)
Foder: (Namn/märke på fodret)
C.a. pris: (priset på fodret)
Resultat: (Vad hände när du använde fodret?)
Betyg: (1-10, 1= mycket dåligt 10= Superbra!)

(Jag tycker att denna borde klistras!)


   
Citera
Ämnesstartare

Katt
Intestinal Royal Canin
500 kr 2kg
Jättefin päls, färre kräkningar, viktuppgång och mer energi.
9 (lite svårt att äta med få tänder)

Image


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

(Jag tycker att denna borde klistras!)

Tycker jag med, jättebra initiativ!

Djurslag: Marsvin (cavia porcellus)
Foder: Märke: Supreme science Namn: Selective Guinea Pig
C.a. pris: Öh, nu står det stilla så jag minns inte. Vet att det ser dyrt ut men det håller längre än vad man tror.
Resultat: Alla marsvinen har fått förbättrade kroppar, alltså mer hull, de som redan hade hull har en stabil vikt och har ej ökat. Marsvinen ÄLSKAR fodret, de har tidigare inte vart så intresserade av pellets. Jag har själv smakat det (crazy cavy girl[blush]) och det smakar nyklippt gräs, det har bra innehåll exempelvis har pelletsen låg mängd kalcium (0.8%) vilket är ett måste i marsvinspellets. En superbra grej är att alla ingredienser är krossade och ihop blandade och bildar endast en typ av pellets, alltså kan marsvinen inte välja ut bara de goda bitarna utan de får i sig alla näringsämnen!
Betyg: 9, skulle kunna ha ännu lägre kalcium mängd.

Har även provat motsvarande för kaniner, det fungerar för min ena kanin. Hon har problem att behålla vikten men med den pelletsen håller hon en jämn nivå. Däremot har den andra kaninen fått problem i samband med pelletsen, hon kissar nämligen ner sig helt. Hon är vit men runt svansen och könet, och ibland över hela magen, är hon gul av kiss. Vi håller på att byta pellets nu och eftersom vi redan hade fröblanding (använder det endast som godis i vanliga fall) hemma får hon "lyxmat" just nu, men hon ska få bättre pellets snart... Dold text: Fröblandningen är mest för att se om det ger resultat eller om det ligger annat bakom..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanin
Stampe kaninpellets
209kr 18kg
Kaninerna håller sig i mycket fint hull, får lagom med energi och verkar tycka att det smakar ganska okej. Tyvärr så är det VÄLDIGT smuligt i botten och lite för lite växttråd (jag har dock ett mycket bra hö som kompenserar för detta) och pälsen håller sig fin.
Betyg: 8

Kanin
Lottie kanin- och marsvinspellets äpple/morot
150kr 7kg
Helt okej pellets för lite kräsnare kaniner. Tycker dock att pelletsbitarna var för små och man kan få mycket bättre foder för det priset, lite växttråd i detta också.
Betyg: 7

Kanin
Krafft groov 90 och krafft grov 125 (egentligen hästfoder)
Pris: 220kr 25kg
KATASTROF! De smalnade av över ryggarna, blev uppsvällda, fick tråkig päls och verkade inte må bra på det. Enda positiva är att pelletsbitarna var ordentligt stora.
Betyg: 1

Katt
Affinity Advance Cat Carnivore Adult
Pris: 445kr för 3kg
Riktigt bra hittills, de håller sig fina i pälsen, har fått mycket bättre tänder, bajsar bra, kräks inte och ser pigga ut. Riktigt mycket kött också, 75%!
Betyg: 10


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag håller på att byta till Mästers kaninpellets ev. blandat med Rabbit royal, så utvärdering kommer snart! [smile]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Kanin

Vet du något om Pretty pets? Använde förut och det fungerade bra, dock blev fettokaninen lätt fet på det.. Men är det bra innehåll egentligen? Känner att jag verkligen borde läsa på mer om kaninfoder..[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Vet du något om Pretty pets?

Nja, är mycket låg växttråd om jag minns rätt.

Luna Lovegood:

Känner att jag verkligen borde läsa på mer om kaninfoder..[blush]

Det är skitsvårt att hitta någonting vettigt, oftast så läser man att det skall vara över 20% växttråd men det finns inget sådant svenskt foder i alla fall. Jag tror att det beror på att man i USA och vissa andra länder inte använder hö och därför kompenserar med ett sådant pellets.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

växttråd

Vad är det egentligen?
Rent spontant låter det som att man inte ska behöva så himla mycket av det om man har hö med hög kvalité och gräs när det är möjligt..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Vad är det egentligen?

Fibrer från växter, har jag uppfattat det som.

Luna Lovegood:

Rent spontant låter det som att man inte ska behöva så himla mycket av det om man har hö med hög kvalité och gräs när det är möjligt..?

Nej, precis. Mitt foder brukar ligga på 13-16% och det fungerar utmärkt ändå efter som att jag har ett bra foder. Om man vill så kan man höja "växttrådhalten" genom att blanda ut fodret med Oxbow bunny basic T, vet att många kaninhoppare gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

puttar denna lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta väcker tyvärr inte mitt intresse men de låter som en bra tråd. [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

Geigerzähler:

Pris: 445kr för 3kg

Crazy! Du kan ge dem fina biffar för mindre pengar. [censur]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Fibrer från växter, har jag uppfattat det som.

Kollade igenom innehållet på det foder som mina kaniner fått (som ena fått reaktioner på), alltså Supreme science (tror att den heter Selective rabbit eller liknande mer), innehåller ingen växttråd (trots att fodret är icke svenskt..?). Kanske är det som spökar... Dock har det högt fiberinnehåll... [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Kollade igenom innehållet på det foder som mina kaniner fått (som ena fått reaktioner på), alltså Supreme science (tror att den heter Selective rabbit eller liknande mer),

Har kollat upp det fodret, det är väldigt mycket alfalfa i, det kan orsaka njursten som jag har förstått det. Växttråden ska dock vara 19% i det fodret.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Crazy! Du kan ge dem fina biffar för mindre pengar. [censur]

Det är ju ett mycket bra foder! [y]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

det är väldigt mycket alfalfa i, det kan orsaka njursten som jag har förstått det.

Oj fifan.. Skulle nästan kunna vara något sådant med henne kan man tänka sig eftersom det är urinen som är problemet... [sad]
Min baby... Är det operation som gäller för njursten, det är det va?
Dold text: 3½ årig kanin i bra form borde väl klara narkosen någorlunda?

Geigerzähler:

Växttråden ska dock vara 19% i det fodret.

Jaha :O
För det står inget om det :S
Ska kolla innehållsförteckningen på andra språk. ^^


   
SvaraCitera