Aviseringar
Rensa alla

Stora tråden för pluggtips!


time
 time
Ämnesstartare

Hej! 

Den här veckan är det tentavecka så jag sitter naturligtvis i lite panik för jag är så HIMLA, himla dålig på att komma igång när det gäller pluggande. Det här är ett tråkigt karaktärsdrag som funnits med mig genom hela livet, känns det som. Jag vill därför att ni bombar mig med massor med roliga pluggtips, gärna ur perspektivet "är sjukt odisciplinerad och vet att det bara är att börja göra men gör inte". Jag gör inget förrän deadlinen nalkas i horisonten (läs: när arbetet ska vara klart dagen efter) och det funkar ju helt okej för skriftliga uppgifter eller så - men när det gäller prov så är det INTE bra. Vill alltså ha tips på hur man bara tvingar igång sig 🙁 

stress.gif

Mina egna bästa tips är att ta sig hemifrån, bort från alla distraktioner (dator, playstation, UM, smartphones) och antingen plugga ensam på biblioteket eller i grupp med glada fina kursare. 

Vad är era tips? 


   
Citera

Jag brukar sätta igång i god tid då jag vet att jag bara kommer behöva stressa om jag skjuter upp det.
Behöver jag plugga inför ett prov så skriver jag om det jag behöver lära mig på post-it lappar och sätter på lite olika ställen i mitt rum så läser jag lapparna lite ibland.
Jag har så mycket lättare att lära mig när jag faktiskt skriver ner sakerna än när man bara läser.


   
SvaraCitera

Gör exakt detsamma!
Kan tipsa om ett enkelt trick: få dig själv att plugga i åtminstone 10-15 min, belöna dig med en paus i ett par minuter (upp till exempelvis max en kvart) där du kanske fipplar med mobilen, äter en kaka och dylikt. Börja därefter om, plugga i några minuter osv --> kan minska kraven och pressen genom att dela upp tiden i mindre bitar, har iaf varit effektivt för min del


   
SvaraCitera
reben

förr brukade jag ta laptop sätta mig i köket utan wifi för snabbast resultat i typ uppsatsskrivande. men funkar inte nu när jag saknar kök hehe, har svårt att komma iväg till bibliotek osv då jag inbillar mig att jag är dålig på det där. men antar det borde ge typ samma effekt, lättare om man byter miljö o så


   
SvaraCitera

Beroende på vilket program man läser så finns det en viss typ av studieteknik. Vissa föredrar att sitta sig ner och gå igenom många gamla tentor, och andra föredrar att sitta med en grupp och lyssna. 
Jag skulle rekommendera att man har en vana att sätta sig ner och plugga minst i en timme varjedag. 
Använd gärna anteckningar eller en mindmap som sammanfattar hela kursen så blir det enklare att planera. Du slipper "flum" eller panik läsa dagen innan. 


   
SvaraCitera

Det bästa är börja kort varje dag. Det är nog där alla har problem, att börja plugga; det räcker ju att åtminstone lägga en timme varje dag (om inte mer) vilket många har svårt med och drar hellre ut på det så att man har så mycket att plugga när tentan kommer (vilket den gör väldigt fort). Jag brukar ta hjälp utav youtube klipp (thank god for technology)


   
SvaraCitera
sofst

Ha en bestämd tid då du börjar plugga och kör i 20 min effektivt arbete och 10 min paus där du kan hålla på med totalt annat och sedan 20 min arbete och håll på skifta en stund. Det är mer effektivt än arbeta timmar i sträck och sedan varje gång du tar upp arbetet efter haft 10 min paus läs igenom det du har skrivit för att repetera. På det viset kommer du lättare ihåg informationen för att det sätter sig bättre i minnet inför ex prov om du upprepar och inte har under de effektiva minuterna något som distraherar. Sedan repetera lite varje dag så kan du allt inför provet.


   
SvaraCitera

Gör läxorna i tid! Om du har långa texter som du ska komma ihåg så kan du skriva ned det viktigaste på ett papper och så pluggar du bara på det pappret. På så sett får du bort stora onödiga delar av texten och du sparar tid. Har du glosor så kör du igenom glosorna en gång utan att ens ha tittat på dem. Markera de du inte kan. Skriv sedan ned de du inte kan på ett papper och öva bara på det pappret. Dessa tips höjde mina betyg väldigt mycket!


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Att plugga lite varje dag en lång tid funkar för mig, då man lär sig bättre. För att kunna börja plugga måste jag stänga av mobilen och se till att jag inte kan nås på något sätt, endast då kan jag koncentrera mig.


   
SvaraCitera

Det tar 20 min att kunna koncentrera sig riktigt. Tar något koncentrationen så tar et ytterligare 20 min att komma tillbakak


   
SvaraCitera

Hemuppgifter, uppsatser osv arbetar man med fördel med på annan plats än hemmet. Går man till ett bibliotek eller skolan så får man en känsla av att "gå till kontoret" vilket gör det enklare att kriga på med det väsentliga, skolarbetet. Man distraheras inte av hemmets lockelser i form av youtube, seinfeldsrepriser och diskberg som pockar på ens uppmärksamhet.


   
SvaraCitera

Ja så har du skrivit redan men det är en bra jävla grej, en kopp med Selectas tolkning av wiener melange på institutionen, hörlurar och en känsla av nowhere to run är av godo.


   
SvaraCitera

Brukar dela upp mina dagar i något slags arbetsdagstänk också, typ:
10.05 - 12.30 Läsa studentlitteratur
12.30-13.00 Lunch
13.00-14.30 Skriva ner manus på vad jag nu jobbar med
14.30-14.45 Fika och kanske en cigg
14.45-16.00 Fortsatt skrivande


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

dazed:
Brukar dela upp mina dagar i något slags arbetsdagstänk också, typ:
10.05 - 12.30 Läsa studentlitteratur
12.30-13.00 Lunch
13.00-14.30 Skriva ner manus på vad jag nu jobbar med
14.30-14.45 Fika och kanske en cigg
14.45-16.00 Fortsatt skrivande

Det låter finemang.

Idag och imorgon hade/har jag seminarium men imorgon kan jag nog stanna kvar efter lektionen för att plugga. På onsdag och torsdag är jag förvisso "ledig" men då blir det råplugg. Eftersom jag dock har en professor som ÄLSKAR att lägga på arbetsbörda har jag, förutom två kursböcker som måste läsas, också två uppgifter att lämna in (en två sidor lång avhandling om Hans och Greta, och en sida om Tove Jansson, som kräver obskyr referenslitteratur jag inte är helt hundra på var jag hittar). Det hela börjar kännas lite oöverkomligt. När ska jag ha tid att äta egentligen?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Ja, och på fredag är det alltså tenta klockan 13. Och jag har alltså inte läst kurslitteraturen än. 


   
SvaraCitera