Aviseringar
Rensa alla

Stora tråden för universitets- och högskolestudier!


Ämnesstartare

(Deprimerande nog lyckades jag inte hitta någon olåst tråd med det här ämnet. Mod, do care to enlighten me[cheers])

Med ett halvår till studenten börjar det bli dags för oss 92or att ta sig en funderare på vad man ska göra efter gymnasiet. Nej, jag tänker inte på sabbatsår eller dylikt, utan vad vi faktiskt, hör och häpna, ska bli/utbilda oss till/tjäna pengar på.

Så, mina vänner (och nu frågar jag alla), hur tänker ni inför valet till högskola/universitet? Några idéer?

Några länkar:

SACO (Sveriges Akademikers Centralorganisation)

Lunds universitet

Uppsala universitet

Göteborgs universitet

​Arbetsförmedlingens tester

[party]


   
Citera
Ämnesstartare

Jag hade tänkt att söka till Stockholms internationella handelshögskola [smile]


   
SvaraCitera

multuspollex:

börjar det bli dags för oss 92or att ta sig en funderare på vad man ska göra efter gymnasiet. Nej, jag tänker inte på sabbatsår eller dylikt, utan vad vi faktiskt, hör och häpna, ska bli/utbilda oss till/tjäna pengar på.

det gäller ju inte bara er [mad] jag har inte heller kommit på vad jag vill bli/göra än [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HerrLindfors:

Jag hade tänkt att söka till Stockholms internationella handelshögskola [smile]

Edit: OffT: Åh herregud vilken tavla, rookie mistake på mej[ops]

OnT: Den här, alltså?

Vilken utbildning?


   
SvaraCitera

Ska läsa medie- och kommunikationsvetenskap nästa termin [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det gäller ju inte bara er [mad] jag har inte heller kommit på vad jag vill bli/göra än [sad]

Precis, och eftersom vi snart är färdiga med både gymnasiet och högskolan så börjar det kanske bli dags att komma till skott även för dej?

Nintendo:

Ska läsa medie- och kommunikationsvetenskap nästa termin [crazy]

Okej, det verkar kul/intressant. Program eller kurs? Hur tänker du karriärmässigt?

Nu ska jag skotta snö, hejvejs[party]


   
SvaraCitera

multuspollex:

Program

Progam, läser statsvetenskap den här terminen. Man varvar de två och så lite andra kurser, som retorik och propaganda i film.

multuspollex:

Hur tänker du karriärmässigt?

Inte alls [cute] Vet inte om jag ska försöka ta FK i statsvetenskap eller i medie- och kommunikationsvetenskap än.


   
SvaraCitera

multuspollex:

eftersom vi snart är färdiga med både gymnasiet och högskolan

va, jag är redan klar med gymnasiet


   
SvaraCitera
Åtta

Läser systemvetenskap. Ska nästa termin läsa objektorienterad programmering och ytterligare en kurs i databasdesign. Känner på mig att kurserna kommer att bestå av diagramritande och skit, inte faktisk utveckling. [sad]


   
SvaraCitera

språkkonsultprogrammet eller kulturentreprenörsprogrammet i umeå låter ju rätt bra, men jag vet inte. orkar inte tänka på nästa år.


   
SvaraCitera

jag tänker rätt mycket på det där för tillfället, det här har jag kommit fram till:

jag vill absolut inte bli fast i en framtid jag inte har möjlighet att kontrollera själv, därför vill jag undvika studielån. jag vill helst inte låna pengar överhuvudtaget. alltså är konventionella studier i stort sett omöjligt så länge jag inte ämnar bo kvar hemma, vilket jag förstås inte gör eftersom jag är en hormonstyrd liten skit som inte kommer överrens med mina föräldrar.

det självklara alternativet är därför att skaffa jobb, men jag vill samtidigt lära mig saker. mycket saker. onödig kunskap som jag inte kan använda till något annat än att mata min fatalism. så jag får väl studera på egen hand på min fritid, eller kanske jobba i norge med fiskrensning eller något i ett år så att jag har råd att själv finansiera mina studier.

dock har jag ingen aning om vad jag ska utbilda mig till, för alla program som är det minsta intressanta leder oundvikligen till arbetslöshet. filosofi/antropologi/socialpsykologi/nationalekonomi är ju helt värdelösa program om man ska kunna konkurrera på någon äcklig arbetsmarknad. kunskap om världen är ju värdelöst för personer som vill tjäna pengar på en. så länge man inte bor i typ storbrittanien där de har en helt annan syn på saken.

så, alltså, jag kommer nog att studera något konstigt i storbrittanien, troligtvis skottland i och med att deras universitet är gratis för eu-medborgare.

öh, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Inte alls [cute] Vet inte om jag ska försöka ta FK i statsvetenskap eller i medie- och kommunikationsvetenskap än.

Nä, okej. Är du så vass/intresserad/nördig att du kan bli forskare eller så?

enhimmelskdrog:

va, jag är redan klar med gymnasiet

Precis, jag förstod det. Med "vi" menade jag i det här fallet de födda 1992 och att vi stressar "er" (Läs: dej)

vissel:

språkkonsultprogrammet

Tänkte fråga vad det innebar, men sen kom jag på att det finns google[blush]

iosib:

jag vill absolut inte bli fast i en framtid jag inte har möjlighet att kontrollera själv, därför vill jag undvika studielån.

Jag tänker spontant på Försvarsmakten och Officer​shögskolan

iosib:

jag vill helst inte låna pengar överhuvudtaget

Nä, okej. Det behöver ju inte vara svart eller vitt, du kan ju låna hälften.

iosib:

filosofi/antropologi/socialpsykologi/nationalekonomi är ju helt värdelösa program om man ska kunna konkurrera på någon äcklig arbetsmarknad. kunskap om världen är ju värdelöst för personer som vill tjäna pengar på en.

I feel you. Var precis det jag också insåg, sen tänkte jag om.

iosib:

så länge man inte bor i typ storbrittanien där de har en helt annan syn på saken.

Hur menar du?


   
SvaraCitera

multuspollex:

Tänkte fråga vad det innebar, men sen kom jag på att det finns google[blush]

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag vill absolut inte bli fast i en framtid jag inte har möjlighet att kontrollera själv, därför vill jag undvika studielån. jag vill helst inte låna pengar överhuvudtaget

Jag förstår inte riktigt folk som är så motvilliga till att ta studielån. Ett mer förmånligt lån kommer du aldrig kunna hitta. Räntan är på 2% vilken knappt är någonting, speciellt då du har 25 år på dig att betala tillbaka lånet. Visst kan det vara bra att tjäna ihop en summa innan man börjar plugga men det krävs ganska mycket jobb för att kunna ta sig igenom en helt utbildning utan lån.

Sen antar jag att du en vacker dag ska köpa lägenhet (?) där du ändå måste låna. Då är det klokare att spara dina eventuella pengar du jobbat ihop och istället stoppa in i lägenheten för att slippa ta för stora bostadslån men betydligt sämre ränta och villkor än CSN.

Dock är det bara så jag har resonerat, det betyder inte att det är rätt, men kan vara värt att fundera lite på i alla fall. [y]


   
SvaraCitera

Ska läsa filmvetenskap och filmhistoria & filmdidaktik i vår. Hoppas dock på att jag kommer in på Göteborgs Universitets filmhögskola till hösten.

Nintendo:

Ska läsa medie- och kommunikationsvetenskap nästa termin [crazy]

Kan vara Sveriges hemskaste program. [sad]


   
SvaraCitera