Aviseringar
Rensa alla

Stora tråden för universitets- och högskolestudier!


jag kommer inte in på vad jag vill göra [smile][smile][smile][smile][smile][smile]


   
SvaraCitera

multuspollex:

Jag tänker spontant på Försvarsmakten och Officer​shögskolan

fast jag är inte ett dugg sugen på att döda människor, så tanken på att ge mig in i det militära gav jag upp när jag insåg att man måste vara beredd att göra utlandstjänst.

multuspollex:

Hur menar du?

i storbritannien är inte det viktiga vad man har studerat, som i sverige, utan att man har studerat. de har en helt annan företagskultur inom vilken företaget utbildar en, de vill bara veta att man är kapabel till abstrakt tänkande.

Horrorshow:

Jag förstår inte riktigt folk som är så motvilliga till att ta studielån. Ett mer förmånligt lån kommer du aldrig kunna hitta. Räntan är på 2% vilken knappt är någonting, speciellt då du har 25 år på dig att betala tillbaka lånet.

jag bryr mig inte ett skit om förmånligheten, pengar intresserar mig inte, det är tidsaspekten som oroar mig. fyra års studier (tänker främst på de skottländska programmen nu) - minst tio år under vilka man inte har full bestämmanderätt över sitt liv. jag skulle vilja kunna gå i kloster eller leva på sopor ifall jag kände för det, inte behöva stå i skuld till någon.

Horrorshow:

Sen antar jag att du en vacker dag ska köpa lägenhet (?) där du ändå måste låna.

jag planerar att aldrig sätta mig i någon som helst position där jag behöver låna mer pengar än att jag kan betala tillbaka lånet inom ett eller två år. så, nej, jag tänker inte köpa lägenhet. eller bil. eller något annat meningslöst. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

fast jag är inte ett dugg sugen på att döda människor, så tanken på att ge mig in i det militära gav jag upp när jag insåg att man måste vara beredd att göra utlandstjänst.

Nä, det är sant. Iofs innebär ju inte alla positioner inom Försvaret att döda människor, men jag förstår precis hur du tänker.

iosib:

eller något annat meningslöst. [smile]

Läge att starta en minimalismtråd?

honolulu:

jag kommer inte in på vad jag vill göra [smile][smile][smile][smile][smile][smile]

Och det är?


   
SvaraCitera

Oj tänkte starta en sån här tråd, fixat kod oc allt.

Aja, klister.


   
SvaraCitera

OnTopic: Jag ska läsa Teknisk Fysik, civilingenjör och velar mellan framförallt Linköping, Lund och här hemma i Göteborg. CSN känns rätt crap, men samtidigt vill man klippa navelsträngen. Dessutom är det svårt att avgöra vilken skola som är bäst. Det viktigaste för mig är att ett år sker utomlands och att jag får MSc in Engineering när jag är klar, samt lär mig massa.

Någon som har några åsikter om LTH, LiTH, CTH?

Samt Teknisk Fysik på dessa skolor + LTU, UU och KTH.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag bryr mig inte ett skit om förmånligheten, pengar intresserar mig inte, det är tidsaspekten som oroar mig.

Okej då förstår ja, jag tänkte mest att eftersom det är så pass lång löptid och så låg ränta påverkar inte själva återbetalningen ditt liv nämnvärt. Men det är ju en annan sak om man vill vara helt skuldfri[smile]

iosib:

jag planerar att aldrig sätta mig i någon som helst position där jag behöver låna mer pengar än att jag kan betala tillbaka lånet inom ett eller två år. så, nej, jag tänker inte köpa lägenhet. eller bil. eller något annat meningslöst.

Av ren nyfikenhet, hur menar du att lägenhet är meningslöst?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

köttfärssås:

Någon som har några åsikter om LTH, LiTH, CTH?

Samt Teknisk Fysik på dessa skolor + LTU, UU och KTH.

Har en god vän som läser teknisk fysik på UU och är väldigt nöjd, både med undervisningen och själva studenterna. Livet utanför studierna är väl också något som talar för UU. Dock bör väl en utbildning från KTH smälla högst rent meritmässigt, framför allt utomlands.


   
SvaraCitera

multuspollex:

Och det är?

Psykologprogrammet.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Har en god vän som läser teknisk fysik på UU och är väldigt nöjd, både med undervisningen och själva studenterna. Livet utanför studierna är väl också något som talar för UU. Dock bör väl en utbildning från KTH smälla högst rent meritmässigt, framför allt utomlands.

Tror faktiskt en från Chalmers eller Lund smäller högre då de är högre rankade på internationella listor (inom fysik och teknik).

Hur stor roll spelar examinaort?


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Av ren nyfikenhet, hur menar du att lägenhet är meningslöst?

jag formulerade mig rätt klumpigt. [blush]

jag menar att egendom är meningslöst så länge det är mer av en börda än ett medel för att öka sin frihet. det finns, enligt mig, inget egenvärde i ägande och därmed ingen anledning att äga en egen lägenhet. dock är förstås en bostad nödvändigt för ett någorlunda bekvämt liv, men så länge det är möjligt att hyra gör jag hellre det. mer oekonomiskt, men mindre ansvarsfyllt.

likaså med bilar. så länge det finns kollektivtrafik eller andra möjligheter att ta mig dit jag vill utan att binda mig till något så använder jag hellre dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

men så länge det är möjligt att hyra gör jag hellre det. mer oekonomiskt, men mindre ansvarsfyllt.

Då är jag med [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Oj tänkte starta en sån här tråd, fixat kod oc allt.

Aw.

köttfärssås:

Aja, klister.

Tack[y]

köttfärssås:

LTH

Nu går jag ju inte där, men intrycket jag fått är att det är en bra skola, inga konstigheter utan väl fungerande. Generellt sett har ju Lunds goda möjligheter till utlandsstudier, så det är ju inget hinder.
Ett problem är dock boendet, som brukar ordna sig för de flesta, men det krävs ju en del jobb. Mysig stad för övrigt, liten men ändå stor.

Vad tycker du om GU generellt? Har funderat på ekonom där nämligen.

honolulu:

Psykologprogrammet.

Haha, okej. Hur mycket fattas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Tror faktiskt en från Chalmers eller Lund smäller högre då de är högre rankade på internationella listor (inom fysik och teknik).

Hur stor roll spelar examinaort?

Ah, har inte så stor koll på ranking på just de tekniska ämnena men säger du det så stämmer det garanterat. Uppfattningen jag har fått är att skolan har större betydelse om du vill jobba utomlands. I Sverige bör du väl kanske inte läsa på Gotlands högskola men så länge du håller dig till någon av de största tror jag inte det är allt för avgörande. Vill du bo och jobba i gbg i framtiden är det väl dock bra att läsa på chalmers då det kan vara lättare att få exjobb och skapa kontakter med företag i gbg, men tror inte man behöver lägga alltför stor vikt i det. Jag själv hade inte tänkt stanna kvar på min studieort efter examen.

Vill du jobba utomlands är det viktigare med hur ansedd skolan är utomlands. Högt upp på internationella ranking ger lättare/bättre jobb rent generellt. Samma sak gäller om du ska söka masterprogram utomlands, gått på en bra skola i sverige --> större möjlighet att få gå på en bra skola/den skola du vill utomlands.

Självklart stämmer inte detta helt och hållet men rent generellt har själva skolan mer betydelse utomlands än här hemma.


   
SvaraCitera
Åtta

köttfärssås:

Samt Teknisk Fysik på dessa skolor + LTU, UU och KTH.

Jag går på LTU, och mina erfarenheter är rätt dåliga. Skolans lokaler och så är det absolut inget fel på, men undervisningsmässigt har det varit katastrofalt, och kursutbudet är "meh". Detta är dock mina erfarenheter från samhällsvetarsektionen. Läget kan självklart vara helt annorlunda i vad nu ingenjörernas sektion heter.

Däremot får du gärna flytta hit och bli min vän, om du vill. [cute]


   
SvaraCitera

multuspollex:

Nä, okej. Är du så vass/intresserad/nördig att du kan bli forskare eller så?

Har läst 21,5 hp av 180 (15 veckor av tre år). Lite svårt att veta då 😀

Jonnybravo91:

Kan vara Sveriges hemskaste program

Alltså, går ej medie- och komnunikationsprogramet utan ett program som innehåller medie- och kommunikationskunskap A och B ( och C om man väljer den inriktingen istället för statsvetenskap och sen D om man pallar)


   
SvaraCitera

multuspollex:

Haha, okej. Hur mycket fattas?

Jag har 21.70, krävs 21.90 som lägst tror jag.


   
SvaraCitera