Aviseringar
Rensa alla

Stora tråden om CORONAVIRUSET - diskutera om allt som berör viruset i denna tråd


Ämnesstartare

För att gå över lite på nöjessidan.   Glad  Både fotbolls-EM, ishocket-VM och Eurovision Song Contest i Rotterdam, Nederländerna är inställda. Undrar hur det kommer att gå med Allsvenskan i fotboll? Spela inför tomma läktare? Hmmm...  Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist: Undrar hur det kommer att gå med Allsvenskan i fotboll? Spela inför tomma läktare? Hmmm...  Skeptisk

Just nu är den uppskjuten till Juni/Juli 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid: Just nu är den uppskjuten till Juni/Juli

Då hinner de ju inte fullfölja alla matcher innan första snön faller till förvintern.  Mycket glad


   
SvaraCitera

Jag väntade på att det skulle komma en sådan här tråd undrade bara av vem.. Oskyldig

minnesstund inställd så jag behövde inte åka till Småland över dagen. Snyft, ville vara i mosters hus så länge. 

får jag komma till jobbet nästa vecka? i riskgruppen men är frisk.
Kommer jag få träffa människor i april, innan dess efter jobbet? Ingen koll på dagarna men datumet lyser på mobilskärmen.


   
SvaraCitera

politisk realist:
Här är en sida som uppdaterar antalet virussmittade och dödsfall frekvent (en gång i timman tror jag):
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sverige ligger på 15:e plats i hela världen. Vi har tom fler smittade än vad Japan har med sina nästan 130 miljoner medborgare fast Japan har fler dödsfall. Tumme ned

coronasmittade-18mars2020.png

Den här sidan har jag mer användning för: 

https://www.mabra.com/trana-hemma-har-ar-17-effektiva-pass-och-tips/


   
SvaraCitera

Finns ett till spel, pandemic! 
alldeles för svårt...spelar vi ett brädspel då kanske vi kommer på lösningen precis som hur man bygger ett hus och gör en skiss innan? Eller kollar på serier och ser hur det slutar!

obs fick man bara skriva om negativa saker som berör och inget positivt? Party
Ledsen men då har vi vart med om det värsta!


   
SvaraCitera

Om det var en thriller film skulle några spela schack.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:

Då hinner de ju inte fullfölja alla matcher innan första snön faller till förvintern.  Mycket glad

Det brukar ju hålla på till mitten av november och det har snöat förut så det är nog inga problem Party


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som jag redan sagt så har Sverige agerat varken för sent eller för slappt. Att stänga gränserna när corona redan finns i ett land har väldigt lite eller ingen effekt. I Sverige var det dessutom ÅTERVÄNDANDE SVENSKAR (först från Wuhan, men utan spridning. Därefter en från Italien och det var då spridningen började ironiskt nog) som tog hit sjukdomar - ännu mer anledning till att stängda gränser inte hade hjälpt. Karantän för återvändande eller personer som kom från vissa länder (speciellt Italien) - ja.

När det gäller att föra statisk... Det handlar inte om att mörka, det handlar om att det inte finns kapacitet o testa på stor skala. Sydkorea är nog det enda land kunnat det. Ska man dessutom sedan testa alla som visar symptom trots att dom inte är i riskgruppen så låter detta rent logiskt som att det gör mer skada än nytta, då det bidrar till spridning när personer ska ta sig dit dom behöver för att testas. 

Jag har fö. ett tag nu trott att siffrorna om smittade i världen är högre än vad som redovisas just eftersom kapacitet för att testa ALLA som har symptom inte finns. Någonstans.

Har inte sett om någon i tråden påstått att corona är luftburet, men det är det inte. Corona är DROPPSMITTA vilket innebär små droppar som bildas när någon nyser. Därför är 2-3 meter bra avstånd från personer eftersom det inte kommer så långt. 

Rätta gärna personer som påstår att det är luftburet, både på internet och irl, ni som orkar, för den typen av desinformation bidrar bara till mass-hysterin.

Jag själv känner fö. ingen oro. Nej jag utsätter mig inte i onödan, för jag vill ju inte bli smittad. Men jag vill ju inte bli smittad av nån med en vanlig förkylning heller. 

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SkeletonGirl: obs fick man bara skriva om negativa saker som berör och inget positivt? Party
Ledsen men då har vi vart med om det värsta!

Naturligtvis går det lika bra att posta positiva saker med virussmittan som negativa. Även om det mesta är negativt. Däremot kanske inte sådana ämnen som kukstorlek och hur man bäst raggar upp ett ligg hör hemma i den här tråden.

Så jag börjar en en positiv sak... miljönissarna tycker säkert att det är fasansfullt. Skadeglädje

Bensinen (95 oktan blyfri) kostade väl nästan uppåt 17 kronor litern i höstas. Nu har den sjunkit till 12:88. Tror knappast den har legat så lågt sedan millennieskiftet.  Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En positiv sak till... det måste nästan vara första gången sedan industrialiseringen av västvärlden (Europa) som Afrika har, eller har tänkt införa - karantän för alla som reser in i Afrika från Europa. Av den anledningen att det är extremt få fall av COVID-19 i Afrika. Och Afrika vill inte få den våldsamma spridningen som det är i bl a Europa idag. 

En förklaring till den låga dödsfrekvensen i Afrika skulle ju kunna vara att medelåldern är väldigt låg i Afrika. Här i Europa är det ju främst äldre 70+ som är i riskområdet. Det kanske inte finns så många 70+ i Afrika?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dagsaktuell karta (påstås det i vart fall  Rullar ögonen  ) från: 
https://experience.arcgis.com/experience/685d0ace521648f8a5beeeee1b9125cd

coronavirur-19mars2020.09.50.png


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan ju i brist på jobb sitta och spekulera och fundera över utbrotten.  Cool

Hur kan en tämligen "isolerad ö" som Färöarna med knappa 50.000 medborgare ha lika många virusfall som "stora" Ungern med sina 10 miljoner medborgare, dvs 58 virusfall. Och megastora Ryssland med nästan 150 miljoner medborgare har bara 147 fall. Undrar hur många av Rysslands befolkning som är med i den statistiken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Har inte sett om någon i tråden påstått att corona är luftburet, men det är det inte. Corona är DROPPSMITTA vilket innebär små droppar som bildas när någon nyser. Därför är 2-3 meter bra avstånd från personer eftersom det inte kommer så långt.

Sant, men det är ändå väldigt väldigt märkligt att hela världen har tagit till de drastiska åtgärder att i princip "stänga ner" hela världen som just håller på att ske. Med både svininfluensa och hongkonginfluensa i färskt minne.

Det går ju tom rykten att COVID-19 inte alls har något med en kinesisk fladdermus att göra utan att viruset är skapat av en människa (kines) för att hejda den galopperade ekonomin att göra. Men det lär vi aldrig få svar på.


   
SvaraCitera