Aviseringar
Rensa alla

Stora tråden om CORONAVIRUSET - diskutera om allt som berör viruset i denna tråd


Ämnesstartare

Jaha, har de här blivit stora troll-tråden nu?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok få se här om jag förstått det här rätt. I tidigt skede gick Rump ut och stängde landet mot alla flyg kommande från ett Schengenland - vilket innebar att det det räckte med att bara mellanlandade i England så kunde man fortfarande komma till USA. Men när det nu är som det är i USA, så finns fortfarande inget beslut om att stänga resande mellan delstater - inte ens till dom värst drabbade? Han "överväger" att införa reserestriktioner till och från dom värst drabbade delstaterna. ¡Muy intelligente und sunt förnufte!

Samtidigt har det nu börjat florera rykten/teorier att antalet dödsfall i Kina i själva verket är 3-30 miljoner eftersom tre olika teleoperatörer i Kina märkt att 30 miljoner abonnenter gått ner till ingen aktivitet under corona-tiden. Jag avfärdar inte detta rakt av för... Ja Kina är som det är. Men jag säger inte heller direkt att det absolut är sant, för man vidtog trots allt väldigt extrema åtgärder ganska omgående för att förhindra spridning. Jag avvaktar lite och ser hur det utvecklas.

Hjärta


   
SvaraCitera

Sverige har ju nu stängt gränserna mot Norge, men vet dock inte hur bra det funkar då norrmännen tagit sig in i landet illegalt för att bunkra godis...(: Skeptisk


   
SvaraCitera

Storchen84:
Min enda kritik hittills av corona-hanteringen i sverige är att man först nu förbjuder besöksförbud på äldreboenden. Hade detta skett tidigare hade det garanterat bidragit mycket med att hålla "kurvan" platt. Detta förbud borde varit först ut i alla länder där man vidtog åtgärder, innan man började stänga gränser, innan man började stänga annat.

Hjärta

Helt klart, tyvärr visar sig resultatet utav det sena beslutet nu..


   
SvaraCitera

5565 Bekräftade fall för tillfället.
307 Döda
339 intensivvårdas.
Antalet intensivvårdspatienter har sjunkit med nästan 100 under dygnet vad kan det bero på?
Förhoppningsvis har en del av dessa blivit bättre! Befarar dock att en stor del av dessa som försvunnit från intensivvårdstatistiken numera befinner sig på antalet döda..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Av alla döda så är 50 (kanske fler vid det här laget) från äldreboenden - bara i stockholm. Detta samtidigt som det fortfarande finns fler smittade på äldreboenden i stockholm och samtidigt som det nu börjar komma in rapporter om allt fler smittade från olika äldreboenden runt om i landet. Globalt så är 95% av alla döda över 60.

Hjärta


   
SvaraCitera

Jag tror att allt detta om coronavirus bara är en ond mardröm. En vacker dag vaknar vi upp och upptäcker - aj fan, hoppsan, det var bara en dröm - en MARDRÖM.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Inte smart resa med flyg  i dessa tider, mer än hälften  vart smittade.

https://www.expressen.se/nyheter/festresan-slutade-med-corona-efter-trotsade-restriktioner-/


   
SvaraCitera
Cobrak

orkar inte bry mig ärligt talat


   
SvaraCitera
Cobrak

corona - djurens och miljöns revansch mot den onda människan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra saken som stör mig med corona hanteringen i sverige: att stockholm inte isoleras. Fritt fram för dom att sprida smittan i övriga sverige - vilket är precis det som händer nu, och som vi antagligen kommer se om nån veckaPartyTrött

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Jaha, har de här blivit stora troll-tråden nu?

Snarare en liten ljusglimt i allt elände. Mycket glad

Storchen84: Av alla döda så är 50 (kanske fler vid det här laget) från äldreboenden - bara i stockholm. Detta samtidigt som det fortfarande finns fler smittade på äldreboenden i stockholm och samtidigt som det nu börjar komma in rapporter om allt fler smittade från olika äldreboenden runt om i landet. Globalt så är 95% av alla döda över 60.

Det där är väl ett av de största problemen Sverige har idag när stockholmarna börjar röra sig ut i landet nu över påsk. Jag bor ju inte själv så långt från Öland och är över till ön väldigt ofta eftersom jag både har föräldrar på ön och många kompisar där sedan barndomen.
Det har skrivits spaltmeter i lokalpressen där många krävt att det skulle sättas upp en vägtull vid påfarten till Ölandsbron från Småland på samma sätt som vägtullen på Öresundsbron iom massinvandringen för några år sedan. Förutom smålänningar så är det väl främst hundratusentals stockholmare som har fritidshus på ön. Och det är ju inte frågan om OM 08-orna tar med sig smitta till ön utan det är ju bara fakta.
Så sent som på skärtorsdagen var jag in till ICA Supermarket i Borgholm och före mig i kön stod det en stockholmsfamilj som glad i hågen förkunnade till kassörskan att de lämnat Stockholm och bodde i sitt fritidshus på östra Öland där de var försatta i karantän eftersom hela familjen var COVID-19 smittade. OCH ÄNDÅ VAR DE IN TILL ICA OCH HANDLADE.  Arg   JÄVLA PACK SÄGER JAG!  Arg

Visst, jag kan förstå att alla näringsidkare på ön vill att det kommer några hundratusen ner över påsk till deras butiker, restauranger osv eftersom de är beroende av dessa för sin överlevnad resten av året. Samtidigt ska man ju också ha i åtanken att merparten av dessa näringsidkare är utsocknes ifrån. Dvs de bor och är mantalsskrivna i andra kommuner och bara bedriver verksamheten på ön vår-, sommar- och höst så det är ju inte de båda ölandskommunerna som cashar in kommunalskatt från dessa.

Sverige måste vara det enda land i världen som har så slappa regler för att inte smitta ska spridas helt hejdlöst. Samtidigt tycker jag att Trumps uttalande häromdagen där han sa att "Sverige led så fruktansvärt" var klart överdrivet.

Vad detta kommer att sluta med nationellt har vi inte sett ännu. Ända trösten i allt elände är väl att det drabbar samtliga länder och inte bara Sverige. Så alla kommer ju att lida lika hårt. Men det är väl iof sig ingen tröst för alla länder det berör. Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

17 döda rapporterade i eftermiddag? Det är en extremt låg siffra, kan ju inte stämma? Har ju liksom varit 60-70 om dagen i några dagar nu? Eller? Är osäker då jag inte direkt följer utvecklingen dagligen men tycker mig ha sett siffror mellan 60-70 typ 2-3 dagar innan påsk.

Förhoppningsvis leder överenskommelsen om strypt oljeproduktion till literpris på bensin till iafl 13 kr om inte mer. Nej det lär det inte göra men man kan ju hoppas. I vilket fall så är det härligt att se diesel-priset vara typ 1,5-2 kr dyrare per liter än bensinHjärta

Löfven har nu också sagt som det är - att alla regeringar sedan kalla kriget bär ansvar för nedrustningen och den dåliga beredskapen. Slår vad om att han - alltså mest han, inte så mycket S - kommer att få ungefär 110% av den skulden. Iafl av faktaresistenta ytterhögern. Kan reda höra gnäll-åsnesson (gnällesson?) när detta är över med sin gnällröst "nääää de var inte alla regeringars fel, det var bara ditt feeeeeeel"Rullar ögonen

Senaste dagarna har det skrivits och talats en del om risken med att öppna upp för fort i länder som spanien och italien och jag har inte kunnat skaka den där väldigt bestämda dåliga känslan av att det i båda dessa länder kommer att blossa upp igen utav bara helvete någonstans mitt emellan att ha börjat öppna upp och att ha öppnat upp allt.

politisk realist: Snarare en liten ljusglimt i allt elände.

Nej, inte det minsta. Bara löjligt tramsandeTrött

politisk realist: Samtidigt tycker jag att Trumps uttalande häromdagen där han sa att "Sverige led så fruktansvärt" var klart överdrivet.

Trumps utspel är bara just det ett utspel. Du pratar trots allt om en pajas som vet bättre än alla experter, som aldrig själv har fel utan alla andra har fel och där allt negativt som sägs om honom bara är fake news. Och det han sa förminskar egentligen allvaret i alla andra länder. Alla drabbade länder lider svårt, särskilt dom som har högt dödstal. Siffrorna han kom med idag (hade usa kört samma linje som sverige hade dom haft 2 miljoner döda) var också överdrivna - men dom hade absolut haft fler döda då amerikaner är bra mycket sämre än... ja jag skulle vilja säga dom allra flesta i västvärlden - på sunt förnuft.

politisk realist: Ända trösten i allt elände är väl att det drabbar samtliga länder och inte bara Sverige.

*Enda

Du har en bra bisarr syn på vad som är en tröstSkeptisk

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist: Ända trösten i allt elände är väl att det drabbar samtliga länder och inte bara Sverige. Så alla kommer ju att lida lika hårt. Men det är väl iof sig ingen tröst för alla länder det berör. Gråter

Storchen84: *Enda

Du har en bra bisarr syn på vad som är en tröstSkeptisk

Det var faktiskt Löfven som fällde den kommentaren när han satt i videokonferens med Tysklands Merkel, Frankrikes Philippe och gubben som ersatte Storbritanniens Johnson för några dagar sedan. Så det var inte något jag själv kommit på utan något som visar svenska trollvänsterns åsikt.
Om jag stödjer åsikten får du väl leva i ovisshet om.  Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

covid-19-forth-lauderdale-florida.jpg

Källa: New York Times


   
SvaraCitera