Aviseringar
Rensa alla

Stora tråden om moskébygget på Ramberget Hisingen.


Ämnesstartare

Det har varit en del tumult det senaste angående moskébygget vid Ramberget på hisingen med dom senaste tidernas demostrationer att jag tycker att en tråd om detta vore på sin plats. Moskén som uppskattningsvis ska gå på 67 miljoner kronor sponsras av Saudiarabien!

Här är en Hemsida till en opolitisk grupp som vill stoppa moskebygget och ha kvar parken - http://www.keillerspark.se/ - Sidan uppdateras regelbundet med ny information rörande moskebygget.

Här kan vi även läsa om dagens (Gårdagens.. [ops]) demostration av bygget.

Flera hundra motdemonstranter stoppades av polisen när de ville konfrontera de högerdemonstranter som samlats vid parken vid Ramberget där Göteborgs nya moské ska byggas. Polisen tvingades använda pepparsprej för att stoppa motdemonstranterna

resten av artikeln i länken nedan.

http://w​ww.gp.se/nyheter/goteborg/1.348235-heta-kanslor-men-inget-brak

Moskémotståndarna, cirka 150 stycken, är nu samlade på Therese Svenssons gata där företaget som skall bygga moskén har sina lokaler. Motdemonstranterna har börjat skingras.

resten av artikeln i länken nedan.

http://w​ww.gp.se/nyheter/goteborg/1.348235-heta-kanslor-men-inget-brak

Åsikter och synpunkter på detta? kommer denna mosken bli ett av dom många undantagen i västvärlden som inte kommer att förhålla sig politiskt neutralt utan kommer att praktisera och lära ut totalitära åsikter?


   
Citera
Ämnesstartare

Ser absolut inget fel i bygget, förutsatt att det följer Svensk lag.


   
SvaraCitera
Hayge

Afa var väl där och förstörde som vanligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blev inbjuden att demonsterar mot de kristna fundementalisterna som var emot mosken. men kunde tyvärr ej medverka då jag var på långt avlägsen ort för tillfället.

om usa sponsrade en kyrka eller italien vad skulle du säga då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palla bygga moské, parken är viktigare [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är ej mot moskéer, men har diverse fördomar mot Saudiarabien [no-no]

Läste vad en umare skrev i en tråd på ett annat forum:
"1906 donerade James Keiller området kring Ramberget till Göteborgs stad med ett enda krav, området skulle bli och förbli en naturpark, det enda undantaget skulle vara ett vattentorn. Lite drygt 100 år senare har politikerna beslutat sig för att helt strunta i en överrenskommelse som gav Göteborgs Stad och dess invånare tillgång till en gemytlig park för att bygga en moské i ett område med minimal muslimsk andel invånare."

Om det förstör parken vet jag inte, men då känns det ju lite busigt att bygga moskén just där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Ser absolut inget fel i bygget, förutsatt att det följer Svensk lag.

agreed, dock jag emot de abramitska religonerna lite... men samtidigt vill jag ju att folk ska fritt välja att lämna moskeerna och kyrkorna ... whatever it is you name it. därför är jag för bygget som sådant alltså att bygga moskéer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

om usa sponsrade en kyrka eller italien vad skulle du säga då?

Först och främst har vi inget beroende av mer kyrkor då vi svenskar sedan decennier tillbaka tagit vårt förnuft till fånga och blivit ett av dom mest sekulariserade folken i hela världen, helt utan tvång dessutom.

Men skulle Usa eller italien vilja sponsra en kyrka så hade jag inte haft något emot det, varken italien eller usa är kända för att stödja terrorism mot västvärlden och uppmana till hat, intollerans och totalitarism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äsch, vill dem bygga ett litet tempel, så låt dem. Den kommer ändå brännas ner kort efter den har blivit färdigbyggd.


   
SvaraCitera

Det finns många områden i Göteborg med en hög andel muslimer, detta är inte ett utav dem. Det borde därför vara mer lämpligt att bygga en moské i exempelvis Biskopsgården eller Backa.
http://www.keillerspark.se/svenskt-omrade

Tyckte att detta var ganska dumt skrivet. Varför ska man bygga en moské där alla invandrare redan är? Det blir ju mest "Stanna där ni är, rör er absolut inte i resten av samhället!", vilket inte alls främjar integrationen.

Sedan kan jag visserligen förstå om man inte vill att den blir byggd just i parken, om parken är fin och trevlig, men att den borde byggas i ett invandrartätt område är ju bara dumt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nintendo:

Läste vad en umare skrev i en tråd på ett annat forum:

Känner igen det; http://www.keillerspark.se/keillers-park [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Tyckte att detta var ganska dumt skrivet. Varför ska man bygga en moské där alla invandrare redan är? Det blir ju mest "Stanna där ni är, rör er absolut inte i resten av samhället!", vilket inte alls främjar integrationen.

Då skulle vi med det resonemanget dessutom kunna riva de kyrkor i områden där få kristna bor.


   
SvaraCitera

Buddah:

Då skulle vi med det resonemanget dessutom kunna riva de kyrkor i områden där få kristna bor.

Eller bygga nya kyrkor (om det ens byggs kyrkor fortfarande) i invandrartäta områden. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur kan en grupp vara opolitisk och ändå engagera sig i en politisk fråga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Känner igen det;

Mjo, men om ett område donerades bara för att vara en park så borde den få vara park. Men om moskén inte förstör naturen eller något, så förstår jag inte problemet. Någon annan skrev att den byggs på någon industritomt som varit tom i åratal. Har inte sett stället själv, så vet inte hur det påverkar naturen [wink]

Men fortfarande: Jag är indoktrinerad av Jan Guillou och är således helt övertygad om att Saudiarabien sponsrar massa terrorism [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Åsikter och synpunkter på detta?

Själva moskén är en modern och elegant byggnad ritad av en svensk arkitektbyrå, och den kommer byggas i anslutning till, INTE I Keillers park. Jag måste säga att jag blev överrraskad över hur skandinavisk byggnaden ser ut att vara med harmoniska linjer, ljusa träslag och glas.

Så länge vi har religionsfrihet i sverige måste vi acceptera moskéer, och denna moské är iaf vacker och ligger på en trevlig plats, precis som många kyrkor.

Vill man undvika Islamisering av samhället är det en grundläggande förutsättning att muslimerna integreras i samhället och behandlas som alla andra.

Sming:

kommer denna mosken bli ett av dom många undantagen i västvärlden som inte kommer att förhålla sig politiskt neutralt utan kommer att praktisera och lära ut totalitära åsikter?

Det vet man aldrig, men själva bygget är det inget fel på.


   
SvaraCitera