Aviseringar
Rensa alla

Stort hinder för att bli ateist: allt för många övernaturliga upplevelser


Ämnesstartare

Jag jag funderat på om det existerar övernaturliga fenomen. Lever vi i en värld där det finns änglar? Är det möjligt att folk kan bli helade? Kan demoner möjligen finnas? Kan allt ges naturliga förklarningar?

Möte med Det okända
I succéserien Det okända är ämnet övernaturliga händelser. Vi får möta människor runt om i Sverige, som alla har en sak gemensamt: de känner en närvaro av någonting oförklarligt i sina hem.
http://www.tv4.se/detokanda/

Efter att ha tittat på programmet några gånger så är min världsbild klar: Tycker det finns allt för många som upplevt övernaturliga fenomen för att jag ska kunna tänka mig att bli ateist. Jag är öppen och går dit bevisen tar mig. Några exempel:
1) Mina föräldrar känner en person som sett en ängel.
2) Har diskuterat med en person här på forumet som sett Jesus
3) Har hört om allt för många personer som blivit helade då läkare sagt att de omöjligt kommer att bli friska igen.
Blir lättare att tro på Jesus uppståndelse och mirakel då det finns så många övernaturliga fenomen.


   
Citera
Ämnesstartare

Det mesta är fejk


   
SvaraCitera

Jag gillar hur kristna resonerar.
Om det inte finns bevis för något, och det ser ut som om ett unervärk är det gud som ligger bakom, trots att inget pear på det heller. Kom med bevis istället!

believeroflight:

1) Mina föräldrar känner en person som sett en ängel.

Kan vem som helst säga...

believeroflight:

2) Har diskuterat med en person här på forumet som sett Jesus

Yeah, right...

believeroflight:

3) Har hört om allt för många personer som blivit helade då läkare sagt att de omöjligt kommer att bli friska igen.

Det är otroligt, men det beror inte på att gud finns, finns inget som pekar på det. Det tyder på att människor inte är fullständiga, och som vi alla vet är inte den medicinska forskningen fullständig och man upptäcker nya saker hela tiden.


   
SvaraCitera

believeroflight:

Lever vi i en värld där det finns änglar? Är det möjligt att folk kan bli helade? Kan demoner möjligen finnas?

Nej, för det här är inte Sagan om fucking Ringen.


   
SvaraCitera

believeroflight:

1) Mina föräldrar känner en person som sett en ängel.

Jag känner en person som sett en drake. Därför måste det finnas drakar.

believeroflight:

2) Har diskuterat med en person här på forumet som sett Jesus

Jag har diskuterat med en person som säger sig ha sett Adolf Hitler, att killen i fråga bara är 17 år spelar ingen roll. ADOLF IS ALIVE!

believeroflight:

3) Har hört om allt för många personer som blivit helade då läkare sagt att de omöjligt kommer att bli friska igen.

Du har hört mycket du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

övernaturliga fenomen verkar märkligt nog bara inträffa för folk som "man känner, har hört talas om osv..."[ops]


   
SvaraCitera

believeroflight:

terat med en person här på forumet som sett Jesus
3) Har hört om allt för många personer som blivit helade då läkare sagt att de omöjligt kommer att bli friska igen.

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=181523

bara undra[rolleyes]
gå in där och rösta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jesus kan ha funnits. Men han behöver inte vara guds sån.
Jag tror mer att han va en illusionist.
Kom och tänka på en sak. När kvinnor botade sjukdomar m.m så blev de häxor och dödade.
Men när Jesus kom och botade människor, blev han dödad också men han blev även hyllad.


   
SvaraCitera

believeroflight:

Blir lättare att tro på Jesus uppståndelse och mirakel då det finns så många övernaturliga fenomen.

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara jesus som gör allt övernaturligt, det har ju vara vad som helst. och även om det skulle vara en gud så behöver det inte vara just jesus ellerden heliga anden eller nåt. Så blir inte kristen bara för det där...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WTF_x:

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara jesus som gör allt övernaturligt, det har ju vara vad som helst. och även om det skulle vara en gud så behöver det inte vara just jesus ellerden heliga anden eller nåt. Så blir inte kristen bara för det där...

Pyramidhead:

Om det inte finns bevis för något, och det ser ut som om ett unervärk är det gud som ligger bakom, trots att inget pear på det heller.

Ser det inte som om Gud, Jesus gör allt. Tänker på onda andar, demoner och sånt. Satan är urspunget till sådant.

snaeky:

Det mesta är fejk

En bra bortförklarning. Varför ska vi bortförklara något så att vi inte behöver tro på det? TV programmet håller inte med dig. Varför skulle någon vilja visa sig vara "vidskeplig" i svensk TV om de verkligen inte har upplevt/sett något övernaturligt?

Led89:

övernaturliga fenomen verkar märkligt nog bara inträffa för folk som "man känner, har hört talas om osv..."[ops]

Tv programmet håller inte med dig. Jag kan inte bli helad heller eftersom jag inte är sjuk.

Pyramidhead:

och som vi alla vet är inte den medicinska forskningen fullständig och man upptäcker nya saker hela tiden.

Det där förklarar inte det jag beskrev.

Paleface:

Jesus kan ha funnits.

Finns källor utanför bibeln som nämner honom och att han korsfästs.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=jesus+extra+biblical&btnG=S%C3%B6k&meta=
Slutsats: han har funnits och inte enbart kan ha funnits.

Pyramidhead:

Kan vem som helst säga...

Tillräckligt pålitligt vittne för att jag ska tro på det.


   
SvaraCitera

believeroflight:

Finns källor utanför bibeln som nämner honom och att han korsfästs.

http://www.thefreedictionary.com/hearsay

Jag börjar luta mot att Jesus aldrig existerade, ens som helt vanlig människa. Enda problemet då är att förklara hur den tidiga kristendomen uppstod.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HAY ALLIHOPA JAG HAR HITTAT NÅT JAG INTE KAN FÖRKLARA EFTERSOM FORSKNING ÄR ONDSKA! DET ÄR MITT BEVIS FÖR ATT OLOGISKA OCH ÖVERNATURLIGA HÄNDELSER FINNS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wickerchair:

Jag börjar luta mot att Jesus aldrig existerade, ens som helt vanlig människa.

Judarna nämner honom i Babylonian Talmud. De var ju mot Jesus eftersom de inte accepterade honom som messias.

"Other possible allusions to Jesus or his teachings may be found in b. Sabbat 116b (a possible reference to Mt 5:17) and b. Sanhedrin 107b, where one manuscript tradition refers to "Jesus the Nazarene [who] practised magic and led Israel astray.""
http://www.earlychristianwritings.com/talmud.html

T.o.m. Jesus fiender nämner att han utövade magi vilket stöder att han gjorde mirakel som bibeln berättar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

believeroflight:

1) Mina föräldrar känner en person som sett en ängel.

Jag är bästa vän med djävulen. Måste ju vara sanning eller hur.

believeroflight:

2) Har diskuterat med en person här på forumet som sett Jesus

Jag har rövknullat gud, han var tight. Måste ju vara sant eftersom jag sa det. 😀

believeroflight:

3) Har hört om allt för många personer som blivit helade då läkare sagt att de omöjligt kommer att bli friska igen.

En asteroid slog ner i jorden och alla människor dog. Du är död egentligen.

Måste ju vara sanning. [smile]


   
SvaraCitera

Det finns många som "blir bortrövade av UFOn" också. Jag tror inte på UFOn för det.


   
SvaraCitera