Aviseringar
Rensa alla

Sträng familj/släkt!


Mymyyy
Ämnesstartare

Hej! Jag är en tjej i 16 års åldern och bor i Järfälla jag är kurd och det är min familj och släkt också. Jag har det riktigt svårt hemma när jag vill ut jag måste vara hemma riktigt tidigt och om jag ska ut så får inte killar vara med helst. Och min farsa säger att jag inte ska ha kontakt med killar alls inte ringa inte skriva eller träffa så alltså det betyder att jag inte ens får vara tillsammans med en kille , vi är muslimer och enligt religionen får vi vara tillsammans med en kille men enligt kurdisk kultur så får inte tjejen ha kille. Eftersom då kan hon förlora sin oskuld så det handlar om att man inte ska förlora sin heder. Men jag är 16 bor i Sverige och jag är ung vill leva mitt liv på det sätt jag vill. Och jag har en kille nu som jag varit tillsammans med i 6 månader och 15 dagar jag älskar honom jätte mycket och han älskar mig också men min mammas kompis såg oss ute en dag så hon gick och sa till min mamma. Och efter typ nån vecka kommer min mamma och pratar med mig och när hon gör det säger hon att hon är besviken på mig för jag lova henne för 1/2 år sen att jag inte ska ha kille mer. Men hon sa till mig kom så träffar vi båda din kille och snackar med honom om hur det är att ha en kille nu. Och när vi gjorde det så gick allt bra vi hade en deal att inte ses o prata i telefon hela tiden. Tills jag gått ut gymnasium om 3 år. Men problemet är att jag och min kille inte kan lämna varandra vi måste träffas och prata han är också kurd och muslim men det ända grejen är att hans familj röstar på ett annat parti och min familj röstar på ett annat och dem två partierna hatar varandra och dem ligger i Kurdistan och vi vill gifta oss om 5 år men problemet blir att pappa inte kommer gilla hans familj. Och min mamma tycker att han är ett barn för att han är 1 år yngren mig och båda mina föräldrar skulle aldrig vilja släppa iväg mig till en familj som har drama på gång skilsmässor och en pappa på rullstol. Och min mamma sa om du ska skaffa ny kille efter den här så vill jag inte att du släpper den här killen och jag sa jo jag ska släppa honom så att han kan komma tillbaka och bevisa för familjen att han är en man som skulle kunna göra allt för mig. Men sen har vi släkten också som är ett problem dem kommer börja snacka skit om min familj om dem inte gillar grabben. Helt enkelt jag vill komma fram till att jag behöver hjälp med hur jag ska säga emot min familj för att jag vill inte släppa den här killen bara för att dem vill att jag ska och bara för dem har nån jävla ful synpunkt om honom och hans familj. Så hjälp mig jätte gärna nu med hur jag ska kunna säga emot min familj.


   
Citera

Det bästa vore ju om du kunde flytta hemifrån så fort du blir 18. Satsa på ett internatgymnasium kanske? Knasigt hederstänk får man nog inte ur så lätt liksom. 


   
SvaraCitera

Jag hade också en sträng familj, dock inte såå sträng men absolut strängare än svenska familjer, kontrollerande ang killar, utgångar etc. Visade och började säga artigt ifrån och förklara vf, o sen göra det jag tänkte göra ändå. De förstod att de inte hade något val o började sakta slappna av. 

Bor nu m ca 10 andra killar och har killkompisar utan att de bryr sig/reagerar. Mina föräldrar är dock ej särskilt religiösa/praktiserande muslimer och är uppväxta i 1 lite öppnare miljö än det du kommer ifrån kanske, bodde i studentstäder etc så det var kanske inte svårt för dem att släppa. Vet ej hur din familj är, börja kanske prata med dem eller fråga om det går? Se annars till att flytta hemifrån sen i studiesyfte. 


   
SvaraCitera

Fär några dagar sen knackade 1 hankompis på dörren o frågade om vi skulle träna. Pappa var lite förvånad men det var inget mer om det. Hade det varit för typ 5 år sen hade jag blivit förhörd i 6 timmar och sen fått ge bort  min dator/mobil/ lr nåt annat som straff ist.

  Där har du lite hopp!


   
SvaraCitera
Mymyyy
Ämnesstartare

isola:
Det bästa vore ju om du kunde flytta hemifrån så fort du blir 18. Satsa på ett internatgymnasium kanske? Knasigt hederstänk får man nog inte ur så lätt liksom. 

Jag har redan valt en skola jag kom in i stan i hermods gymnasium i Stockholm men dem sa om jag pluggar vidare efter gymnasium och inte i Sthlm då får jag bo ensam men om jag ska plugga i Sthlm vill jag fortfarande flytta ut i nån studenthus kan man göra det?


   
SvaraCitera

Mymyyy:

Jag har redan valt en skola jag kom in i stan i hermods gymnasium i Stockholm men dem sa om jag pluggar vidare efter gymnasium och inte i Sthlm då får jag bo ensam men om jag ska plugga i Sthlm vill jag fortfarande flytta ut i nån studenthus kan man göra det?

Kolla med  studievägledare om du kan få bo någon annanstans.  Men det blir nog lättare om du byter till något gymnasium som har internat än om du ska fixa egen lägenhet iaf.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera