Aviseringar
Rensa alla

Straff för 17 årig som slagit 18 årig?


Ämnesstartare

Vet att man måste vara 18 år för att få fängelse straff men om en är 17 år och slår en som är 18 år. Vad kan den 17 åriga  personen få då? Jag är just nu i den delen där en 17 årig är skita tuff över snapchat och när jag som 18 årig förslog att vi sågs öga mot öga så sa den 17 åriga "Okej, kör på. Ska hämta mitt gäng ba" Då tänkte jag, om den personen ens har ett "gäng" och tänker slå mig när jag endast vill ha ett lugnt samtal utanför en Burger King typ. Vad för straff kan den 17 åriga få då om jag lyckas hålla om den personen tills polisen kommer?


   
Citera

Eller så ignorerar du honom bara, eventuellt kontaktar polisen om han hotar dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:
Eller så ignorerar du honom bara, eventuellt kontaktar polisen om han hotar dig.

Ska jag kontakta polisen nu? Fick precis ett meddelande från hennes syster.
Screenshot_20181117-141731.png

"Hej victor kom nu annars så kommer jag döda landet - FATTAR DU"
Jag vet inte ifall det står "landet" men något liknande antar jag,


   
SvaraCitera

LimeTheFox: Ska jag kontakta polisen nu?

Det skulle jag göra, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:

Det skulle jag göra, ja.

Okej, då gör jag det när jag väl har fått mer infromation från hennes syster. (om jag ens kommer att få det)


   
SvaraCitera

Ingen expert men eftersom att man inte kan få fängelse som minderårig så är alternativet typ ungdomsanstalt. Dock vet jag inte om det är aktuellt heller. Det handlar ju helt om vilket våld denhär personen utsätter dig för. Ringa misshandel (typ en slap i ansiktet) ger oftast inte fängelse alls, även för vuxna. Vanlig misshandel dock, typ ett eller ett par slag skulle antagligen inte ge något faktiskt straff heller, med tanke på att personen är så ung. Antagligen kommer du att få skadestånd och denhär personen kan få någon sorts villkorlig dom. För att han ska få ett faktiskt straff skulle jag gissa att det krävs typ grov misshandel i dethär fallet, och då är frågan om det är värt det för din del... 

Ursäkta att jag inte kommer ihåg termer eller kan uttrycka mig mer exakt, men min kunskap baserar sig helt på en gymnasieutbildning med inriktning juridik. Om jag har fel på någon punkt så skylle jag även på detta! Hett tips dock spara snaps och annat bevis du kan hitta samt filma/ha ett vittne för händelsen. 

Jag hoppas att jag har varit behjälplig och att du inte hamnar i ett riktigt slagsmål! (:


   
SvaraCitera

Det är även viktigt att tänka på att saker som att uppenbart provocera killen kan göra att han får ett lägre straff, och det värsta du kan göra är att låta andra hitta bevis för att du har hotat honom. Var också försiktig när du "håller fast honom" tills polisen kommer eftersom att om du gör detta på fel sätt så kan du själv komma att dömas för brott!


   
SvaraCitera

E du seriös? Slå sönder horungen så han lär sig golar du kommer han bli mer lack och om  han ba tänkte slå dig nu så kommer d bli värre bättre att ni kör man mot man btw så verkar han inte så tuff " jag ska ba hämta mitt gäng" och sen att han håller pä hotar på snap så tror inte han e så farlig  så gå träffa han de bästa sättet 


   
SvaraCitera

Loco99:
E du seriös? Slå sönder horungen så han lär sig golar du kommer han bli mer lack och om  han ba tänkte slå dig nu så kommer d bli värre bättre att ni kör man mot man btw så verkar han inte så tuff " jag ska ba hämta mitt gäng" och sen att han håller pä hotar på snap så tror inte han e så farlig  så gå träffa han de bästa sättet 

Låter som en bra taktik, om du vill hamna i fängelse. Strategi: 0/10


   
SvaraCitera

OnkelHubert:

Låter som en bra taktik, om du vill hamna i fängelse. Strategi: 0/10

Killar som han brukar inte gola och gör man det utan vittnen så går d nog bra 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loco99:
E du seriös? Slå sönder horungen så han lär sig golar du kommer han bli mer lack och om  han ba tänkte slå dig nu så kommer d bli värre bättre att ni kör man mot man btw så verkar han inte så tuff " jag ska ba hämta mitt gäng" och sen att han håller pä hotar på snap så tror inte han e så farlig  så gå träffa han de bästa sättet 

det va en tjej btw, inte en kille, liksom no offense men skulle uppskatta att du skriver på ett språk jag kan läsa. Vet inte vad du menar med "golar", "lack" och "d"...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OnkelHubert: Jag hoppas att jag har varit behjälplig och att du inte hamnar i ett riktigt slagsmål! (:

tack, det är så att när jag kom hem (jag vill inte gå in i detalj men något hände så jag va tvungen att ringa polisen) så det första min mamma gjorde va att hon gav mig hennes Skunk Sprej (Utvecklad med hjälp av Försvarets forskningsanstalt) så att jag skulle kunna försvara mig själv ifall något skulle hända igen.


   
SvaraCitera

LimeTheFox:

det va en tjej btw, inte en kille, liksom no offense men skulle uppskatta att du skriver på ett språk jag kan läsa. Vet inte vad du menar med "golar", "lack" och "d"...

d betyder det

att gola betyder att skvallra till någon eller anmäla/tjalla till polisen.

lack betyder arg

Källa: erfarenhet och slangopedia


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:

d betyder det

att gola betyder att skvallra till någon eller anmäla/tjalla till polisen.

lack betyder arg

Källa: erfarenhet och slangopedia

tack 🙂


   
SvaraCitera

LimeTheFox:

det va en tjej btw, inte en kille, liksom no offense men skulle uppskatta att du skriver på ett språk jag kan läsa. Vet inte vad du menar med "golar", "lack" och "d"...

Haha ok ska översätta:) gola=tjalla
lack=arg 
d=det 


   
SvaraCitera