Aviseringar
Rensa alla

Strålning och pseudovetenskap


Ämnesstartare

Vad säger ni om detta påståendet:
Två plantor av samma art bevattnas. Ena plantan får vanligt kranvatten, den andra plantan får kranvatten som först har körts i mikrovågsugn. Plantan som får det mikrade vattnet växer sämre.

Detta är ett försök som sägs ha utförts (av vem, hur och när är ganska luddigt, men det sägs att det är sant i vilket fall).

Samtalade idag med folk som tror på att strålning från mikrovågsugn förändrar vattnets egenskaper till sådan grad att det påverkar växter negativt.

... Min spontana reaktion är att det är totalt skitsnack. Vad skulle det vara i vattnet som kunde ta sån skada av strålningen att växten skulle växa sämre? Nån som har nån teori? Jag är irriterad.


   
Citera
Ämnesstartare

Kanske blir vattnet varmt och plantor tål ej varmvatten??? hah a ne vet ej ...
joke btw ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske strukturen? Det är ju en speciell vinkel mellan väteatomerna blabla, ändras strukturen ändras också funktionen. Inte så insatt... MEN JAG SKULLE KUNNA BLI, tänk om jag kan ha det som projektarbete???? WOW!! yes, woho asbra!!! tack för den fina idéen, nu har du hjälpt mig på traven att vinna 30 000kronor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

insatt... MEN JAG SKULLE KUNNA BLI, tänk om jag kan ha det som projektarbete???? WOW!! yes, woho asbra!!! tack för den fina idéen, nu har du hjälpt mig på traven att vinna 30 000kronor

Tror snarare att du kommer att bli utskrattad eftersom det är en uppenbart new age-flummig teori som det inte finns riktiga belägg för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

Tror snarare att du kommer att bli utskrattad eftersom det är en uppenbart new age-flummig teori som det inte finns riktiga belägg för.

får väl se vad min lärare säger [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ändra vattnets egenskaper? [zzz] Tror inte det va. JA ISBITAR KANSKE


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte en chans att vattnets egenskaper skulle ändras. frågan är vilka temperaturskillnader som uppstår, detta är något jag kan tänka mig påverkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

inte en chans att vattnets egenskaper skulle ändras. frågan är vilka temperaturskillnader som uppstår, detta är något jag kan tänka mig påverkar.

Glömde nämna att vattnet naturligtvis har fått svalna först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

Glömde nämna att vattnet naturligtvis har fått svalna först.

då bör det inte finnas någon möjlighet öht till försämring av ...växtväxtningen [tard]


   
SvaraCitera
Åtta

Hatar alla mongon som är rädda för mikrovågsugnar, mobiltelefoner, elledningar och allt för reflektiva julgranskulor. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

då bör det inte finnas någon möjlighet öht till försämring av ...växtväxtningen

Nej, precis min ståndpunkt, men de jag talade med hävdade att det då skulle finnas någon form av energi i vattnet som kunde tänkas påverkas och på så sätt få plantan att växa sämre. Finns tydligen en hel del teorier om detta, men som tur var kan man återskapa energin med hjälp av en s.k. "vattenvirvlare" (som folk köper för dyra pengar) som virvlar vattnet lite innan man ger det till växter eller dricker det, så att ingen osynlig vattenenergi går till spillo 😛

fan vad jag hatar new age [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Kanske strukturen? Det är ju en speciell vinkel mellan väteatomerna blabla, ändras strukturen ändras också funktionen.

Tror du att vinkeln mellan väteatomerna ändras för att du värmer vattnet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Tror du att vinkeln mellan väteatomerna ändras för att du värmer vattnet?

haha jag tror ingenting, jag har ingen aning, det var en "teori", en väldigt spontan och ogenomtänkt en [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

någon form av energi i vattnet som kunde tänkas påverkas

energin kallas värme [y]

svartarosen:

Tror du att vinkeln mellan väteatomerna ändras för att du värmer vattnet?

no way. vinkeln uppstår pga elektronkonfigurationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

vinkeln uppstår pga elektronkonfigurationen.

sant. vore dock fett intressant att göra något experiment och se vad som händer, tror strålningen är i sån pass liten mängd att det egentligen inte påverkar vattnets egenskaper något


   
SvaraCitera