Aviseringar
Rensa alla

Streaming


Ämnesstartare

Min bror säger att streama och att ladda ner gör detsamma mot internet upkopplingen/-anslutningen mellan anordningarna i ett nätverk.
Han tror att min syster segar ner internet för honom på xbox när han spelar över live med sina polare och är rädd för att han ska tappa anslutningen mitt uppe i ett game när min syster streamar från icefilms.
Men jag som sitter vid min dator märker inte av att internet går mer söligt eller något. Så det är därför jag tror att han har fel när han lägger fram det argumentet hon måste sluta streama när han spelar, för att det är precis samma sak som att ladda ner.
vi har den regeln att vi inte får ladda ner annat än på natten eller när ingen annan är hemma, och det är också därför jag tror att han bara säger så för att kunna lägga in streamingen inom dom linjerna för att få bort hans problem.
Men så min fråga är såklart, gör det samma sak mot vårat uppkopplingen/anslutningen i vårat nätverk när man streamar som när man laddar ner en torrent t.ex ?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Klart det är som att ladda ner. Suger ju lika mycket på bandbredden. Stora skillnaden är att när du laddar ned något sparar du det på disken medan när du streamar lägger sig skiten i temporärt och man tittar på det samtidigt som man drar ner det. Man måste ju få ned informationen för att kunna se det vare sig man laddar ner eller streamar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men någon skillnad måste det ju vara. Jag förstår inte hur det kan "suga" lika mycket att streama, när det är så att jag märker av det direkt när någon sitter och laddar ner på en dator här hemma genom µTorrent, medan som nu när min syster sitter i just detta ögonblick och streamar och allt funkar lika bra som vanligt.


   
SvaraCitera

Batmaaaaan:

min syster sitter i just detta ögonblick och streamar och allt funkar lika bra som vanligt.

Om du vill få det bevisat så kan du be din syster stänga av, be din bror spela ett spel över internet och kolla in vilken ping han har. Be sedan din syster börja streama och jämför pingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skillnaden är att filmer du streamar har ett format så filerna ligger på en mindre storlek. Men att få ned det är som allt annat man laddar om det så är spel, bilder eller vad som.
Sen kan du inte jämföra med att surfa som du gör och spela som din bror. Slösurfa har man inte så mycket till krav men vid spel så så kan varenda millisekund vara viktig och sådan fördröjning märker inte du när du surfar.


   
SvaraCitera

Batmaaaaan:

Men någon skillnad måste det ju vara. Jag förstår inte hur det kan "suga" lika mycket att streama, när det är så att jag märker av det direkt när någon sitter och laddar ner på en dator här hemma genom µTorrent

Antagligen för att streamade filmer laddar ner lite långsammare (Inte lika många Mb/s) och inte är lika stora då dom har sämre kvalitet.

En annan sak, du laddar ner när du uppdaterar hemsidor också. Eller när du chattar på MSN.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej okej, jag hör vad ni säger. Och det verkar som att ni vet vad ni snackar om iaf. Så tack för svaren, det hjälpte.


   
SvaraCitera

Batmaaaaan:

Min bror

Allvarligt talat får han väl anpassa sig lite också... Han kan ju inte begära att hon ska anpassa sig efter honom hela tiden..[tard]


   
SvaraCitera
Åtta

En sak som kan göra att det går segare när man torrentar än streamar är antalet anslutnigar som routern får hantera. Om du torrentar så kanske den får hantera 800 anslutningar, medan om du streamar så är det troligen bara en anslutning som används.


   
SvaraCitera

Batmaaaaan:

gör det samma sak mot vårat uppkopplingen/anslutningen i vårat nätverk när man streamar som när man laddar ner en torrent t.ex ?

Svaret är ja. [n]


   
SvaraCitera

Batmaaaaan:

precis samma sak som att ladda ner.

Att streama ÄR att ladda ner. Skillnaden är att det ofta streamas i lägra kvalité och att man inte sparar den streamade datan i mer än en buffer.

Men ja, att du streamar är precis samma sak som att ladda ner.


   
SvaraCitera