Aviseringar
Rensa alla

Stressad pga skillsmässa?


Ämnesstartare

Hej:)
jag har på sista tiden tyckt det är jobbigt med skilda föräldrar då jag behöver byta hem varje vecka och det är väldigt tjatigt och stressigt, jag älskar båda mina föräldrar men min mamma kan bli något väldigt jobbig och överbeskyddande medans pappa känns som om att han förstår mig mer men pappa bor i ett vånings hus där jag inte har ett eget rum vilket jag tycker är väldigt störande då jag har levt med det i ca 8 år nu och bor i med min syrra (10 år) och pappa har heller inte så mycket pengar och jobbar hela tiden så han hinner aldrig fixa något hemma (det är väldigt stökigt där som han aldrig fixar också) medans med mamma har jag det väldigt bra tills att det kommer till det att jobbiga saker som att hon är så överbeskyddande och jag aldrig får göra något och hon har gjort massa saker jag önskar ALDRIG hade hänt hon är lixom väldigt sträng. Jag vill heller inte bo hos ena föräldern och aldrig hos den andra, eller bara hos den varannan helg för då ”väljer jag bort” ena föräldern, men min fråga är nu om jag som 13 år kan bo själv där jag inte kan bli störd och där jag även kan få ha det som jag vill och inte bli tillsagd hela tiden, kanske ett attefallshus eller något för då behöver jag inte välja en förälder, är det möjligt? Tycker somsagt dehär är väldigt stressat och påfrestande med att ha skilda föräldrar och jag är en väldigt stressad person och pappa tycker att jag har mycket koncentrationssvårigheter kanske tillochmed adhd och att vi ska kolla upp det men mamma tycker det är löjligt och inte alls skulle kunna förstå hur jag skulle ha det. Men är inte heller jätte bra i skolan även om jag försöker men blir bara så stressad av allt, lärarna, prov, läxor, tidiga morgonar. Ledsen för en lång text men hoppas ni kanske förstod ändå vad jag vill åt:)


   
Citera

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad du skulle kunna göra i sån ung ålder. Kan du fråga din pappa om han kan försöka prata med din mamma? För hon låter lite väl extremRullar ögonen


   
SvaraCitera

Tror inte man får välja vilken förälder man vill bo hos förän man är 16, om man inte reder ut nåt själv mellan föräldrarna såklart. Tyvärr får du nog bara stå ut tills dess men plus är ju din mamma nog inte kommer vara (lika) överbeskyddande då hellerTumme upp


   
SvaraCitera

Tycker att du o din far löser en adhd utredning, när du väl är på bup. Så kan du be om familjeterapi, ofta får man det när man är det, och det är något de erbjuder alla. Men om de inte erbjuder det så kan du berätta för psykologerna hur du mår, och hur du upplever din familjesituation, så kan de försöka hjälpa dig. 

det är det ända jag kan komma på iallafall, attefalls hus brukar oftast användas som ateljér och poolhus om jag inte har fel, gästhus osv. Tror inte det går att köpa som ett riktigt bofast boende, dessutom är ju tomter osv dyrt. Om du inte placerar de på någon av dina föräldrars tomter, men det blir ju fortfarande inte själv så som du menar det. Då det mer blir som en friggebod. 


   
SvaraCitera