Aviseringar
Rensa alla

Stridspilot


makarooner:

Höll ju med dig, du behövde inte motivera mer [wink]

Men kudos för de långa svaren[love]

Jaha... Trodde du inte gjorde det... [blush]

makarooner:

oftast brukar de vara: stfu eller i den stilen [rolleyes]

Det är för att du hänger för mycket på 4chan. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Ett annat problem med linser/glasögon är att ljuset bryts innan ögat, dvs att det blir en liten förskjutning mellan verkligheten och det ögat märker.

Dvs att om du tittar genom ett glas så har ljuset brutits på ett annorlunda sätt än vad som sker utan fönstret, och föremålet "förflyttas" lite åt ett håll, mot var det står.

Det är väl inte ett så stort problem om du åker en enmotorig cessna, men när du åker ett JAS i ca mach2 (ljudets hastighet x2), så är man ganska långt ute på marginalen redan utan att felplacera föremålen pga glasögon.

Sedemera så är ju ett problem med båda att de har speciella vinklar där de knappt bryter alls. sk. deadspots. att inte ha fullsyn är ju också ganska svårt om man ska köra mach2.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Toomten94:

Jag har pälsdjursallergi, närsynt & har astma.

Synbestämmerser innom FM för:

Luftplaserad personal:

Flygförare: 1.0 på båda ögonen utan korrigering. Krav på att man inte har någon form av brytningsfel, skelögd eller motsvarande, laseroperation ej tillåten.

Övrigt: 0.8 på båda ögonen, ej säker på korrigering.

Sjöplaserad personal:

Bryggtjänst: 0.8 på båda ögonen, korrigering tillåten.

Övriga: 0.5 på båda ögonen, korrigering tillåten.

Markplaserad personal:

Alla: 0.5 på båda ögonen, korrigering tillåten.

Källan är KHS (Krigshögskolan) och gäller för officerare, tror inte det är så stor skillnad på soldater och officerare.

(specialtjänster har egna krav som inte är värda att nämna om ingen ber om det)

Krav för B körkort i Sverige, minst 0.4 med korrigering, högsta gräns för krav på korrigering vid körning är 0.7

Pilot kan du alltså fett glömma, men får du köra bil kan du med 99% chans jobba på annat håll inom försvaret!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aop, det var den drömmen.


   
SvaraCitera

Toomten94:

pälsdjursallergi, närsynt & har astma

Sorry mannen du kommer nog inte få göra militärtjänst, vad du dock kan göra om du är intresserad är att söka till hemvärnet. De tar in alla som söker in [y]


   
SvaraCitera

För övrigt är det inte din syn som är ditt största problemet utan din astma


   
SvaraCitera

Låter väl inte som att du är det säkraste kortet


   
SvaraCitera

Myksa:

Tror det finns så bra ögonoperationer idag så att man kan fixa sin syn så att den är godkänd.

Opererad syn är inte godkänd när man söker till stridspilot.

Lite off topic men jag är så upprymd!

Snart är det dags för mitt andra försök till att komma in på stridspilot-utbildningen. Ska prata med psykologerna och en officer i tjänst i maj. Kan knappt vänta. Alla andra tester fixade jag förra året [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Toomten94:

Jag har pälsdjursallergi, närsynt & har astma.

kommer jag någonsin på något sätt kunna bli stridspilot?
Jag använder linser, medecin.

Du kan inet bli något i försvaret med din astma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stridspilot är bara att glömma, men du kan bli något inom försvaret om du så vill, lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du har intresse för att Mecka och Utveckla så tycker jag du ska satsa på flygmekaniker, eller flygingenjör.

Dock krävs det att du har examen i Civilingenjör, och det är inte det lättaste men det går absolut, jag fick även min dröm pajad då jag fick glasögon, men jag ägnar mest min tid åt att funderar vad jag vill bli annars...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wildstylez:

Dock krävs det att du har examen i Civilingenjör, och det är inte det lättaste men det går absolut, jag fick även min dröm pajad då jag fick glasögon, men jag ägnar mest min tid åt att funderar vad jag vill bli annars...

För att söka till YOP inriktning tekniker krävs följande:

- Grundläggande Behörighet
+ Grundläggande behörighet för högskolestudier
+ Svenskt medborgarskap
+ Har fullgjort militär grundutbildning med godkänt resultat
+ Genomgått säkerhetsprövning och uppfyller kraven enligt skyddslagen och säkerhetsskyddsförordningen.

- Särskilda krav
+ Godkänd i MaC, SvB, EngA, ShA samt FyB
+ Bestyrkt visad lämplighet för officersutbildning under militär grundutbildning eller motsvarande militär utbildning
+ Uppfyller Försvarsmaktens föreskrivna regler för fysisk standard (Fm FysS)
+ Godkända resultat från tester och lämplighetsbedömning.

Som jag ser det så finns det inga krav på civilingenjörs examen för att kunna bli mekaniker på fpl 39, sen behöver man ju inte bli officer för att mecka med planen heller men de e i alla fall en fingervisning om vad som krävs från skolan....


   
SvaraCitera