Aviseringar
Rensa alla

Studera i USA - vad sägs?


Ämnesstartare

Tjena allihopa! Ska försöka att inte skriva för mycket... men here it goes:

Pga ett par anledningar (brist på engagemang, skoltrött och fel val av linje) gick det rätt dåligt för mig i gymnasiet. Tog studenten med ca 14 i snitt. Saken är den att jag vill studera antingen något inom ekonomi (t.ex. företagsekonomi) eller IT. Men med mina rätt dåliga betyg kan jag inte komma in på en bra skola i Stockholm. Jag är inte intresserad av att läsa nån annan linje eller att plugga upp mina betyg.

Så jag tänkte efter lite och kom på idén att studera utomlands (USA). Har alltså ledigt från all form av skola fram till hösten 2013. Har kommit fram till att man kan studera två år på ett college och sedan transferera till ett riktigt universitet. Jag har då tänkt mig två år på Santa Monica college och sedan transferera till t.ex. UCLA, UC Irvine eller USC.

Finns bara en sak jag oroar mig över och tänkte se vad andra tycker om det... kostnaderna

På Santa Monica College kommer jag behöva en årlig budget på ca 140 000SEK. På två år blir det 280 000SEK. Självklart behöver jag inte spendera hela budgeten, men skolan har ett krav på att man ska ha minst den summan.

När jag sedan måste transferera så blir det plötsligt mycket dyrare... t.ex. UC Irvine kräver ca 245 000SEK per år, vilket blir 490 000SEK.

Totala kostnaden för min utbildning skulle alltså bli 770 000SEK.

Om jag fortsätter fram till Juni 2013 så kommer jag kunna betala de två första åren. Alltså måste jag ta lån på ca 500 000SEK. Är det värt det tycker ni?

Det verkar vara rätt bra... jag flyttar från Sverige och dess väder, kommer bo i soliga california, kommer få studera det jag själv vill studera, kommer få massor med erfarenheter... men prislappen är väldigt hög.

Vore väldigt tacksam för svar så att jag inte ser på saken enbart ur mitt vinklade perspektiv.


   
Citera

så ovärt att läsa en kandidat eller ens master i usa...


   
SvaraCitera

Billigare att plugga i Sverige och söka utbytes år [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blev ett litet fel i inlägg 1

Om jag fortsätter jobba fram till Juni 2013 så kommer jag kunna betala de två första åren. Alltså måste jag ta lån på ca 500 000SEK. Är det värt det tycker ni?
-------------------------------

Birgrrr:

så ovärt att läsa en kandidat eller ens master i usa...

Med tanke på prislappen så är det ändå rätt ovärt... Men om man inte har en chans att studera det man vill här i Sverige då?

Om jag studerar där så är det
+ får studera det jag vill
+ slipper Sveriges väder
+ större chans att få jobb och bosätta sig där
+ ser bra ut på ens CV att man har studerat utomlands
+ erfarenheter

Det enda stora, feta minuset är prislappen... Just därför det är så svårt att bestämma sig.

mrman:

Billigare att plugga i Sverige och söka utbytes år

Mjo, men då måste man börja med att komma in på ett universitet här först, vilket jag inte kommer kunna med mina betyg. Tror även inte att ett år räcker. Man hinner precis anpassa sig till livet därborta, skaffa vänner, komma in i kulturen osv och så måste man tillbaka hem 🙁 Så det är nog inget alternativ för mig.


   
SvaraCitera

ZomZom:

vilket jag inte kommer kunna med mina betyg.

Hur ska du då klara av att plugga på ett universitet i USA om du saknar förkunskaper? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har klarat alla kurser i gymnasiet, så jag saknar inga förkunskaper. Snarare så har jag allt som krävs eftersom jag gick på NV där vi bla. läste Matte A-D & Fysik A&B osv.

Problemet är att jag inte har fått tillräckligt med höga betyg för att kunna komma in på det jag vill. Inte att jag inte klarat kurserna.


   
SvaraCitera

ZomZom:

Men om man inte har en chans att studera det man vill här i Sverige då?

gör hp om du inte vill läsa upp betygen. med lite plugg kan vem som helst få >1.8 utan problem.

och är du säker att du kommer in där du vill läsa i USA? och om du gör det kan du fråga dig själv om det är värt att betala så mycket pengar för ett college som har så låga krav på sina undergrads - aka har en sämre utbildning än andra ställen.

om du nu verkligen vill bo och jobba i usa kan det vara fördelaktigt med en amerikansk exam, men varför inte en svensk kandidat och en amerikansk master? då blir det inte lika dyrt.

du kan också söka stipendier som täcker en del av kostnaden.


   
SvaraCitera

Mjo.. Allt som betyder någonting i staterna är just pengar, d.v.s. Dina betyg har noll betydelse.. Mitt förslag är att du tar något ströjobb här på hemmaplan, jobbar ett par år tills du har den rätta budgeten beroende på vilken skola du vill läsa på!


   
SvaraCitera

Pissa bort pengar, fuck yeah.


   
SvaraCitera

ZomZom:

Problemet är att jag inte har fått tillräckligt med höga betyg för att kunna komma in på det jag vill. Inte att jag inte klarat kurserna.

Bara göra högskoleprovet då [y]


   
SvaraCitera

ZomZom:

Studera i USA - vad sägs?

Korkad idé. Det kulturella utbytet är noll, då Sverige är ett USA i miniatyr och riktiga amerikanska studenter är ungefär lika mogna som en genomsnittlig svensk niondeklassare. Akademiskt är det ett rejält nedköp, då den överväldigande majoriteten av amerikanska universitet håller usel kvalitet, och de få som inte gör det i allmänhet är rena forskningsinstitutioner. Ekonomiskt är det, som du noterat, ännu dummare.

ZomZom:

jag vill studera antingen något inom ekonomi (t.ex. företagsekonomi)

/facepalm

ZomZom:

eller IT

Vad inom IT? Datavetenskap, datateknik, IT-management, software engineering - vad?

ZomZom:

Har kommit fram till att man kan studera två år på ett college

Amerikanskt community college - den enda "utbildning" i världen som håller lägre nivå än svensk gymnasieskola.

ZomZom:

transferera till t.ex. UCLA

Jo, för universitet med fina namn brukar verkligen acceptera att folk "transfererar" in lite som de vill, definitivt!

Vill du "transferera" till ett bättre universitet måste du ansöka och bli antagen, det är ingenting man gör lite på skoj.

ZomZom:

Totala kostnaden för min utbildning skulle alltså bli 770 000SEK.

Är det bara terminsavgifterna, eller räknar du in levnadsomkostnader i det?

Jag har en MSc från Chalmers och en BSc från Göteborgs Universitet jag inte orkat skriva klart kandidatarbetet för (EDIT: för att förtydliga, jag har bara kandidatarbetet kvar för att hämta ut min examen, om jag skulle ha lust till det), inklusive ett halvårs utbytesstudier i Japan, med studieskulder på totalt 394 693 kronor. Det är rätt mycket bättre avkastning än 700 000 för en sketen BSc från ett pisscollege i West Bumfuck, Jesusland.


   
SvaraCitera

Birgrrr:

med lite plugg kan vem som helst få >1.8 utan problem.

[tard]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

[tard]

ja?


   
SvaraCitera

mrman:

Bara göra högskoleprovet då

This. Få 2.0 så kommer du in var som helst. Få 1.7 så kommer du in var som helst utom psykolog och läkare, mer eller mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

gör hp om du inte vill läsa upp betygen. med lite plugg kan vem som helst få >1.8 utan problem.

och är du säker att du kommer in där du vill läsa i USA? och om du gör det kan du fråga dig själv om det är värt att betala så mycket pengar för ett college som inte har så höga krav på sina undergrads - aka har en sämre utbildning än andra ställen.

om du nu verkligen vill bo och jobba i usa kan det vara fördelaktigt med en amerikansk exam, men varför inte en svensk kandidat och en amerikansk master? då blir det inte lika dyrt.

du kan också söka stipendier som täcker en del av kostnaden.

Har gjort HP en gång hittills och det gick inte så bra. Men visst ska jag göra kommande HP och se hur det går.

Japp, jag är säker på att jag kommer in. Har tittat på SMC hemsida, mailat byråer som t.ex. Study Abroad och Kilroy. Allt pekar på att jag kommer in. Allt som krävs är ett godkänt gymnasiebetyg (dvs inte mer än 250 poäng IG och jag har klarat allt, samt har vg på engelska A,B och C).

Om prislappen är värt det... det är väldigt mycket pengar och det är synd att påbörja sin "karriär" efter plugget men en del skulder. Men jag ser det mer som en investering i mig själv eftersom jag inte kan studera det jag vill här. Men där borta kan jag...

Du har alldeles rätt när det gäller nivån på utbildningen, den är kanske inte nåt att hänga i granen.. Men efter två år så flyttar man till ett riktigt universitet för att studera de sista två åren. Och SMC har samarbeten med flera bra och kända universitet som underlättar mycket när man väl ska flytta. Det är där som det räknas mest. De flesta som studerar där gör samma sak, dvs går på college först eftersom att det är mycket, mycket, mycket billigare och sedan studerar de två år på ett riktigt universitet.

Som sagt, kommer aldrig in på företagsekonomi eller liknande här i Sverige, så kommer inte kunna få nån kandidat här dessvärre.

S3ON:

Mjo.. Allt som betyder någonting i staterna är just pengar, d.v.s. Dina betyg har noll betydelse.. Mitt förslag är att du tar något ströjobb här på hemmaplan, jobbar ett par år tills du har den rätta budgeten beroende på vilken skola du vill läsa på!

Japp, vilket är därför jag tittar på just USA. Jag kommer ju in på det jag vill, men måste tyvärr betala enorma summor pengar.

Jag jobbar just nu och jag ska på jobbintervju hos ett annat företag där de erbjuder högre lön. Så, japp, ska slita fram tills Juni 2013 för att öka min budget så mycket som möjligt.

Tack för svaren alla, uppskattas verkligen.


   
SvaraCitera