Aviseringar
Rensa alla

Studera i USA - vad sägs?


Birgrrr:

ja?

Har personligen aldrig pluggat inför högskoleproven, men känner folk som pluggat mer än "lite" och inte är i närheten av 1,8 fastän de knappast är några dumhuvuden.

Jag har personligen väldigt svårt att tro att "de allra flesta" kan få >1.8 med "lite plugg".


   
SvaraCitera

Man brukar få bättre på HP gång 2 man gör det för då förstår man hur provet går till och så.


   
SvaraCitera

ZomZom:

Men där borta kan jag...

se gentlernenenenenes inlägg. det är alldeles för mycket pengar för en dålig utbildning (speciellt om de har så låga krav). och det är inte så lätt att bara flytta till ett bra universitet helt hux flux.

forskarutbildning är egentligen den enda som är värd i usa. och då är man anställd.


   
SvaraCitera

Plugga till civilingenjör så kan du ta utbytesår och om du har tur kan du göra examensarbetet i USA med. Gör du det bra kanske du får jobb i USA till och med [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Vad inom IT? Datavetenskap, datateknik, IT-management, software engineering - vad?

Haha, har inte lyckats sikta in mig på nåt specifikt ännu. Tittat mest på IT management.

Gentlernen:

Jo, för universitet med fina namn brukar verkligen acceptera att folk "transfererar" in lite som de vill, definitivt!

Vill du "transferera" till ett bättre universitet måste du ansöka och bli antagen, det är ingenting man gör lite på skoj.

Jag förstår att det inte går "bara går hur som helst". SMC har dock avtal med bla UCLA som gör det lättare för deras studenter att kunna transferera. Har man bra betyg mm så kan man mycket väl komma in. Finns ju också andra skolor att välja emellan...

Gentlernen:

Är det bara terminsavgifterna, eller räknar du in levnadsomkostnader i det?

Det inkluderar allt. Alltså terminsavgifterna och levnadskostnader. T.ex. SMC kostar ca 4000 usd per år men kräver ändå att man har en årlig budget på 21 000 så att man har nåt att leva på.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Jag har personligen väldigt svårt att tro att "de allra flesta" kan få >1.8 med "lite plugg".

har du sett det "nya" provet? med en förkortat del ordkunskap så är det rätt lätt. för alla de andra delarna är lätta att plugga till, ser inte riktigt var svårigheten ligger om man har godkänt i svB/engB/maB


   
SvaraCitera

ZomZom:

Men där borta kan jag...

Apro​på ekonomiutbildningar och/eller "högre" studier i USA...

Blivande_japan:

Jag har personligen väldigt svårt att tro att "de allra flesta" kan få >1.8 med "lite plugg".

Jag fick 1.9 på första försöker utan att plugga alls; hur svårt kan det vara egentligen?

Birgrrr:

med en förkortat del ordkunskap så är det rätt lätt.

Ordkunskapen är ju en av de lättaste delarna... 🙁


   
SvaraCitera

Birgrrr:

har du sett det "nya" provet? med en förkortat del ordkunskap så är det rätt lätt. för alla de andra delarna är lätta att plugga till, ser inte riktigt var svårigheten ligger om man har godkänt i svB/engB/maB

Iofs inte, men fortfarande är exempelvis läsförståelse något som är rätt jobbigt att plugga upp för de som har problem med det.

Med tanke på att snittet ligger på 0,8-9,9 så tror jag inte alla lätt kan få högre än 1.8 med "lite plugg".

Gentlernen:

Jag fick 1.9 på första försöker utan att plugga alls; hur svårt kan det vara egentligen?

Åh vad duktig du är, vill du ha en kaka? [smile]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Åh vad duktig du är, vill du ha en kaka?

Ja tack, jag har varit arbetslös i tre månader eftersom den verkliga världen skiter i mitt HP-resultat, så jag har inga pengar till mat. 🙁


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ja tack, jag har varit arbetslös i tre månader eftersom den verkliga världen skiter i mitt HP-resultat, så jag har inga pengar till mat. 🙁

Hur kan man vara arbetslös när man pluggat data..?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Hur kan man vara arbetslös när man pluggat data..?

Genom att man är så dum att man väntar med att söka jobb till samma dag som alla platschefer i hela landet åker på gemensam semester till nån golfbana. Det tog två månader från ansökan till anställning på grund av den jäkla semestern, och jag fick inte ens en sportbil i signing bonus. 🙁


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ordkunskapen är ju en av de lättaste delarna... 🙁

jo, men om man inte har så mycket koll från början är den svårast att plugga till (för de som behöver) [sad]

Blivande_japan:

Med tanke på att snittet ligger på 0,8-9,9 så tror jag inte alla lätt kan få högre än 1.8 med "lite plugg".

men äh, snittet. många som bryter mitt i, många som inte anstränger sig, många som inte pluggat öht när de lär ha behövt det. att andra är lata är inte en ursäkt.

och nej, alla kanske inte kan få >1.8 men om du har gått sam lr natur på gymnasiet borde det verkligen inte vara ett problem.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Genom att man är så dum att man väntar med att söka jobb till samma dag som alla platschefer i hela landet åker på gemensam semester till nån golfbana. Det tog två månader från ansökan till anställning på grund av den jäkla semestern, och jag fick inte ens en sportbil i signing bonus. 🙁

aha!

Birgrrr:

och nej, alla kanske inte kan få >1.8 men om du har gått sam lr natur på gymnasiet borde det verkligen inte vara ett problem.

Alla jag känner som jag refererade till har gått sam eller natur på gymnasiet. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Plugga till civilingenjör så kan du ta utbytesår och om du har tur kan du göra examensarbetet i USA med. Gör du det bra kanske du får jobb i USA till och med

Om det nu skulle gå att komma in med 14 i snitt... :/

Birgrrr:

se gentlernenenenenes inlägg. det är alldeles för mycket pengar för en dålig utbildning (speciellt om de har så låga krav). och det är inte så lätt att bara flytta till ett bra universitet helt hux flux.

forskarutbildning är egentligen den enda som är värd i usa. och då är man anställd.

När man jämför utbildningen kontra priset så håller jag med er till viss del... Nu vill jag ändå så gärna dra över, men samtidigt inte pga priset... Ni har fått mig att tänka till en del.

Har tänkt gå på studierådgivning hos nån agency, göra HP och se hur kommande intagning går. Bestämmer mig efteråt hur jag ska göra.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Alla jag känner som jag refererade till har gått sam eller natur på gymnasiet. [smile]

har fortfarande svårt att förstå. känner en del mindre intelligenta typer som har fått 1.7 - 2.0 på bara viljekraft. men jaja whatev. hp är fortfarande det enklaste sättet att komma in på utbildningar med höga intagninspoäng.


   
SvaraCitera