Aviseringar
Rensa alla

Studera Naturvetenskap/Matematik på universitetet


Ämnesstartare

Går det att läsa till kurser efter gymnasiet? Kommer det gå år 2012? Alltså om jag gått samhäll. Kan jag läsa till Ma D, Fy B, Ke B, Bi B? Går det att göra nu? Tänkte för jag blir mer och mer osäker på vad jag faktiskt vill bli.

Och om man går Natur, är det svårt att komma in på tex ngn biologiutbildning på universitetet? Det
är ju mycket högre krav på de flesta natur/matematik utbildningarna så det borde väl vara enklare än att komma in på en populär samhällsrelaterad utbildning som bara har behörighetskrav Sh A och Ma C typ. Vilket meritvärde krävs ungefär för att kunna läsa biologi på universitetet sedan?

Och på vissa universitet står det att man kan gå ett Naturvetenskapligt basår, tex på Stockholms universitet. Sedan kan man söka in till alla naturvetenskapliga utbildningar där eller överallt?
Alltså det finns ju en del garantiplatser till Sthlm universitet och det förstår jag ju att det inte gäller hela Sverige. Men just om man kan kan söka till andra Naturvetenskapliga utbildningar i landet, det borde man ju kunna?

Tacksam för svar


   
Citera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Går det att läsa till kurser efter gymnasiet?

Ja

grodanboll_:

Kommer det gå år 2012?

Ja

grodanboll_:

Alltså om jag gått samhäll. Kan jag läsa till Ma D, Fy B, Ke B, Bi B?

Ja

grodanboll_:

Går det att göra nu?

Ja

grodanboll_:

Och om man går Natur, är det svårt att komma in på tex ngn biologiutbildning på universitetet?

Nej

grodanboll_:

Vilket meritvärde krävs ungefär för att kunna läsa biologi på universitetet sedan?

9.0

grodanboll_:

Sedan kan man söka in till alla naturvetenskapliga utbildningar där eller överallt?

Överallt

grodanboll_:

Men just om man kan kan söka till andra Naturvetenskapliga utbildningar i landet, det borde man ju kunna?

Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Ja

Säkert? För det har ju pratats så mycket om att det ska bli svårare att läsa till ämnen osv. Fast jag är inte särskilt insatt i det, därför jag undrar. Men vad är det som ska ändras då?

z i n:

9.0

[shake] Hur kan det vara så lågt egentligen?

Vilka utbildningar är svårare respektive enklare att komma in på?

Tavk för svaren ändå, insåg inte förrän nu hur många frågor det var i det inlägget :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Vilka utbildningar är svårare respektive enklare att komma in på?

Det finns utbildningar med snuskigt låg intagningspoäng, även samhällsvetenskapliga. Dock är det som du säger - naturvetenskapliga utbildningar har generellt lägre intagningspoäng därför att den särskilda behörigheten sållar bort många konkurrenter till platserna.

Vad hade du tänkt bli?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Säkert? För det har ju pratats så mycket om att det ska bli svårare att läsa till ämnen osv. Fast jag är inte särskilt insatt i det, därför jag undrar. Men vad är det som ska ändras då?

Ja, tekniskt/naturvetenskapligt basår kommer finnas kvar iaf, man kommer nog kunna läsa upp enstaka kurser separat också. Det som kommer ändras är att man hamnar i en annan kvotgrupp om man har läst upp betyg.

grodanboll_:

[shake] Hur kan det vara så lågt egentligen?

Många platser, så alla som är behöriga (krävs minst 9.0 för det) kommer in. Detta gäller ju såklart inte överallt, men på många biologiutbildningar är det så.

grodanboll_:

Vilka utbildningar är svårare respektive enklare att komma in på?

http://vhs.se/templates/Page.aspx?id=1447


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Dock är det som du säger - naturvetenskapliga utbildningar har generellt lägre intagningspoäng därför att den särskilda behörigheten sållar bort många konkurrenter till platserna.

Okej, bra att få detbekräftat : )

Irrelevante:

Vad hade du tänkt bli?

Alltså jag har velat bli så otroligt många saker. Men ingenting har typ aldrig känts riktigt rätt. Man tänker alldeles för mycket på lön, hur man sedan vill leva sitt liv med kids etc. Men jag har alltid varit intresserad av biologi. Så något som känns riktigt rätt är att bli typ biolog, forskare, något i den stilen. Men det är väl inte så enkelt att få jobb då? [rolleyes]

Dessutom så vill jag inte läsa mer än Ma C och absolut inte en massa kemi, fysik. Därför jag hela tiden varit så inne på att gå Samhäll egentligen.

z i n:

enstaka kurser separat också. Det som kommer ändras är att man hamnar i en annan kvotgrupp om man har läst upp betyg.

Räknas det då att man läst Naturvetenskapligt basår eller är det bara Komvux etc. som räknas? För när man läst Naturvetenskapligt basår söker man ju till andra utbildningar till andra univeritet med sina gymnasiebetyg om inte jag fattat fel. Om man inte får en garantiplats då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Räknas det då att man läst Naturvetenskapligt basår eller är det bara Komvux etc. som räknas? För när man läst Naturvetenskapligt basår söker man ju till andra utbildningar till andra univeritet med sina gymnasiebetyg om inte jag fattat fel. Om man inte får en garantiplats då.

Om du har läst naturvetenskapligt basår så söker man fortfarande in på sina betyg från gymnasiet så då borde man inte hamna i den kvotgruppen med upllästa betyg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Men det är väl inte så enkelt att få jobb då?

Jag har för mig att det redan råder överskott på biologer, men om man verkligen brinner för något kan man säkert slå sig fram ändå, trots att det nog kan vara som en enda lång uppförsbacke.

grodanboll_:

Dessutom så vill jag inte läsa mer än Ma C och absolut inte en massa kemi, fysik.

Mja, för att bli något naturvetenskapligt bör man i princip ha läst de flesta B-kurserna. För att bli just biolog krävs åtminstone Ma D, har jag för mig.

Nåja, du är väl sexton-sjutton något sådant? Du har lång tid på dig att välja. Och börjar du nu är ditt val säkert väl genomtänkt när det kommer till kritan sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Om du har läst naturvetenskapligt basår så söker man fortfarande in på sina betyg från gymnasiet så då borde man inte hamna i den kvotgruppen med upllästa betyg.

Okej, tack [smile]

Irrelevante:

Jag har för mig att det redan råder överskott på biologer, men om man verkligen brinner för något kan man säkert slå sig fram ändå, trots att det nog kan vara som en enda lång uppförsbacke.

Ajdå : (

Irrelevante:

Mja, för att bli något naturvetenskapligt bör man i princip ha läst de flesta B-kurserna. För att bli just biolog krävs åtminstone Ma D, har jag för mig

Mhm, men jag ränkte att om jag skulle vilja bli det efter gymnasiet så läser jag till det på Naturvetenskapligt basår [y]

Irrelevante:

Nåja, du är väl sexton-sjutton något sådant? Du har lång tid på dig att välja. Och börjar du nu är ditt val säkert väl genomtänkt när det kommer till kritan sedan.

Ja, fast det är sjukt vad jag skiftar. Tror jag kommer bli en sådan som testat både det ena och det andra när jag är död. Eller så kommer alltid ändra mig och plugga hela tiden istället [sad]


   
SvaraCitera

Skit i allt, jorden går ändå under är 2012 -.-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schlaktarn:

Skit i allt, jorden går ändå under är 2012 -.-

Hoppas du försvinner något tidigare.


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Schlaktarn: Skit i allt, jorden går ändå under är 2012 -.-

Hoppas du försvinner något tidigare.

Love you to hun 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Hoppas du försvinner något tidigare.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schlaktarn:

Skit i allt, jorden går ändå under är 2012 -.-

Du skulle nog också behöva studera lite mer naturvetenskap om det är vad du tror...


   
SvaraCitera

z i n:

Du skulle nog också behöva studera lite mer naturvetenskap om det är vad du tror...

Jag va ju inte lite sarkastisk.. ^.-


   
SvaraCitera