Aviseringar
Rensa alla

Studera på IB?


Ämnesstartare

Hej!

Jag tänkte kolla om någon här vet hur IB (international baccalaureate) är eller finns det någon som har gått där?

Jag har själv planer på att gå IB i eskilstuna (st eskilgymnasiet), då jag går i 8an så har jag ju tre månader kvar där och sen hela 9an. Men jag är fortfarande intresserad av att veta, då mitt gymnasieval kommer betyda allt för mig.

Vad jag har hört hitils är att det är väldigt tufft att gå på IB det är mycket studier man måste hålla måttet och man har inte tid med någon fritid eftersom man måste plugga. Har även hört att det så klart är en bra skola speciellt om man vill läsa på engelska och ev. studera utomlands.

Men nu undrar jag vad ni har hört och tycker? Behöver ju absolut inte vara om IB i eskilstuna kan ju vara i en annan stad men gärna ge tips och allt möjligt.

Tack på förhand! [smile]


   
Citera

Jag har ej gått ib, men jag tycker såhär:

är du 100% säker på att du vill plugga utomlands sen, så visst, gå ib!
annars kanske det inte är någon höjdare. Vad jag vet så får fortfarande inte de som gått ib tillräkna sig kurser som "extra meritvärde" elelr vad man ska kalla det och vad jag har hört kan det vara lite krångligt med behörigheter och sådant om man pluggar i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ehum, tack för svaret dock hjälpte det där mig absolut ingenting. Jag har inget emot homosexuella, bisexuella eller någon annan sexuallitet. Jag tror att om man har en annan sexuallitet än hetrosexuell så har man det oavsett vilken skola man går på. Sen ser jag inte vad som är dåligt om nu IB skulle lära folk att acceptera olika sexualliteter och ev. göra så man själv blir lite mer öppen för dem.

Bisexuellitet har ju både för och nackdelar beroende på vad man själv tycker är normalt eller inte.


   
SvaraCitera

Ingen bra miljö då många där verkar ha en skadlig betygshets.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Vad jag vet så får fortfarande inte de som gått ib tillräkna sig kurser som "extra meritvärde" elelr vad man ska kalla det och vad jag har hört kan det vara lite krångligt med behörigheter och sådant om man pluggar i Sverige.

Tack för svaret!

Vad jag har läst på så ska IB ha ett väldigt bra rykte speciellt i storbrittanien alltså om du har gått på IB så räknas det som lite en av de större och högre skolorna och det blir lättare att få jobb. Vet inte om det kanske spelar roll på vilken IB skola då går på? För har även läst att de ''yngre'' IB skolorna inte ska vara så bra.

Menar du att om jag skulle ångra mig och vilja bo kvar i sverige så är det inte lika stor chans att jag får jobb eller får plugga vidare? :/


   
SvaraCitera

Jag går sam sprint på Rudbeck International Businiess Science School i Örebro vilket har en linje för IB (sam sprint och natur sprint innebär också att undervisningen sker på engelska). Men många som går IB klarar inte av trycket och byter till sam/natur sprint som är lite mer på en "normal" nivå. Det finns en elev i min klass som hade MVG i exakt allting och valde IB men hon pallade inte trycket och hoppade över till sam sprint istället. Sen så har jag hört folk från Örebros universitet att de som gick IB innan brukar vanligtvis vara alldeles för slutkörda för att klara av universitet senare.

Så tänk RIKTIGT noga innan du går till beslut för huruvida du ska gå IB eller inte för det är verkligen en JÄVLIGT krävande linje och om du vill plugga utomlands senare så finns det andra linjer med engelskan som arbetsspråk som t ex den linje jag själv pluggar.


   
SvaraCitera

Nali:

Menar du att om jag skulle ångra mig och vilja bo kvar i sverige så är det inte lika stor chans att jag får jobb eller får plugga vidare? :/

Som jag sa får du inte de där extra meritpoängen om du bestämmer dig för att plugga i Sverige, så det akn bli betydligt svårare för dig att komma in på högskola. Jobb kan vara svårt att få oavsett om du går ib, sam, eller natur och väljer att inte plugga vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aj aj, jag som trodde jag bara skulle få positiva svar då jag har hört en hel del bra på olika forum och visserligen några negativa.

Det där med sprint lät väldigt intressant dock skulle det bli långt att pendla till örebro eftersom jag skulle behöva pendla till Eskilstuna och det tar ca 40 min med tåg.

Jag vet att jag vill det här: Få bra studier (helst på engelska), flytta till England, Studera på universitet i England för att sedan få ett bra betalt och roligt jobb.

Mina betyg ser bra ut jag har bara E i två ämnen, E motsvarar G i det gamla betygsystemet. Det ena är för idrott vilket jag kan förstå eftersom jag har problem med foten osv. Men det andra är för matte och jag känner att jag skulle behöva jobba upp det betyget oavsett vilken skola jag går på just för att palla trycker och förstå matte bättre.


   
SvaraCitera

Är IB elev som pluggar till sina mocks just nu och har gjort det sen 6.30 på morgonen.

Blivande_japan:

Vad jag vet så får fortfarande inte de som gått ib tillräkna sig kurser som "extra meritvärde" elelr vad man ska kalla det och vad jag har hört kan det vara lite krångligt med behörigheter och sådant om man pluggar i Sverige.

Detta är inte riktigt sant, det brukade vara ett problem runt 2009 men det har fixats för länge sedan. Det är väldigt lätt att få alla sina meritpoäng nu. Problemet skulle vara att våra Higher level ämnen som räknas som universitetskurser ger inga " extra credits" (svenska?). Så man får ingenting extra för dem i Sverige som om jag skyulle plugga i USA där jag slipper gå vissa kurser. Hur som helst så kan man lika gärna också tenta av det i Sverige, så det spelar ingen större roll [y]

Hur som helst, Jag ska inte bullshitta dig om IB som jag brukar göra med andra. Det är jävligt tufft, något av det tuffaste du kommer göra på ett jävla tag. Jag vet att väldigt många universitets studenter som gått IB säger att universitetsstudier är mycket lättare om man jämför med studienivån i IB. Vet inte hur många gånger jag brukar dagdrömma att jag bara valde natur så jag fick ta det lite lugnare [love]

Men jag kan definivt säga att om du vill plugga utomlands så är IB det bästa valet. Det förbereder dig för fortsatta studier bättre än något annat program.
Du får lära dig skriva uppsatser på universitetsnivå under en timme och allt det du lär dig måste du kunna!

Men om du har svårt för matten är det något som du måste jobba upp nu. För IB matte är svårt, vare sig du väljer math studies (upp till matte C + lite D) eller math SL (upp till Matte E + annat). Jag vet att det är massor med IB elever som har svårt för matten, då den är på engelska och väldigt annorlunda utformad. Samt så är studienivån hög som fan.

Men liksom gå IB om det intresserar dig och du är villig att arbeta hårt. Det krävs inte att man är speciellt smart (det hjälper dock) men man måste kunna ha en hög arbetsmoral.


   
SvaraCitera

Skrivit detta i någon annan tråd innan:

Går IB och vad jag kan säga är:

Jag tänker inte ljuga, IB är jobbigt som fan och man spenderar mer tid än något annat program på skolarbete och plugg. Det räcker inte att man bara är aktiv på lektionerna, utan det krävs ett x-antal pluggtimmar i veckan.

IB folk är awesome, det är nog det jag uppskattar mest. Vi är som en liten familj och jag har träffat några av mina närmaste vänner där. Alla är olika och väldigt smarta, det är en underbar atmosfär helt enkelt.

En annan sak som är awesome är att man bara får välja 6 ämnen,vilket betyder att man får välja 6 ämnen som man verkligen tycker om och skita i resten. Är skitglad att jag slipper läsa tredjespråk t ex!

Om man går IB kommer man vara otroligt väl förberedd för yttligare studier, mer än något annat program enligt mig. Man lär sig en otroligt bra studieteknik, hur man skriver en uppsats på universitetsnivå under en timme och man är faktiskt tvungen att lära sig saker.

Sen är det på engelska! Det är ju bra!
Lärarna ger dig inte betyg heller, utan det är IBO som håller i det. Vilket betyder att lärarna gör allt i sin makt för att man ska kunna klara final exams strålande.

Kommer ihåg när jag själv gjorde en tråd om IB för att se vilka UM:are skulle ansöka och gå där liten och naiv var jag!

Men helt seriöst, välj IB! Du kommer inte ångra det och med samhälle får du bara ut en tråkig, vanlig gymnasieupplevelse som du kommer glömma. IB följer dig hela livet
:')

Så länge man är motiverad så går det att klara IB och få jättebra betyg dessutom! Du kommer klara det


   
SvaraCitera

Nali:

Vet inte om det kanske spelar roll på vilken IB skola då går på?

Det gör det inte. Som sagt så är en stor del av ditt betyg satt av IBO, så var du går spelar ingen roll överhuvudtaget.
Men jag råder dig att gå på en IB skola där de har ett bra rykte, då det är så svårt att man vill vara säker att man har bra lärare osv osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack Liten Lady!

liten lady:

Du kommer klara det

Jag blir mer och mer säker på att jag vill gå där dessutom har IB i eskilstuna ett väääldigt bra rykte iallafall vad jag har hört från folk som bor där.

Det var en tjej i ett annat forum där jag har frågat om samma sak, hon berättade att hon har både svenska (såklart) och matte på svenska är de vanligt? :S vet inte i vilken stad hon går dock men har inte hört förut att någon har haft matte på svenska


   
SvaraCitera

Glöm inte att denna tjejen har indoktrinerats av deras bisexuella mastermind-hjärnor för att sprida deras honugs-skapande propaganda på internet!!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Glöm inte att denna tjejen har indoktrinerats av deras bisexuella mastermind-hjärnor för att sprida deras honugs-skapande propaganda på internet!!!!!!!

Jag tycker inte dina inlägg är ett dugg kul och jag finner dem faktiskt väldigt störande. Har du så mycket emot bisexuella människor så tycker jag att du ska ta upp det i en tråd eller ett forum där man diskuterar olika sexualliteter.


   
SvaraCitera

Image
*Bääää*


   
SvaraCitera