Aviseringar
Rensa alla

Studiebidraget dras in vid för mycket frånvaro?


Ämnesstartare

Jag har en fråga som jag behöver svar på. Jag snabbgooglade det här med studiebidraget som dras in vid skolk osv. På en sida stod det vid 5% frånvaro, och på en annan vid 30%. Hur är det? Jag har skolkat lite väl mycket förra månaden. Kanske 1 lektion/dag i genomsnitt. Jag fyllde 16 i juli, och har inte börjat få studiebidrag än, fortfarande barnbidrag alltså. Men den 20:e denna månad kom inte mitt barnbidrag, syrrans kom däremot. Alltså, kan de dra in barnbidraget? Annars kanske jag får studiebidrag från och med 31:e denna månad. Och jag har hört att man får ett brev om studiebidraget dras in osv. Behöver jag vara orolig? Tacksam för svar.


   
Citera

Du bör nog tyvärr vara orolig. Jag vet inte hur det är på andra gymnasium men på mitt så blir man av med studiebidraget om man skolkar ifrån två lektioner. Du får nog inte ditt bidrag för att dem slutar ge dig det efter nian.


   
SvaraCitera

Homer:

Du bör nog tyvärr vara orolig. Jag vet inte hur det är på andra gymnasium men på mitt så blir man av med studiebidraget om man skolkar ifrån två lektioner. Du får nog inte bidrag för att dem slutar ge dig det efter nian.

*Du får nog inte ditt barnbidrag


   
SvaraCitera
Hando

​​Läst detta?[bigsmile]

Inlägg #22:
"Läste lite om det igår samt frågade lite i skolan idag. Svaren jag fick fram var att skolorna själv får bestämma x antal timmar/procent eleverna får ha förut var det csn som bestämde det och hade då 20 timmar som max. Det jag menar är att skolan bestämmer i förväg hur det kommer gå till. Det där med 1% är inte rimligt då csn skulle ha sagt ifrån men där emot om det var 10% så skulle det vara mer troligt. Sen går det också om skolan är kommunal eller privat."

Om inte jag minns fel så blir barnbidraget till studiebidrag så fort man börjar på gymnasiet, och då kommer pengarna lite senare än barnbidraget. Vill minnas att det var den sista varje månad det betalades ut.

Skolkar du för mycket dras bidraget in och du kan bli återbetalningsskyldig. Du kan läsa mer om det här:
​​ http://www.csn.se/utbildningsanordnare-vagledare/regler-rutiner/skolkrapporter​ing/2.1​184


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Inlägg #22:Om inte jag minns fel så blir barnbidraget till studiebidrag så fort man börjar på gymnasiet, och då kommer pengarna lite senare än barnbidraget. Vill minnas att det var den sista varje månad det betalades ut.Skolkar du för mycket dras bidraget in och du kan bli återbetalningsskyldig. Du kan läsa mer om det här:

Okej, jag har läst den där länken nu. Eftersom att jag inte har fått något brev angående skolk hem, och mentorn har inte heller ringt om det så antar jag att det är denna månaden mitt studiebidrag kommer istället. Tack för länkarna [bigsmile]


   
SvaraCitera

Det är beroende på "giltig frånvarå" och icke giltig.

dvs sjukanmälningar har en viss procent för sig innan ditt bidrag dras av, ifall det är icke giltig dvs inte sjukanmälningar etc så är det troligtvis en minimal procent och då skulle jag tro att 5% kan instämma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Det är beroende på "giltig frånvarå" och icke giltig.dvs sjukanmälningar har en viss procent för sig innan ditt bidrag dras av, ifall det är icke giltig dvs inte sjukanmälningar etc så är det troligtvis en minimal procent och då skulle jag tro att 5% kan instämma.

Så är det inte på vår skola i alla fall. Jag räknade ut att vi går 23 timmar/vecka och 5% av det är drygt en lektion. Förra månaden fick jag studiebidrag och jag skolkade mer än en lektion.


   
SvaraCitera
Åtta

Aengslig:

Det är beroende på "giltig frånvarå" och icke giltig.dvs sjukanmälningar har en viss procent för sig innan ditt bidrag dras av, ifall det är icke giltig dvs inte sjukanmälningar etc så är det troligtvis en minimal procent och då skulle jag tro att 5% kan instämma.

Detta stämde då i alla fall inte när jag gick i gymnasiet. Frånvaro är frånvaro oavsett anledning, i det avseendet. Studiebidrag får man om man studerar. Om man inte närvarar (p.g.a. sjukdom eller letargi) studerar man inte, och då får man inte heller bidrag för det.

Det är möjligt att det ändrats, men så var i alla fall fallet då.


   
SvaraCitera

upprepade tillfällen är det som står, hur det tolkas beror på lärarna.


   
SvaraCitera
kachin

Vet att det ändrades ganska nyligen. När jag var aktiv inom skolk-branschen gällde det att för mer än 20% "ogiltig frånvaro" drogs bidraget in (tror jag).
Sen har de sänkt den gränsen, har för mig det landade på 10% men har inte jättebra koll. Däremot kan skolan kontakta dig + ev föräldrar om du är under 18 innan du nåt 10%-gränsen. Ge dig varningar eller liknande, i alla fall uppmärksamma dig om detta.

Får man fråga varför du skolkar?


   
SvaraCitera

På högskolan dras det in om man klarar mindre än 75% av de högskolepoängen som man sökt bidrag för. Dåligt men vem bryr sig [crazy]


   
SvaraCitera

Dom sa ju sig skärpa detta för typ ett år sedan. Om du vill rikta kritik mot detta hänvisar jag till blivande japan här på forumet.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det är möjligt att det ändrats, men så var i alla fall fallet då.

Tror det ändrats 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

.Får man fråga varför du skolkar?

Massa olika saker. Dels trivs jag inte alls i klassen, har inga kompisar i skolan. Jag mår inte heller så bra så jag har svårt att koncentrera mig och hamnar efter, och är jag lite efter så skäms jag och skippar hellre lektionen. Jag ska försöka sluta skolka efter lovet, men motivationen är inte på topp direkt. [n]


   
SvaraCitera