Aviseringar
Rensa alla

Studier utomlands! Blev antagen 🙂


Marmoth:

Att läsa på avancerad nivå ingår ju i en master. Sen om det sker i Sverige eller på annat plats spelar ingen roll för min examen eftersom att jag får tillgodoräkna mig betyg från utlandet. Jag har därför valt att plugga ett tag utomlands, en termin till att börja med.

Okej, låter riktigt intressant[y] Har du en nek/fek? kandidat från ett svenskt universitet eller har du plockat ihop den också på samma sätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Congrats. hoppas du kommer trivas.[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Studerade du inte redan i USA?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

coolt
skulle aldrig våga [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

eller har du plockat ihop den också på samma sätt?

FEK, nej, jag har bara pluggat på universitet i Sverige. Vad funderar du på att plugga eller vad pluggar du? Funderar du på utomlands?

Noboru Wataya:

Studerade du inte redan i USA?

Nepp.

passaro:

Congrats. hoppas du kommer trivas.[party]

Hoppas jag med. Ska bli ball att få uppleva universitetskulturen där borta.


   
SvaraCitera

Marmoth:

FEK, nej, jag har bara pluggat på universitet i Sverige. Vad funderar du på att plugga eller vad pluggar du? Funderar du på utomlands?

Okej, vilket universitet? Du behöver inte svara om du inte vill outa dig för mycket.

Läser kandidat med inriktining nek/finansiell ekonomi. Är lite till och från huruvida jag ska ta en master eller ej ännu, blir det en master direkt efter examen är i alla fall planen att ta mig till england. Däremot blir det definitivt utbytestermin i london under nästa år, där får jag väl känna hur det känns.

Men vad krävdes för dig för att komma in i usa? Var det mest pga höga betyg, mycket aktiviteter vid sidan av skolan, extrajobb, personligt brev? Har inte ritkigt fått klart för mig vad man går efter vid antagningar på högre nivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lycka till [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Okej, vilket universitet? Du behöver inte svara om du inte vill outa dig för mycket.

I huvudstaden[smile] Tror de flesta vet det, så ääh. Var läser du?

Horrorshow:

Däremot blir det definitivt utbytestermin i london under nästa år, där får jag väl känna hur det känns.

London är också sjukt nice! Det jag stör mig på med den svenska finansiella undervisningen är att den är så förbaskat teoretisk. Inte det minsta praktik alls. Okej att man har ett case här och där, men det är ingenting! På UVA dit jag ska har de exempelvis två stora datorsalar som simulerar "börsen" och marknaden med alla möjliga finansiella instrument. Där lär man sig "trada" med hjälp av dubbla datorskärmar, mjukvaran som användas på Wall Street och rullande kurser uppe längs taket.

I Sverige lär du dig som mest att räkna lite på finansiella derivat.

Sånt finns i England också har jag hört. Men inte i Sverige...

Horrorshow:

Men vad krävdes för dig för att komma in i usa? Var det mest pga höga betyg, mycket aktiviteter vid sidan av skolan, extrajobb, personligt brev? Har inte ritkigt fått klart för mig vad man går efter vid antagningar på högre nivå.

Det var nog en kombination. Jag har varit aktiv i studentaktiviteter för utländska studenter som kommit till min institution. Sen hade jag hälften 4,5 i snitt. A-B i betyg rakt igenom.

Motivationsbrevet vet jag inte hur mycket de går på men jag antar att jag skrev ett bra motivationsbrev. Skriv från hjärtat, överdriv gärna lite till din fördel[smile]


   
SvaraCitera

Marmoth:

I huvudstaden Tror de flesta vet det, så ääh. Var läser du?

Okej, själv läser jag i Lund.

Marmoth:

Det jag stör mig på med den svenska finansiella undervisningen är att den är så förbaskat teoretisk

Där håller jag med dig något extremt. Vet inte hur många gångar jag suttit och svurit åt hur fruktansvärt akademiskt allt ska vara här. Man lär sig forskningsmodeller och läser om hur forskare refererar till varandra hit och dit utan att egentligen få någon verklighetsförankring. Skönt att höra att det skiljer sig utomlands.

Marmoth:

Det var nog en kombination. Jag har varit aktiv i studentaktiviteter för utländska studenter som kommit till min institution. Sen hade jag hälften 4,5 i snitt. A-B i betyg rakt igenom.

Okej, låter ju inte helt orimligt att fixa. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Jag var garanterad boende på campus och de var väldigt måna om att jag skulle bli nöjd. När mina roomies visade sig vara nerf gun-nördar som luktade illa så fick jag byta till ett singelrum.

Hehe okej! Bodde du på ett campus med massa utbytesstudenter eller var det mest amerikaner? Jag vill själv gärna inte hamna med bara massa utbytesstudenter. Man är ju i USA bland annat för att lära känna den amerikanska kulturen och massa amerikaner.

André Vifot Haas:

Reste inte runt så mycket, mest för att jag var i en liten bergsstad utan fungerande kollektivtrafik.

Lite trist. På så sätt är jag glad att jag kom in där jag kom in. Nära till allt.

enhimmelskdrog:

skulle aldrig våga [sad]

Äh! Det är inte så farligt :9 Jag tänkte som så att jag redan har flyttat ca 70 mil för att plugga där jag pluggar nu. Det lär inte vara så stor skillnad att flytta ett X antal mil till[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har haft mina tankar på att plugga master i usa av olika anledningar. men är mer inne på aktuariemasters.

men hur finansierar du kalaset?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Jag tänkte som så att jag redan har flyttat ca 70 mil för att plugga där jag pluggar nu. Det lär inte vara så stor skillnad att flytta ett X antal mil till[wink]

näää men jag har aldrig flyttat [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bergdahl:

har haft mina tankar på att plugga master i usa av olika anledningar.

Vilka/vilken skola hade du tänkt då?

Bergdahl:

men hur finansierar du kalaset?

Eftersom att där kommer en student från USA till min skola så är första terminen "gratis". Sen blir det väl att använda mina sparade pengar och söka stipendier etc om jag vill fortsätta.

enhimmelskdrog:

näää men jag har aldrig flyttat [blush]

Är väl både positivt och negativt iofs![smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Vilka/vilken skola hade du tänkt då?

har inte bestämt mig ännu men uconnecticut verkar satsa på just detta program. ucolumbia också men columbia verkar ha höga krav på sina studenter, typ: "om du inte får A eller B på kurserna så kommer vi be dig att avsluta dina studier här"

fick lite mer vatten på min kvarn när en kompis till mig kom in på PhD program på princeton. och han är snart klar med sin kandidatexamen..

men är inte säker på att jag just ska läsa aktuarieprogrammet, men något inom matematisk statistik (INTE FINANS). först ska jag dock skaffa mig en kandidat i matematisk statistik här i sthlm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bergdahl:

har inte bestämt mig ännu men uconnecticut verkar satsa på just detta program.

Du satsar också på nordvästra sidan av landet alltså? Det gör du rätt i. Hur är skolan i UConnecticut? Läst något om den?

Bergdahl:

, men något inom matematisk statistik (INTE FINANS). först ska jag dock skaffa mig en kandidat i matematisk statistik här i sthlm.

Fy vad tråkigt. Statistik är nästan det tråkigaste som finns när det gäller ekonomi! Dessvärre måste man ju beblanda sig med det ibland. Har du börjat plugga i sthlm ?


   
SvaraCitera