Aviseringar
Rensa alla

Styrketräning 14 år


Ämnesstartare

Tjenere!

Är en kille, 14 år som har tänkt att börja styrketräna. 
Är fett smal o tänkte bygga lite muskler. 

Vad ska jag köra? 
Vetde fan vad jag ska köra för att träna alla kroppsdelar (rygg,mage,bröst,armar etc.) litegrann

Så langa tips på övningar, hemsidor eller instruktions videos!!
(Har hantlar)


   
Citera

Ät mer, kosten är viktig. Fokusera på basövningar som involverar ett flertal muskelgrupper; armhävningar, bänkpress, knäböj, marklyft, axelpress osv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är "super skinny", men äter som en "super fat" som alla brukar säga om mig 😉
Kanske inte lägger på mig det eftersom jag också växer mycket nu så maten kanske läggs mer på det..
Kan inte köra bänkpress tyvärr vilket verkar vara det bästa.. har ej grejer.. Just fungerande bröst övnigar har jag haft sjukt svårt att hitta 


   
SvaraCitera

Gå till gymmet och lyft skrot.


   
SvaraCitera

Hej Skinkan bra att du frågar detta!
Det beror helt på vad du vill träna upp, vill du ha en stark överkropp och stark underkropp behöver du variera muskelgrupper, det finns olika sätt att göra det på.
Det vanligaste är att man kör ena dagen vissa muskler t.ex. axlar, rygg och dagen efter mage, biceps och tripseps etc  men jag kör alla muskler under en och samma träningspass då jag inte hinner eller har tid att köra varje dag hela veckan.
Du behöver inte följa exakta råden jag ger men för mig ser det ut på följande:
Jag tränar på Fitness 24 seven då det kostar lite och jag kan gå dit när jag vill under dagen 24/7 om dygnet.
Jag värmer upp några muskelgrupper och springer en kort stund för att få upp värmen sen kör jag 50% maskiner och 50% lösa vikter.
Det kanske låter ansträngande och omöjligt när jag säger att jag kör alla muskelgrupper när jag tränar (tar cirka 1½ timme beroende på mycket man vilar emellanåt) men det känner jag är effektivast och bäst för mig.

Något du bör tänka på när du börjar träna är att TA DET LUGNT! Jag har nyligen introducerat min lillebror som är 6 år yngre än mig till gymmet och våra 3-4 gånger fick han bara prova och utmana inte allt för hårt på de övningar som finns då risken finns att man kan skada sig, ta i för hårt, inte orka och följande gånger tröttna fort eller känner att det inte var roligt och lägger ner, så ta det lugnt i början är nyckeln!
Sen måste man vara intresserad och driven, är man inte det kan man lika gärna lägga ner.

Över till övningar, man kan köra alla möjliga övningar beroende på vad som erbjuds så det finns ett stort utbud men kör alla och glöm inte bena. Det finns allt för många som går runt med stor överkropp och tunna ben vilket blir oproportionerligt.
Vill du uppnå muskelmassa består övningarna ut så här:
1 övning innebär 5 upprepningar och 3 repetitioner , du ska alltså köra tungt med få upprepningar, på så sätt uppnår du mest muskelmassa. Tar du t.ex. 20 upprepningar med lättare vikter 3 gånger med kort paus uppnår du inte lika snabbt muskelmassa (OBS! Dessa bör inte vara max vikter i början av träningen, kör dessa efter 3-4 gånger på gymmet)

Prova dig fram med vilka övningar som känns bäst. Den bästa utrustningen som jag känner mig nöjd på är på de gym jag är på som står nämnt ovan.

Kost, vad bör du äta? Tro det eller ej men det är kolhydrater men också vätska, drick 2 liter max om dagen. Muskler behöver vätska men tänk också på att vila då muskler bildas när du vilar. De första gångerna vilar du 3-4 dagar tills träningsvärken kan lagt sig lite. Det bästa sättet att bli av med träningsvärk är att göra den övning där smärtan ligger, då försvinner den.
Träna inte när du är dålig eller sjuk, det hjälper inte. Träffa folk eller locka med kompisar till gymmet, det är mycket roligare än att vara själv och också utmanande.
Har du några frågor så fråga gärna 🙂
Lycka till!


   
SvaraCitera

ss+gomad No joke


   
SvaraCitera

Kontinuitet är hur du bygger en fysik, det är inget som händer över en natt eller två. Låt det ta tid. Gör ditt bästa så kan varken du själv eller någon annan begära något mer.

Ta kontakt med någon duktig atlet och få ett bra upplagt träningsschema som du själv tycker är roligt. Ett träningsschema som inte är roligt kommer du heller inte följa. Men viktigast av allt är nog att sätta dig in i kosten.

Jag lärde mig träna hyfsat tidigt men jag hade ingen aning om vad jag skulle äta. Jag åt inte ens något protein över huvud taget. Under dom åren då jag var 15-18 och hade möjligheten att kunna lägga på mig muskler hände ingenting. Trots att jag höll på med ishockey och simning.

Lycka till.


   
SvaraCitera

www.styrkeprogrammet.se är en bra hemsida med lite olika tips & råd ^^.


   
SvaraCitera

Har inte läst igenom alla svar. Men om du har tillexempel friskis och svettis i närheten av dig så kan du dra dit & fixa medlemsskap, prova en månad. Då, eftersom att du är 15 eller 16 tror jag, så får du en genomgång i hur du använder alla maskiner osv 🙂 Så det är väl bäst om du vill bygga muskler, gymma och äta rätt


   
SvaraCitera

Du måste träna kondition också. 


   
SvaraCitera

Vila/sov mycket och ät mycket, väldigt mycket (hälsosamt)!

Få i dig mycket kolhydrater(ris, bröd, frukt, potatis..), protein(ägg, kyckling, kött, keso..) och fetter(olivolja, nötter, jordnötssmör). Minska godisätandet brutalt mycket.


Som andra har sagt, kör inte på för hårt i början, se till att du förbättrar din kondition till att börja med om den inte är på topp.  

Det är bra att springa/ jogga eller utöva annan träning(fotboll, hockey..) innan man börjar bygga muskler, jag gjorde detta nästan varje dag innan jag började gymma, men kom ihåg att det är inte bra att slita ut sig totalt, speciellt inte när man precis har börjat. 

Vill du förbättra din kondition så ska du försöka att få upp din puls på runt 70-80 procent av din maxpuls när du tränar. (är du 14 år ligger din maxpuls runt 206 slag/minut) Ligger du under den pulsen så förbränner du fett och det kanske du inte vill fokusera på om du är så smal som du skriver.  

Börja med detta innan du börjar gå på gym, om du gör det och du känner att du inte är redo så kommer du nog bara använda löpbandet. 

Kom ihåg att det kommer att ta lång tid, så ge inte upp!

VIKTIGT:  Värm ALLTID upp innan träning och stretcha!


Här är en hemsida med lite tips om man är smal och ska börja träna:  http://www.bodybuilding.com/fun/workout-for-every-guy-skinny-workout.html  , finns lite övningarhoppas du kan engelska bara.

Har lärt mig mycket från min bror och från egna erfarenheter, hoppas jag har hjälpt till lite iallafall. Söt


   
SvaraCitera

Akta så du bara inte slutar växa. Har en kompis som började styrketräna vid 12 års ålder vilket gjorde att han slutade växa. Idag är han typ 1.65.


   
SvaraCitera

Skaffa sådana sport spel till xbox360 o skaffa hantlar!


   
SvaraCitera

Om du är small så ska du först komma upp i vikt så att du har nånting att bygga muskler från. När du har fått normalvikt för din ålder så kan du börja med att gå på gymmet och be om att få en tid med en gym instruktör så att du inte tränar fel och skadar din kropp för resten av livet. Han/hon kommer visa dig bra övningar och hur mycket du bör lyfta.

Jag skulle rekommendera att du inte lyfter över axlarna för då kommer du inte växa som du ska och det finns en chans att du kommer bli kortväxt.


   
SvaraCitera

Jag är 14 om några dagar och jag har tränat på friskis och svettis gym, innan så har jag ungefär vuxit 1cm/månad, men när jag började träna så växte jag 1.5cm på 19 dagar! Jag började med att träna hela kroppen varannan dag, och jag har blivit mycket starkare mycket snabbt. Jag ska prova att träna två dagar och vila en och prova det ett tag och prova mig fram vilket som fungerar bäst för mig. Det är ju också när man är från typ 14-18 som man har naturliga steroider lol
http://www.healthline.com/health/low-testosterone/testosterone-levels-by-age#Adolescence3
jag väger ungefär 50kg och är 170 lång
Jag blir mycket hungrigare nu också och äter så mycket jag kan och så mycket jag orkar. Jag känner mig också mycket bättre och har mer energi och jag är mer aggressiv än innan, men jag har också fått svårare att sova och kan ibland ligga i sängen i flera timmar.


   
SvaraCitera