Aviseringar
Rensa alla

Subwoofer...?


Gifted
Ämnesstartare

Har nyss skaffat en förstärkare, samt två högtalare till denna.

Förstärkare: http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/foerstaerkare/cambridge_azur_340a_se_...

Kan jag koppla en subwoofer till denna om jag får för mig det, eller hur fungerar det?


   
Citera

Gifted:

för

Länken funkar inte.
Jag tänkte köpa en sådan där Camebridge men det vart en NAD istället.
Eftersom din förstärkare inte har en Subwooferutgång så måste du köpa en subwoofer med delningsfilter. Det har de flesta så det är ingen fara.
Då blir det så att du kopplar "allt ljud" till subwoofern och sedan vidare från den till högtalarna.
Nemas problemas. [smile]


   
SvaraCitera

​Subbas
"Tack vare den inbyggda förstärkaren kan Sub 8 anslutas till alla förstärkare och receivrar på marknaden. Den har nämligen ingångar för både högtalare- och linjesignaler, så om du inte har någon särskild subbasutgång på din förstärkare så kopplar du bara in subbasen till högtalarutgångarna med en vanlig högtalarkabel. Hur du än ansluter subbasen till din anläggning går det att justera och ställa in den så att den passar din befintliga stereo- eller hemmabioanläggning."


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Myksa:

Länken funkar inte.

Kopiera länken o kllistra, verkar som om um har ngn skum grej som förstör länken...

Myksa:

Då blir det så att du kopplar "allt ljud" till subwoofern och sedan vidare från den till högtalarna.

Ok, schysst! Är det vanligt att subwoofers går att koppla in utan att man har sådan utgång på förstärkaren ?

Jag har två par utgångar, A & B. Just nu är högtalarna kopplade till A.

Vad är bäst, att koppla subben till B, och ha kvar högtalarna på A,
eller koppla subben till A, och högtalarna in i subben?


   
SvaraCitera

Gifted:

Ok, schysst! Är det vanligt att subwoofers går att koppla in utan att man har sådan utgång på förstärkaren ?

Tror det. Den jag länkade till var HiFi-klubbens billigaste och den hade.

Gifted:

Vad är bäst, att koppla subben till B, och ha kvar högtalarna på A,
eller koppla subben till A, och högtalarna in i subben?

Tror det bästa är att koppla in subben på A och sedan högtalarna på subben.
Subben plockar ju ur de låga frekvenserna och skickar resten till högtalarna. Så slipper dina bas-/mellanregisterelement hanskas med de frekvenserna.
Är inte helt säker så det är bäst att du frågar då du köper.

Om du bor i eller nära Stockholm är Hifi Kit en väldans bra butik.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Myksa:

Är inte helt säker så det är bäst att du frågar då du köper.

Om du bor i eller nära Stockholm är Hifi Kit en väldans bra butik.

Har inga direkta planer än, men det skulle nog bli en Dali-woofer från HiFi-klubben i sthlm, där jag köpte de andra prylarna (mina högtalare är dali, så det är väl bra o matcha)


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera