Aviseringar
Rensa alla

Superviktigt julmeddelande till alla UM:are!


Ämnesstartare

Hallå där!

Till våren kommer vi att lansera Ungdomar.se 6.0! Det här dammiga gamla sajtskrället ska ääääntligen bli snabbt, snyggt och härligt igen. Alla miljarder datafiler ska tjongas över till en modern och stabil plattform, som inte laggar och kraschar stup i kvarten, vi ska ta fram en ny design och bygga en helt mobilanpassad sajt! Stora grejer, alltså.

För att kunna få till allt det här måste vi dock ta bort några av de nuvarande funktionerna. Vi har vänt in och ut på sajten, kollat vad som används mest och beslutat oss för att säga adjö till bloggen, fotoalbumet och gästboken.

Det har inte varit ett kul beslut och jag förstår om några av er blir förbannade nu. Ni är ju trots allt en del som bloggar flitigt här. Men att bygga ett helt ny bloggsystem är ett alldeles för stort projekt, och det skulle tyvärr innebära att resten av sajten inte hade blivit lika bra. Därför har vi i stället valt att lägga all vår kraft och kärlek på att fräscha upp forumet, fixa en ordentlig sökfunktion, snickra ihop ett smidigare PM-system och förbättra Frågor & Svar. Bland mycket, mycket annat.

Och ni kan vara lugna, vi kommer INTE att radera era blogginlägg eller uppladdade bilder. Allt gammalt material kommer självklart gå att ladda ner till datorn – även efter det att nya sajten är på plats!

Nåväl, det var allt. Nu kan ni återgå till att sörpla glögg, rasa över Disneys bortklippta julfigurer och spamma gamla forumlekar. Eller vad ni nu pysslar med en kväll som denna.

God jul på er! [party]

-------------------

Det har trillat in många bra frågor och funderingar sedan jag postade det här inlägget. Här nedanför kan ni läsa några av mina och Åttas svar (fyller på allt eftersom det trillar in fler)!

Det är många som har undrat varför vi tar bort bloggen. En mer ingående förklaring till beslutet kan ni läsa här.

Till "våren", säger ni: exakt när genomför ni detta?
Tisdagen den 2 april! När exakt på dagen kan jag tyvärr inte svara på. Vi har som sagt byggt en HELT NY sajt, vilket innebär att alla miljarder datafiler måste överföras från den här plattformen till den nya. Troligtvis blir det framåt kvällen.

Hur kan man spara sina blogginlägg? Eller måste man sitta och gå igenom alla hundratals och kopiera in i word?
Det går inte att göra ännu, men planen är att de ska gå att ladda ned på något vis (förmodligen som textfiler i en zip-fil eller liknande). Det går inte att lova att de kommer att vara tillgängliga i samma sekund som den nya sidan kommer upp, men det ska i alla fall göras.

Kommer man fortfarande att kunna ladda upp bilder i trådar?
Javisst. Och det kommer att bli BETYDLIGT smidigare och snyggare!

Kommer de gamla pm man nu har i sin inkorg att sparas?
Jadå. PM kommer att finnas kvar, så att skicka meddelanden till andra användare kommer du att kunna göra även i fortsättningen (betydligt mycket enklare, dessutom).

Undrade mest bara över er filosofi kring att integrera sociala medier på ungdomar.se. Ofta man ser share-ikoner och facebookinloggningar på sidor utan att förstå varför de funktionerna lagt till.. Kommer ni att lägga till sådant på sidan?
Share-ikoner är toppen när de fyller ett faktiskt syfte, men att trycka in Facebook-knappar överallt är inget som någon av oss gillar. De kommer att finnas på visst redaktionellt material, men inte i forumet eller Frågor & Svar.

Jag är mest intresserad ifall ni hade tänkt se till att man kan ha rörliga bilder till avatar.
Absolut inte!

Jag har kritiserat moderatorkåren väldigt länge för att vara otroligt slappa i sin moderering på sidan, utan att få någon sorts gehör från ledningen.
Så ska det förstås inte vara. En stor del i hela den här ombyggnaden är att göra hela UM mycket tydligare, såväl funktionsmässigt som modereringsmässigt. Vi ska bli mycket bättre på att svara på frågor, engagera er medlemmar i olika beslut och helt enkelt se till att sajten blir en trevligare plats att hänga på! [y]

På nya sajten kommer vi för övrigt att bygga ett helt nytt modereringssystem som gör det smidigare för er att anmäla saker, och betydligt enklare för modsen att ha koll på vad som händer på sajten.

När ni ändå håller på kan ni väl ta tillbaks teman?
Tyvärr, några teman är inte aktuellt. Framför allt för att det kräver X gånger mer designjobb varje gång vi ska lägga till något nytt på sajten. Då är det bättre att lägga den tiden på att fixa bättre funktioner i stället!

Kommer sidan att ligga nere medan ni uppdaterar den?
Det kommer att bli en viss nedtid. Exakt hur lång den nedtiden blir kan vi inte svara på (det är långt kvar till vi är i det stadiet), men det handlar på sin absoluta höjd om någon dag. Förhoppningsvis blir det bara någon minut.

Sen när ville någon ha en mobilanpassad site? Eller är det mest bara för att "vara med i tiden"?
Mobila besökare står idag för över 30 % av trafiken – och den delen lär knappast bli lägre med tiden. I dagsläget går det väl med nöd och näppe att navigera och konsumera information från sidan, men att själv försöka bidra med något innehåll är fruktansvärt. Vill man inte ha en mobilanpassad sida trots att man sitter på en mobil är det inte svårare än att välja att få desktopsidan skickad till en (går att ställa in i alla mobila webbläsare).

Har ni tänkt något angående en chatt?
Det är något som debatterats ändlöst. Det vi kan säga är att det inte kommer att byggas en chatt i samband med det här projektet.

Hur blir det med "Bevakade trådar"? Blir det kvar? Och om så, måste man bevaka om de trådar man redan har där?
Dina bevakade trådar blir absolut kvar, och vi kommer dessutom att göra funktionen mycket smidigare att använda.


   
Citera
Paseo

jag har inga klagomål
jag är nästan nöjd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kommer sakna OF 5s blogg lite grann.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Vi har vänt in och ut på sajten, kollat vad som används mest och beslutat oss för att säga adjö till bloggen, fotoalbumet och gästboken.

Är detta ett aprilskämt?? Det är klart bloggen fyller en funktion för många som behöver skriva av sig. Vad är det för fel på fotoalbumet? Man kan se hur andra ser ut och andra foton de vill dela med sig.


   
SvaraCitera
mynona

André Vifot Haas:

bloggen, fotoalbumet och gästboken.

Alla dessa förvinner alltså? Fullständigt?

Man kommer inte att kunna lägga upp några bilder eller skriva några blogginlägg? Det kommer heller inte att finnas någon gästbok?

I sådana fall kanske man borde använda dem alla innan de försvinner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla äsbloggare kommer bli arga nu. Och ledsna. De behöver sina bloggar. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asbra! Designen är riktigt stilren och snygg nu. Men jag hoppas på stora saker nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blogga kan man ju alltid göra någon annanstans dock.


   
SvaraCitera
mynona

Gästböckerna kan ju ersättas av pm:ande, men jag tycker att det är synd att bloggarna och fotoalbumen försvinner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar detta, jag gillar dig, är glad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Alla äsbloggare kommer bli arga nu. Och ledsna. De behöver sina bloggar.[sad]

Jag tycker det är en dålig idé att lägga ner bloggen. Då tvingar man alla att antingen vara på forumet eller försvinna från UM. Alla känner inte för att hela tiden umgås med andra utan behöver ibland bara skriva av sig enkelriktat. Det verkar inte UM ledningen förstå... [n]


   
SvaraCitera
Åtta

mynona:

Alla dessa förvinner alltså? Fullständigt?

Det är planen. Vi ska dock fixa så att man kan ladda ned alla sina bilder, sina bloggposter o.s.v. så att man kan ladda upp dem någon annanstans, om man känner för det. PM kommer dock finnas kvar, så att skicka meddelanden till andra användare kommer du att kunna göra (betydligt mycket enklare, dessutom).

- Razorblade -:

Det är klart bloggen fyller en funktion för många som behöver skriva av sig.

Så är det, men eftersom vi kommer att bygga om allt, rubb och stubb, är det inte en möjlighet att vi ska bygga ett bloggsystem och allt annat för att ersätta det som tas bort. Skulle vi göra det så skulle vi troligtvis inte ha möjlighet att göra det så bra. Då är det bättre att människor bloggar på andra ställen, och forumar här på UM. Vi satsar på att göra det vi kan göra bäst, så låter vi andra sköta det de är bäst på. [y]


   
SvaraCitera
Paseo

men man kan ju skriva av sig på andra ställen [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

men man kan ju skriva av sig på andra ställen

Man kan också vara på forum på andra ställen. Därmed försvinner hela poängen med UM.

Åtta:

Då är det bättre att människor bloggar på andra ställen, och forumar här på UM.

Ni hade en bra idé hittills där man samlade många olika människor med olika behov på samma ställe. Nu kommer ni tappa en hel del av de som bloggar och även de som endast läser bloggar utan att vara aktiva på forumet. Jag hoppas ni är medvetna om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Nu kommer ni tappa en hel del av de som bloggar och även de som endast läser bloggar utan att vara aktiva på forumet. Jag hoppas ni är medvetna om det.

Det här är självklart inget spontanbeslut, och vi är fullt medvetna om många kommer bli besvikna. Men att ha en massa halvdana funktioner "bara för att" har inte varit ett alternativ.

Kan passa på att säga att vi förhoppningsvis har en snygg lösning på g som gör att man kan koppla in sin externa blogg på sin UM-profil. Men mer om det senare när vi börjat bygga allt! [smile]


   
SvaraCitera