Aviseringar
Rensa alla

Surikater,lagligt i sverige??


kantarel:

man ha ett tillstånd för sådana djur..

kantarel:

för att det är ett djur som är från en "Speciel" världs del och då vill jordbruksverket vara säckra på att djuret mår bra och att den inte bär någon sjukdom till sverige...djurparker har ett tillstånd för sådana djur...

Öh nej. Surikaten är ett rovdjur och de enda rovdjur man får hålla som sällskapsdjur i Sverige är hund, katt, tamiller samt några enstaka rovfiskar och rovreptiler.

Så nej, surikat är inte ett lagligt husdjur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Öh nej. Surikaten är ett rovdjur och de enda rovdjur man får hålla som sällskapsdjur i Sverige är hund, katt, tamiller samt några enstaka rovfiskar och rovreptiler.

Så nej, surikat är inte ett lagligt husdjur.

herregud!!! vad korkat folk det finns![tired]


   
SvaraCitera

kantarel:

herregud!!! vad korkat folk det finns!

Utveckla? Kan slå mig i backen på att du inte ens har någon förklaring för påhoppet.


   
SvaraCitera

Alltså, va? Varför skulle den vara i en bur? Ofta man har djurarna i bur annat än när den sover.

Jag vill också ha en surikat [sad]


   
SvaraCitera

hahhahahah vafan


   
SvaraCitera

kantarel:

korkat folk

Din anmälan är nu registrerad.

Tack.


   
SvaraCitera

Vet ej, men de är jävligt söta iaf
vill ha en


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timon<3


   
SvaraCitera

Imoon:

de enda rovdjur man får hålla som sällskapsdjur i Sverige är hund, katt, tamiller samt några enstaka rovfiskar och rovreptiler

Du glömde grävling 😉

kantarel:

för att det är ett djur som är från en "Speciel" världs del och då vill jordbruksverket vara säckra på att djuret mår bra och att den inte bär någon sjukdom till sverige...

Nej, det du pratar om är införseltillstånd.


   
SvaraCitera

gulzebra:

Du glömde grävling 😉

Jag funderade på om det fortfarande var lagligt men på Jordbruksverkets hemsida så kunde jag inte hitta något, därför lämnade jag det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smoeky:

Precis som rubriken lyder är det lagligt att ha surikater som husdjur i sverige??

Det är olagligt att ta vilda, odomesticerade djur som husdjur i Sverige.


   
SvaraCitera

Chickfactor:

nog fan skulle du föredra det framför att sitta i en trång liten bur i ett pojkrum i knivsta.

[bigsmile] skrattar


   
SvaraCitera

Imoon:

Jag funderade på om det fortfarande var lagligt men på Jordbruksverkets hemsida så kunde jag inte hitta något, därför lämnade jag det.

Ok. Lagligt är det iaf men med väldigt höga krav på inhägnad odyl, knappast ett djur för nån i lägenhet om man säger så 😛 Skulle tro att det nästan bara är jägare som har de, och då inte som husdjur utan till att träna jakt med grythund 🙂

Juuwlia:

Det är olagligt att ta vilda, odomesticerade djur som husdjur i Sverige.

Nej, det är det inte.
Ta afrikanska pygméigelkottar och egyptiska långörade igelkottar exempelvis - inte domesticerade men fullt tillåtna att äga.
Själv har jag haft gambiska jättekindpåsråttor som inte heller är domesticerade, även det helt lagligt.

Andra exempel är klippmarsvin, diverse ekorrar (prevost, pallas, java osv), opossum osv. Kort sagt finns det en massa djur man får ha helt lagligt trots att de inte är domesticerade. Heck, man kan tom gå och köpa sig en elefant såvitt jag vet, bara man uppfyller kraven.


   
SvaraCitera

gulzebra:

Ok. Lagligt är det iaf men med väldigt höga krav på inhägnad odyl, knappast ett djur för nån i lägenhet om man säger så 😛 Skulle tro att det nästan bara är jägare som har de, och då inte som husdjur utan till att träna jakt med grythund 🙂

Hade för mig att det var så.[smile]

gulzebra:

Heck, man kan tom gå och köpa sig en elefant såvitt jag vet, bara man uppfyller kraven.

En vän till mig kollade upp det och vad hon kunde finna så var det fullt lagligt sålänge man uppfyller djurparkskraven. Ganska komiskt.[bigsmile]


   
SvaraCitera

Imoon:

En vän till mig kollade upp det och vad hon kunde finna så var det fullt lagligt sålänge man uppfyller djurparkskraven. Ganska komiskt.

Komiskt är bara förnamnet x)
Orättvist är efternamnet - jag skulle så gärna vilja ha en skunk men nähädå, jag får nöja mig med en elefant! Pfft! 😛


   
SvaraCitera