Aviseringar
Rensa alla

Sus, pip, svajigt och känsligt


Ämnesstartare

En vecka tillbaka fick jag en öroninflammation i högra örat. Jag gick åkte till akuten på morgonen och fick kåvepenin utskriven. Natten därpå fick jag nässelutlsag p.g.a. kåvepeninen så jag också in till akuten igen och fick ery-max utskriven istället. Jag skulle ta ery-max i 10 dagar, 2 kaplsar 2 gånger om dagen. Men dum som jag var tog jag bara 1 kapsel två gånger om dagen de första 3-4 dagarna innan jag förstod att jag skulle ta 2 stycken.

Runt denna tiden, möjligtvis(Inte riktigt säker) samma dag som jag började ta 2 stycken ery-max två gånger om dagen så när jag skulle gå och lägga mig märkte jag att jag hörde ett svagt sus, men inget pip i båda öronen, tänkte inte mer på det och somnade som en stock. Dagen därpå skulle jag på dop och därmed åka bil i cirka 2 timmar. Under resan kände jag mig väldigt yr och hade en svag lockkänsla. I samband med detta hade jag huvudverk som jag trodde berodde på solen; när jag är ute i solen så spänner jag ofta käken och kisar mycket med ögonen. När jag kom hem igen susade det otroligt mycket och jag var väldigt yr. Men utmattad som jag var somnade jag mycket lätt ändå.

Nästa dag när jag vaknade märkte jag att suset var kvar plus att jag var extra känslig för ljud, t.ex. när jag drack mitt kranvatten direkt ur kranen så kändes det som att något inne i örat drog ihop sig eller spände sig, en mycket obehaglig känsla.

Sedan dessa händelserna känner jag att suset har blivit värre plus att det piper i öronen. Känsligheten har minskat dock och yrseln kommer lite då och då.

Att jag spänner mycket på käken jag också stuckit kvar i tankarna, jag vaknar ofta med att ha ont i tänderna som om jag har spänt käken hela natten.

Vad tror ni detta kan vara? Är det öroninflammationen som spökar?

Jag tog med all information jag själv tror är relevant. Ställ gärna mer frågor som ni anser vara relevanta!


   
Citera

Carl Sagan:

väldigt yr och hade en svag lockkänsla

det hade jag i flera veckor efter att jag hade spräckt mina trumhinnor i en öroninflammation, så det är inget ovanligt

Men om du är orolig ändå, för det där med käkarna bla. så ring vårdcentralen och fråga. De vet bättre än vad vi gör. Jag lovar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

det hade jag i flera veckor efter att jag hade spräckt mina trumhinnor i en öroninflammation, så det är inget ovanligt

Pep det också?


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Pep det också?

ja, mina hade spruckit också, så var halvt döv ett tag. haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

ja, mina hade spruckit också, så var halvt döv ett tag. haha.

Ska man vara försiktigt med starka ljud medans det "läker"?


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Ska man vara försiktigt med starka ljud medans det "läker"?

jag jobbade när mitt läkte (på förskola) och det är ju väldigt starkt ljud där. Men har för mig att min läkare uppmuntrade till att stanna hemma några dagar iaf.

Sen var jag itne så frestad till att plugga in hörlurarna heller.


   
SvaraCitera

Låter som spräckta trumhinnor. Hade nog kontaktat vårdcentralen, och sedan läst ordinationer extra noga hädanefter.


   
SvaraCitera