Aviseringar
Rensa alla

[Sv C] Hjälp med tal med tesen "Hur drygt det är att hålla tal"


Ämnesstartare

Hej! Vi ska hålla ett tal i Sv C (gymnasiet) som skall vara mellan 7-10 minuter långt. Tesen jag funderar på är "Hur drygt det är att hålla tal", men frågan är vad jag kan säga om denna tes i 7-10 min? Har ni några förslag på saker att ta upp, som kan hänvisas till tesen? Har ni förslag på någon annan tes i annat fall?


   
Citera

Den var ju basic [rolleyes]


   
SvaraCitera

Tja, tycker du det är drygt att hålla tal så har du väll massor att säga om det. Är det några särskilda ramar ni ska hålla er inom?


   
SvaraCitera

Varför? Vad? Vem? Hur? Vilka? and so on. Bra frågor att ställa sig för att förlänga/bredda en text.


   
SvaraCitera

RNH1:

Tesen jag funderar på är "Hur drygt det är att hålla tal"

Haha! [love]


   
SvaraCitera

Byt ut drygt mot jobbigt, svårt lr ngt annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

Den var ju basic [rolleyes]

haha, absolut! (a)

Lounge fact:

Tja, tycker du det är drygt att hålla tal så har du väll massor att säga om det. Är det några särskilda ramar ni ska hålla er inom?

Har inga ramar whatsoever! Tal om valfritt ämne, och detta är den enda idén jag har. Vill försöka skämta till det, vara oseriös osv 🙂 jag tkr personligen inte att det är så jobbigt att hålla tal.


   
SvaraCitera

RNH1:

Vill försöka skämta till det, vara oseriös osv

ah okej, kör på det om du tror din lärare uppskattar det [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

ah okej, kör på det om du tror din lärare uppskattar det

Ja, får nästan bli så om jag inte kommer på något bättre (kanske du har ett/flera förslag på unika ämnen? 🙂


   
SvaraCitera

RNH1:

Ja, får nästan bli så om jag inte kommer på något bättre (kanske du har ett/flera förslag på unika ämnen? 🙂

nää, skulle valt något mer typiskt skoltal dock, för att behaga läraren [crazy]


   
SvaraCitera
leafar

RNH1:

Tesen jag funderar på är "Hur drygt det är att hålla tal",

Omformulera till: "Det är drygt att hålla tal". Tror att du kommer att få problem om du skall driva just en tes och väljer att försvara eller argumentera emot något som är så beroende av subjektiva åsikter. Det blir svårt att hitta rationella argument för att stödja eller förkasta tesen.

RNH1:

Har ni förslag på någon annan tes i annat fall?

Skulle föreslå att du väljer en tes som är lättare att försvara eller motarbeta. Någon etisk fråga, t.ex. "Dödsstraff är fel". [cheers]


   
SvaraCitera
Åtta

Tycker att du ska välja en tes som faktiskt är en tes, och inte en frågeställning.


   
SvaraCitera