Aviseringar
Rensa alla

Svälja medicin?


Ämnesstartare

Hey allihopa! Nu är det såhär att jag har fått antibiotika som jag ska äta tre gånger om dagen i fem dagar. Nu är bara problemet att jag inte kan svälja tabletter, utan har alltid fått tugga dem. Och det smakar hemskt. Jag ska stå i skolan och ta en tablett hela veckan och det känns inte jättebra att stå och göra en massa grimaser. Så. Är det någon som har ett tips? 


   
Citera
Ämnesstartare

feel yoooouu

krossa dem i yoghurt. ngn yoghurt du inte är jätteförtjust i (pga dt kommer ju förstöra för just den sorten i framtiden, du kmr känna smaken av antibiotikan eller inbilla dig att du känner den whateveh) 

iaf, krossa med mortel så det blir pulver och blanda i *får kvälningar* av tanken sj på gjorde så en vecka men det går om man villllllllll, tänk att dt bara är 5 dagar och att tiden går snabbbbbbbt, inte som om du ska hålla på ett år. dt hade inte jag heller fixat, då hade de fått ge mig intravenöst 

lycka till 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag lägger tabletten i mitten av mun o dricker vattnet så öppnar halsen sig. Lägger jag den långt bak som vissa gör så blir inte halsen lika stor lix så det blir både äckligare och obehagligt 


   
SvaraCitera

När jag ska svälja tabletter så brukar jag tugga på en bit frukt, bröd eller mat sen stoppar jag in tabletten och placerar den inuti gojset med tungan, sen tar jag en klunk vatten och sväljer ner det med.


   
SvaraCitera
reben

har nå äcklig tablett jag knappt palla svälja förr även om jag hade 0 problem med någon annan. brukade iaf lägga långt ner på tungan o sen ta en sked fil istället för vatten elr dylikt. d gjorde det enklare att svälja hela grejen + tog bort ev äcklig smak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svälj med vatten och slappna av så går det, jag kunde det inte heller förr...


   
SvaraCitera
Draug

Det är oftast en vanesak, men antibiotikatabletter brukar ju iofs vara av monstruös storlek. måste ju smaka otroligt vedervärdigt att tugga sönder dom? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kasta huvudet lite bakåt och drick sedan en massa vatten 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag som är van att svälja tabletter fick också en chock då jag fick antibiotika nyligen. Dom är rätt stora. Man kan ju göra dom i mindre bitar och svälja flera gånger, annars så finns det att köpa en sorts gele som man kletar in pillret med så blir det lättare att svälja det. Har inte testat det men vet att det finns iaf Glad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan trösta dig med att katter har trängre halsar än människor och de släpper man bara ned tabletten ner i halsen på och sedan masserar lite på struphuvudet (jag brukar dock ej göra det) och det brukar gå bra. If a lil'cat can do it so can u. 


   
SvaraCitera