Aviseringar
Rensa alla

Svälja tabletter


Ämnesstartare

HUr ska jag svälja tabletter?! Jag har legat inne på sjukhus nu och ska nu ta pencilllin i tablett form flera gånger om dagen. De ena som är i kapsel form ska jag ta en gång om  dagen och den andra tablett pencillinet ska jag ta tre gånger per dag. Kapsel tabletten är svår och ta för man bör svälja den hel men jag kan inte det. Det går inte att få ner den. Idag fick jag klippt upp den och hällt ut innehållet och spätt ut det med vatten men jag vet att inte det kommer funka resten utav dagarna. Den andra tablett formen smakar något som in i ... men den får jag i alla fall dela. Så den kan man ju typ krossa och blanda med sylt eller något att få i sig.


   
Citera
Ämnesstartare

Svårt att beskriva hur man gör men det handlar mycket om mängd vatten man sväljer med, timeing och att vara avslappnad


   
SvaraCitera

Drick lite vatten innan och när du ska ta tabletten typ spola ned den med vatten. Jag personligen kan inte svälja tabletter bara sådär, de kommer inte ner, fastnar i munnet typ.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Drick några klunkar vatten innan du sväljer tabletten och knyck till lite med huvudet precis när de glider ned. Du får snart kläm på't.


   
SvaraCitera

Fyll munnen full med vatten sen efter så tar du tabletten och sväljer allt samtidigt .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan inte heller,  aldrig kunnat, omöjligt, min största fobi typ. Senast när jag hade en infektion käkade jag krossade tabletter med yoghurt i 2 veckor, fy fan vad äckligt det var, var ruskigt nära på att spy varje gång. 🙁 Kommer kräva att bli inlagd för intravenös medicin nästa gång.


   
SvaraCitera

S3ON:
Jag kan inte heller,  aldrig kunnat, omöjligt, min största fobi typ. Senast när jag hade en infektion käkade jag krossade tabletter med yoghurt i 2 veckor, fy fan vad äckligt det var, var ruskigt nära på att spy varje gång. 🙁 Kommer kräva att bli inlagd för intravenös medicin nästa gång.

brukar tänka på dig ibland när jag stoppar i mig en omega3tablett av denna storlek hehp1160108.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

brukar tänka på dig ibland när jag stoppar i mig en omega3tablett av denna storlek hehp1160108.jpg

Gud det är sådana stora jag ska ta , 4 GÅNGER OM DAGEN?!?!??!?! Vilken människa kommer ens på något sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom jag ska få bort en infektion i kroppen måste jag få ner hela tabletterna så det går väl inte att dela på dom eller krossa dom och få ner det med någon annan smörja som typ sylt? Eller dela på dom då om det är kapslar och spä ut med vatten?? För det kanske är några mg man missar då och så kanske det inte hjälper mot infektionen??


   
SvaraCitera

CarolineG:

Gud det är sådana stora jag ska ta , 4 GÅNGER OM DAGEN?!?!??!?! Vilken människa kommer ens på något sådant.

Det kommer att gå bra. Det känns ovant i början men ha ett stort glas fullt av vatten och svälj precis när du känner den i svalget. Känner du att den fastnat så drick en massa så glider den ned. 


   
SvaraCitera

CarolineG:
Eftersom jag ska få bort en infektion i kroppen måste jag få ner hela tabletterna så det går väl inte att dela på dom eller krossa dom och få ner det med någon annan smörja som typ sylt? Eller dela på dom då om det är kapslar och spä ut med vatten?? För det kanske är några mg man missar då och så kanske det inte hjälper mot infektionen??

tror inte det är mycket substans som du går miste om, men man kan inte, och ska inte krossa eller dela alla tabletter. fråga dem på apoteket


   
SvaraCitera

Har du kollat så att det är lugnt att klippa upp kapseln? Det ska inte göras med vilka kapslar som helst.

Men, testa lägga i t.ex. yoghurt eller fil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

brukar tänka på dig ibland när jag stoppar i mig en omega3tablett av denna storlek hehp1160108.jpg

Uhhhh Gråter


   
SvaraCitera

ja jättenoga att kolla om tabletterna får  öppnas/delas och om du ska äta ngt i samband med dem osv.


   
SvaraCitera